چرا به تجهیزات حفاظت فردی احتیاج داریم؟

PPE مخفف عبارت Personal protective equipment به معنای تجهیزات حفاظت فردی برای فراهم کردن سلامتی در برابر خطرات احتمالی هستند. اکثر کارفرمایان، به فراهم نمودن تجهیزات حفاظت فردی یا همان PPE در محل کار خود، آگاه هستند اما آیا آن قدری که باید به این مسئله بسیار مهم توجه کنند، توجه می‌کنند؟ آن‌ها فراهم کردن لباس کار و وسایل ایمنی برای محافظت از کارکنانشان در مواقع کار و فعالیت‌های پر‌خطر را امری ضروری و مهم می‌دانند.

 یشرفت و رشد علم و وقوع انقلاب صنعتی منجر به پیچیده‌تر شدن صنایع و افزایش خطرات و حوادث در حین کار شد. این موضوع جوامع بشری را به استفاده از وسایلی برای افزایش ایمنی ترغیب کرد. امروزه نیز این نیاز به قوت خود باقی و چه بسا استفاده از تجهیزات حفاظت فردی بیش از پیش ضروری است. پیشرفت و رشد علم و وقوع انقلاب صنعتی منجر به پیچیده‌تر شدن صنایع و افزایش خطرات و حوادث در حین کار شد که نیاز به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را ضروری می سازد.

استفاده از وسایل حفاظت فردی در محیط کار | خرید کفش کار ارزان

انواع تجهیزات حفاظت فردی ppe چیست ؟

همانطور که گفته‌شد تجهیزات حفاظت فردی یا Personal protective equipment به طور مخفف PPE بعنوان یکی از خطوط دفاعی مهم حفاظت از افراد در مقابل خطرات ناشی از کار به خصوص در محیط‌های کاری پرخطر به حساب می‌آید.

نکته‌ی حائز اهمیت درمورد تجهیزات حفاظت فردی،محافظت شدن بیشتر بخش‌های بدن در هنگام انجام وظایف خاص و پرخطر است و به همین دلیل مجموعه‌ی وسیعی از لباس‌ها و تجهیزات حفاظتی در بازار موجود است.

انواع لباس‌های محافظ در برابر انواع خطرها چون آتش، مواد آسیب‌زا و غیره، دستکش‌، کفش، ماسک، عینک‌، گوشی، دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات کار در ارتفاع از جمله تجهیزات ایمنی هستند که در انواع متفاوت و توسط برندهای مختلف طراحی و ساخته شده‌اند.

حتماً تا الان عبارت ” اول ایمنی بعد کار” را در همه پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در سطح شهر ملاحظه کرده‌اید. این عبارت در واقع اهمیت جایگاه حفاظت فردی یا PPE را در مشاغل ما نشان می‌دهد. از دیدگاه بهداشت کار تجهیزات حفاظت فردی (لوازم ایمنی) یا همان PPE شامل 6 بخش زیر می شوند:

 تجهیزات ایمنی ویژه سر و گردن: مانند کلاه ایمنی

 تجهیزات حفاظت فردی مخصوص چشم‌ها: مانند انواع عینک‌های ایمنی

 تجهیزات ایمنی ویژه دست‌ها: مانند انواع دستکش ها و یا کاور هایی که کارگران در هنگام کار استفاده می‌کنند.

تجهیزات ایمنی مخصوص پاها: مانند انواع کفش ایمنی

تجهیزات حفاظت فردی ویژه دستگاه تنفسی: مانند انواع ماسک‌های ایمنی و مخصوص.

تجهیزات ایمنی مخصوص دستگاه شنوایی: مانند انواع عینک‌های محافظ

استفاده از وسایل حفاظت فردی در محیط کار | خرید کفش کار ارزان

احتیاج به تجهیزات حفاظت فردی از چه زمانی شناخته شده است؟

مطالعه و بررسي روند توسعه و رشد صنعت در جهان كه آهنگ آن پس از انقلاب صنعتي در كشورهاي مختلف جهان، يكي پس از ديگري اوج گرفت، آثار و عواقب شگرفي در كليه جوامع بشري از خود به يادگار و ناثير انكار ناپذيري بر تمام شئون اقتصادي و اجتماعي جامعه بر جاي گذاشته است. با پيشرفت صنعت و رشد آن در كنار آثار مطلوب و سازنده اش، خطرات و نارسايي هاي مختلفي كه شايد بيشتر آن زاينده سهل انگاري ها و عدم توجه كافي و لازم انسان هاي دست اندكار و شاغل در اين بخش است، به تدريج ظاهر گرديده به طوري كه آمار حوادث و سوانح كارگاهي و صنعتي نگران كننده و وحشتناك جلوه گر مي شود و كليه كشورها به منظور حفظ جان و صيانت انسان هاي شاغل در بخش صنعت و حفظ سرمايه هايي كه در اين راه به مصرف رسيده است، به ناگزير پيش گيری و چاره جويی و استفاده از راهکار ها و انواع لوازم حفاظت فردی می نمايند.

در اين زمينه به منظور پيش گيري و آمادگي نيروي كار آموزش هاي ضروري در جهت تجهيز، آگاهي و بالا بردن دانش فني دست اندركاران و كارگران بخش صنعت، معدن و كشاورزي آغاز گرديده و نتايج بسيار موثر و مطلوبي نيز حاصل شده است.

اقدامات پيشگيري حوادث در محيط كار معمولا در مرحله نخست شامل اقداماتي است كه دولت با وضع قوانين و مقررات انجام مي دهد. مرحله دوم اقدامات پيشگيري از حوادث شامل اقداماتي است كه كارفرمايان بايد انجام دهند به عبارت ديگر ايجاد محيطي با شرايط كاري مناسب و مطابق با قوانين و مقررات بطوري كه سلامت كاركنان در آن محيط حفظ شود. مرحله سوم اقدامات پيشگيری از حوادث شامل اقداماتي است كه كارگران بايد انجام دهند. اگر چه مسئوليت ايمني با مديريت است اما اصولا كار همه افراد بوده و همه كاركنان بايد بخشي از كل مسئوليت ايمنی در سازمان را بر عهده گيرند.

آموزش های مرتبط با تجهیزات حفاظت فردی

کارفرما بایستی اطمینان حاصل نماید که کلیه افراد نحوه استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت فردی را فرا گرفته اند. به همین منظور باید به صورت دوره ای آموزش های مربوط به PPE برای کارکنان برگزار گردد تا اطمینان حاصل کند که تمامی کارکنان به صورت کاملا صحیح و اصولی از این تجهیزات استفاده می‌کنند. محتوای این دوره‌های آموزشی به شرح زیر می‌باشد.

  • بیان خطرات و ریسک‌های موجود در محیط کار
  • بیان الزامات
  • بیان علت انتخاب نوع خاصی از PPE
  • بیان قابلیت ها و محدودیت‌های PPE
  • بیان نحوه استفاده و تنظیم PPE
  • تمرین استفاده از PPE
  • بیان نحوه اقدام در شرایط اضطراری
  • بیان نحوه تهیه، نگهداری و نظافت PPE

نگهداری و بازرسی تجهیزات

حال پس از استفاده از وسایل ایمنی مورد نیاز باید به نگهداری درست و بازرسی به موقع و منظم تجهیزات ایمنی پرداخته شود. افراد باید قبل و پس از استفاده از محصول مورد استفاده خود، آن را در محل مناسب قرار دهند. زیرا این وسایل از اهمیت به سزایی برخوردار هستند و باید در مواقع کار به آن‌ها دسترسی داشت.

کارفرمایان و خود کارکنان باید هر چند وقت یک بار به بررسی وسایل و تجهیزات ایمنی خود بپردازند تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوند. استفاده از تجهیزات حفاظت فردی ناسالم ممکن است نه تنها هیچ سودی نداشته باشد، چه بسا ضررهای بیشتری نیز به بدن وارد کند. برای مثال پارگی لباس کار ممکن است باعث گیر کردن لباس به وسایل دیگر شود و صدمات جبران ناپذیری به فرد وارد کند. بنابراین همواره تجهیزات حفاظت فردی خود را که شامل لباس کار، کفش کار، ماسک، گوش گیر، دستکش، کلاه ایمنی و … است را به خوبی بررسی کنید.

دکمه بازگشت به بالا