فواید استفاده از لنز طبی چیست ؟

آشنایی با ویژگی های عینک طبی و لنز طبی چشم

عینک یا لنز!؟ شاید خیلی از ما بعد از اینکه فهمیدیم چشمانمان ضعیف است و نیاز به عینک دارد، بین دو راهی این انتخاب مانده باشیم و ندانیم عینک یا لنز کدام بهتر است یا کدام‌یک مناسب چشمان ماست؟ هرکسی ممکن است به دلایل شخصی یا طبق سلیقه خود استفاده از عینک را به لنز چشم ترجیح داده و یا برعکس خیلی ها ممکن است به عینک علاقه ای نداشته باشند.

پیشنهاد می کنیم در این مقاله با ما در لنزبیوتی همراه باشید تا اطلاعاتی راجع به مزایا و مضرات استفاده از عینک یا لنز را به شما عزیزان ارائه دهیم. همچنین به بررسی ویژگی های عینک یا لنز از جنبه ی علمی و از نظر پزشکان مختلف نیز خواهیم پرداخت و راهنمایی های لازم جهت انتخاب بهتر بین عینک یا لنز را ارائه خواهیم کرد.

عوارض لنز طبی | قیمت لنز طبی با شماره چشم

عینک یا لنز ! کدام بهتر است؟

انتخاب بین عینک یا لنز کاملاً به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد. علاوه بر آن درجه ی ضعیفی چشم، قیمت عینک یا لنز و بودجه ی فرد، نوع زندگی و در نظر گرفتن راحتی و زیبایی هم عوامل تاثیرگذار در انتخاب بین عینک یا لنز هستند. البته قبل از انتخاب عینک یا لنز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از مزایا و معایب عینک یا لنز اطلاعاتی به دست آورید و بررسی کنید که کدام‌ یک مناسب چشمان شما خواهد بود. با بررسی‌های انجام شده برای ارجعیت عینک یا لنز، پزشکان و اپتومتریست ها، استفاده از عینک را نسبت به لنز بهتر می‌دانند.

از نظر متخصصان قرار دادن مداوم جسم خارجی مانند لنز روی کره ی چشم به مرور به چشم‌ها آسیب رسانده و احتمال مشکلاتی چون عفونت یا زخم قرنیه و کم شدن بینایی را افزایش می دهد. همچنین استفاده از دست برای قرار دادن لنز در چشم نیز احتمال انتقال آلودگی به چشم را چند برابر می‌کند. استفاده از لنز به‌ جای عینک به‌ خصوص برای افرادی که شماره ی چشمشان بالای چهار است و چشمان رنگی دارند، توصیه نمی‌شود و برای این‌گونه افراد مضرات بیشتری در پی خواهد داشت.

اما در برخی زمان‌ها مثلاً برای شرکت در مهمانی‌ها و ورزش یا هنگام جراحی بینی که استفاده از عینک مشکل یا حتی ممکن نیست، اگر از لنز استفاده می‌کنید، باید نکات بهداشتی استفاده از لنز را رعایت کنید تا با مشکلاتی مواجه نشوید. در ادامه ی مقاله به مزایا و مضرات استفاده از عینک یا لنز و چگونگی استفاده از آن ها خواهیم پرداخت.

انواع عینک طبی

عینک ها با توجه به عدسی، رنگ شیشه، جنس و رنگ فریم در انواع مختلفی دسته بندی می شوند. در هنگام باید چند مورد مهم را در نظر بگیرید. اول اینکه در نظر بگیرید با توجه به شماره چشمانتان چه مدتی از شبانه‌ روز عینک بر چشم خواهید داشت؟ یا اینکه اغلب روز فعالیتتان به چه شکلی است؟ فعال هستید یا بیشتر کارتان پشت میزی است؟

پاسخ این سوالات تعیین‌ کننده ی سبک یا سنگینی فریم عینک انتخابی شماست. علاوه بر این ها باید در نظر بگیرید که انتخاب فریم متناسب با فرم صورت و زیبایی و شکیل بودن چقدر برایتان اهمیت دارد؟ اگر خیلی این موضوع برایتان مهم است، باید دقت کنید که چهره ی شما و حتی رنگ مو و پوست شما به کدام شکل و رنگ فریم عینک نزدیک‌تر است؟

انواع لنز طبی

لنزها نیز مانند عینک انواع مختلفی دارند و در برندها و مارک های گوناگون با کیفیت های متفاوت تولید می شوند. لنزهای طبی به انواع لنزهای نرم برای چشم های نزدیک بین و دور بین، لنزهای سخت برای چشم های آستیگمات و قوز قرنیه و لنزهای توریک که در دو نوع نرم و سخت برای چشم های آستیگمات تجویز می شوند، موجود است. لنزهای دیگری به نام لنزهای تماسی وجود دارند که آن ها نیز در انواع نرم و سخت، کروی، تور یک و دو کانونی و یا لنزهای تماسی روزانه و طولانی مدت موجود می باشند. قبل از خرید لنز طبی به یاد داشته باشید که حتماً چشمانتان توسط متخصص چشم پزشک یا اپتومتریست معاینه شود و طبق دستور او لنز مناسب چشمان خود را تهیه نمایید.

مزایا و معایب استفاده از لنز طبی

مزایای استفاده از لنز طبی

  • لنز به‌ طور کامل در چشم قرار می گیرد و بدون مانع، دیدی لذت بخش را به چشمان شما می بخشد.
  • زمان هایی که فعالیت شدیدی همچون ورزش، دو و شنا را انجام می دهید، لنز نه تنها از چشمان شما نمی افتد، بلکه به دید بهتر هنگام فعالیت و ورزش نیز کمک می کند.
  • در مهمانی ها و مجالس، قرار دادن لنز در چشمان، خصوصاً برای خانم ها هارمونی صورت آن ها را بهم نمی ریزد و با لباس و تیپشان تضادی ندارد. از همین رو اعتماد به نفس بیشتری به فرد می بخشد.
  • علاوه بر همه این ها اگر بخواهید رنگ چشمانتان را عوض کنید، می توانید از لنزهای طبی رنگی استفاده کنید.
  • قیمت مناب تری دارد.

معایب استفاده از لنز طبی

  • قرار دادن لنز در چشم و برداشتن آن برای بعضی افراد خصوصاً کسانی که برای اولین بار از لنز استفاده می کنند، کمی دشوار است.
  • لنزها برای عاری بودن از آلودگی ها نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه ای دارند.
  • استفاده ی طولانی مدت از لنز ممکن است به چشمان آسیب برساند و باعث خشکی یا سایر بیماری های چشمی شود.

مزایا و معایب استفاده از عینک طبی

مزایای استفاده از عینک طبی

  • عینک ها مانند لنز درون چشم قرار نمی گیرند و نیاز به مراقبت روزانه ندارند.
  • استفاده از عینک در درازمدت، گزینه ی مناسب تری است.
  • عینک، چشمان شما را در برابر آلودگی ها و گرد و غبار محافظت می کند.
  • هزینه ی عینک نسبت به لنز کمتر است.

معایب استفاده از عینک طبی

  • فریم عینک بر روی صورت ممکن است کمی اذیت کند و اگر عادت به عینک نداشته باشید، ممکن است بر تمرکزتان تأثیر بگذارد.
  • گرما و سرما بر روی شیشه ی عینک تأثیر می گذارد و شیشه ی عینک بخار می کند و دید شما تار می شود.
  • استفاده ی طولانی مدت از عینک باعث درد تخفیفی در قسمت پشت گوش و روی بینی می شود.

با توجه این موارد استفاده از عینک یا لنز کاملاً به خود شما و چشمانتان بستچیست و شامل چند نوع است؟ مزایای استفاده از لنز طبی و شرایط آن چیست؟ برای آشنایی بیشتر با لنز های طبی مطلب زیر را مطالعه کنید.

لنز طبی چیست؟

در چند سال اخیر میلیون ها نفر از سراسر دنیا از استفاده می کنند. هرچند که دلیل اصلی طراحی و تولید لنزهای چشمی برطرف کردن مشکلاتی مانند ضعف بینایی و عیوب انکساری، آستیگمات ها، قوز قرنیه و از این دست مسائل بوده است اما استفاده از لنزهای چشمی در زمینه های آرایشی و زیبایی نیز گسترش زیادی پیدا کرده است. افراد زیادی از این وسیله به عنوان یک وسیله برای تغییر در صورت خود و زیباتر شدن استفاده می کنند. لنز های طبی در سال های اخیر پیشرفت های زیادی پیدا کرده اند و علاوه بر آنکه مشکلات چشمی را برطرف می کنند در انواع رنگ ها نیز یافت می شود. به سیستم های پیشرفته محافظت از چشم در برابر نور مجهز شده به همین دلیل است که محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده.

لنز طبی و انواع آن

لنزها در اصل دیسک هایی منحنی شکل و خمیده هستند که دارای ضخامت بسیار کم و شفافیت بالایی هستند و بر روی سطح قرنیه چشم قرار می گیرند. لنزها از جنس پلاستیک هستند و با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. به و یا غیر طبی که به صورت تماسی استفاده می شوند و مستقیما با قرنیه چشم در ارتباط هستند لنز تماسی نیز نامیده می شوند. لنزهای طبی با توجه نوع بیماری چشم دارای انواع مختلفی هستند:

  • میوپی (): برای این عارضه از لنزهای نرم استفاده می شود. لنزهای نرم یا هیدروفیلیک، 2 تا 3 میلی‌متر دورتر از قرنیه چشم را پوشش می دهند. تحمل کردن این لنزها راحت‌ است چون شکل قرنیه را به خود می‌گیرند.
  • هایپروپی (دوربینی): برای برطرف کردم مشکل دوربینی نیز مانند نزدیک بینی از لنزهای نرم استفاده می شود
  • آستگیماتیسم: آستیگمات به معنی انحراف دید است برای برطرف کردن آن از لنزهای توریک استفاده می شود. لنزهای توریک نیز شامل لنزهای توریک سخت و نرم هستند. قطر لنز توریک سخت کوچک‌تر از قطر قرنیه است و 10 تا 15 درصد از قرنیه بدون پوشش باقی می‌ماند تا قرنیه به راحتی به اکسیژن دسترسی داشته باشد. استفاده از لنز سخت به راحتی لنز نرم نیست و نیاز به یک دوره زمانی یک هفته ای دارد تا به خوبی با قرنیه سازگار و منطبق شود.
  • پیرچشمی: لنزهای طبی که برای درمان پیرچشمی استفاده می شوند نیز لنز نرم هستند که به صورت دو کانونی یا چند کانونی طراحی شده اند.

مزایای استفاده از لنزهای طبی به جای عینک

به عنوان بهترین جایگزین برای عینک های طبی شناخته می شود و بسیاری از افراد بعد از مدتی که از عینک ها استفاده می کنند نیاز به لنز را احساس می کنند. لنز مشکلات عینک ها را ندارد و افراد، دیگر نگران گم شدن، شکستن و بخار گرفتگی آن نیستند. از مهم ترین مزایای استفاده از لنزهای طبی می توان موارد زیر را نام برد:

  1. استفاده از این لنزها بسیار راحت است و تقریباً همه افرادی که مشکل چشمی خاصی نداشته باشند می توانند زیر نظر چشم پزشک از آن استفاده کنند
  2. دامنه طبیعی دید لنز از عینک بسیار بهتر است و چون کاملاً بر روی قرنیه چشم قرار می گیرد همراه با چشم حرکت می کند و هیچ قابی برای مسدود کردن دید فرد وجود ندارد و لزومی ندارد همانند عینک سر خود را بچرخاند تا دید بهتری داشته باشد.
  3. لنز طبی بر خلاف عینک ها مانع فعالیت های فرد نمی شود. به عنوان مثال افراد ورزشکار و یا کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند می توانند به راحتی از لنز استفاده کنند.
  4. عمده ترین مشکل عینک های طبی، بخار گرفتگی در جاهای بارانی و مرطوب است که لنزها این مشکل را ندارند.
  5. اعتماد به نفس و حس بهتری که لنز به فرد می دهد با عینک قابل مقایسه نیست. از طرفی افراد می توانند از لنزهای طبی رنگی نیز استفاده کنند و همزمان با برطرف کردن مشکل ضعف بینایی خود از زیبایی آن نیز لذت ببرند و رنگ چشم خودشان را تغییر بدهند.
  6. لنزها بر خلاف عینک قابل شناسایی نیست و این می تواند امتیاز ویژه ای برای آن ها باشد که مشکلی در داشتن تناسب با پوشش و لباس فرد ایجاد نمی کند.
  7. تعدادی از افراد هستند که در صورت استفاده از لنز در مقایسه با عینک دید بهتری دارند، حتی اگر نمره آنها مشابه باشد.
  8. یکی از مشکلات رایج عینک ها خسته کردن اعضای صورت مانند بینی و گوش است که لنزها این مشکلات را رفع کرده اند و تقریباً فرد وجود جسم خارجی در چشم خود را حس نمی کند.
  9. افرادی که چشم های آستیگمات نامنظم دارند با استفاده از لنزها بهتر درمان می شوند تا عینک.
  10. عدم ايجاد اسكوتوم حلقوي كه در چشم هایی با نمرات دوربيني زياد. به ویژه در افرادي كه عمل جراحي آب مرواريد انجام داده و از عينك استفاده مي‌نمايند اين اسكوتوم مشاهده مي‌شود.
  11. افرادی که مشکل دوربینی دارند و نمره چشم آنها بالا است. شیشه عینک آنها به علت خاصیت فیزیکی، اجسام را درشت نمایی می کند و حتی چشمان فرد نیز از پشت عینک بزرگ تر دیده می شود اما لنزها این مشکل را برطرف کرده اند.
  12. تقریباً تمامی افرادی که مشکلاتی مانند قوز قرنیه، نامنظمی سطح قرنیه، عمل جراحی آب مروارید و عیوب انکساری هستند به راحتی می توانند از لنزهای طبی رنگی و عادی استفاده کنند. افرادی که این مشکلات را به همراه مشکلات دیگری مانند خشکی چشم، بیماری های پلک، دیابت و پرکاری تیروئید نیز می توانند زیر نظر چشم پزشک از لنز استفاده کنند.
  13. افرادی که از عینک طبی استفاده می کنند و درجه ضعف بینایی بالایی دارند دیگر قادر به استفاده از عینک های آفتابی نیستند اما استفاده لنز این امکان را برای آنها به راحتی فراهم می کند
  14. برخلاف عینک ها، افراد می توانند انواع لنزهای مدت دار را استفاده کنند. به عنوان مثال می توانند لنزهای یک بار مصرف، ، لنز ماهانه و استفاده کنند.
  15. لنزها تضادی با تیپ و آنچه که شما می پوشید به وجود نمی آورد. اما عینک های می توانند در ظاهر شما تاثیر بگذارند.

در کنار تمامی مزایای عنوان شده برای لنزها می توان معایبی هم برای آنها عنوان کرد.

مهم ترین معایب استفاده از لنز ها شامل موارد زیر است :

  1. محدود کردن دسترسی چشم ها به اکسیژن کافی که موجب خشکی چشم ها می شوند.
  2. چون مستقیما با چشم ها در تماس هستند در صورت آلوده بودن، می توانند باعث عفونت چشم شوند، به همین دلیل نگهداری و رعایت نکات بهداشت در هنگام گذاشتن و برداشتن لنزها بسیار اهمیت دارد.
  3. گذاشتن و برداشتن آن برای تعدادی از افراد سخت و ناخوشایند است و نیاز به دارد.
  4. هزینه خرید و نگهداری از لنزهای تماسی در دراز مدت معمولا گران تر از عینک می باشد چرا که بر خلاف عینک ها تاریخ انقضا دارند و پس از اتمام تاریخ نمی توان از آنها استفاده کرد و باید دور انداخته شوند.
  5. افرادی که دارای بیماری های چشمی و یا بیماری های خاص دیگری باشند و یا در محیط های خشک و پر گرد و غبار زندگی کنند برای استفاده از لنز محدودیت هایی دارند که باید تحت نظر چشم پزشک باشند.
  6. داشتن آلرژی به محلول های ضدعفونی کننده لنزها.

منبع:

youtube.com

دکمه بازگشت به بالا