مجله کسب و کار

طرز تهیه شله زرد با رنگ و طعمی فوق العاده

شله زرد چه نوع غذایی است؟

شله زرد یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به عنوان دسر نیز شناخته می شود، البته امروزه بیشتر به عنوان غذا تهیه می شود. آنچه در مورد بشقاب زرد جالب است غذاهای معروف به فرنی و عدس پلو است که اغلب در مراسم مذهبی خاص به مقدار زیاد تهیه می شود و به عنوان نذری توزیع می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه ۲ لیوان
شکر ۴ لیوان
گلاب نصف لیوان
خلال بادام ۱۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
دارچین برای تزیین

طرز تهیه شله زرد

مرحله اول

برای تهیه جرد نذری کوشکی، ابتدا برنج را خوب بشویید، در ظرف بزرگی بریزید، آب بریزید، برنج را به آرامی برگردانید، آبکش کنید و آب را دوباره بریزید. دوباره همین کار را انجام دهید.

مرحله دوم

این کار را چند بار تکرار می کنیم تا آب برنج شفاف شود و برنج کاملا شسته شود، سپس آب آن را خالی کرده و 1 پیمانه گلاب و 1 لیوان آب روی برنج می ریزیم و در ظرف را می گذاریم تا مقداری برنج بماند. 30 دقیقه.

مرحله سوم

بادام ها را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید خوب خیس بخورد و پوست قهوه ای آن به راحتی جدا شود. بعد از 30 دقیقه خیس خوردن برنج با مخلوط آب و گلاب، 8 لیوان آب در قابلمه ای که برای پخت برنج زرد آماده کرده اید می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس قابلمه را روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب زودتر به جوش بیاید، سپس مخلوط برنج، آب و گلاب را داخل قابلمه می ریزیم تا آب دوباره به جوش بیاید و حرارت را کم می کنیم تا برنج بپزد.

مرحله پنج

سپس برنج را با دندان امتحان می کنیم، اگر برنج اطراف نرم بود و پایه آن کمی سفت بود و قرار است گیر کند، شکر را اضافه کرده و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا نچسبد. بعد از حل شدن شکر در مواد مدام هم می زنیم تا پوست زرد به ته نچسبد.

مرحله ششم

سپس بادام ها را پوست گرفته و از وسط نصف می کنیم تا تکه تکه شوند و بقیه را در پوست زرد قرار می دهیم و برای تزئین کمی کنار می گذاریم. زعفران تهیه شده با کمی نمک را به پوست زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

سپس پوست زرد را با هم مخلوط کنید تا به غلظت دلخواه برسید. زمانی که احساس کردیم قواره زرد به غلظت دلخواه رسید مقداری از قواره زرد را در ظرف مناسبی بریزید و بگذارید کمی خنک شود و امتحان کنید.

مرحله هشتم

اگر قوام خوب بود، کره را به زرده اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید زرده خنک شود. اگر پوسته زرد هنوز شل است و به غلظت کافی نرسیده است، به آن زمان می دهیم تا پخت تمام شود.

مرحله نهم

البته باید به این نکته هم توجه کنید که پوسته زرد رنگ مانند قهوه له شده پس از سرد شدن کمی سفت می شود. در پایان پوسته زرد را در ظرف مورد نظر می چینیم و روی آن را با دارچین یا پودر نارگیل و خلال بادام یا پسته تزئین می کنیم.

نکاتی برای تهیه شله زرد

یکی از مشکلاتی که بعد از پخت زرده ها با آن مواجه می شویم این است که وقتی زرده ها در یخچال نگهداری می شوند مانند کدو سبز آبکی می شوند که روی ظاهر و طعم آنها تاثیر می گذارد. دلیل این مشکل تبخیر نشدن آب زرده است.

بعد از اینکه پوسته زرد کاملا آماده شد، بهتر است شعله را کم کنید و یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بگذارید. این باعث می شود تمام آب اضافی موجود در پوست زرد تبخیر شود و آبیاری متوقف شود.

اگر می خواهید پوسته زرد خود را با بادام شیرین و ارگانیک درست کنید؛ توصیه می کنیم از بادام آسیاب شده خانگی استفاده کنید. اگر با طرز تهیه رب بادام در خانه آشنایی ندارید، می توانید اطلاعات لازم را از مقاله زیر بیابید.

دکمه بازگشت به بالا