طرز پخت گوشت گوساله برای خورشت

دیر پز بودن برخی از انواع گوشت، مسئه ای است که بسیاری از خانم های خانه دار پس از خرید گوشت کبابی یا بطور کلی خرید انواع و اقسام گوشت و مرغ با آن مواجه هستند. عوامل متعددی از جمله نحوه پخت گوشت، سن و نوع دام می تواند علت دیر پز بودن گوشت را توجیه کنند. گوشت گوساله معمولاً از گاو های نر جوانی که بین 6 تا 7 ماه سن دارند به دست می آید.

زمانی که گوساله به سن یک سالگی می رسد به یک گاو بالغ تبدیل شده، و رنگ گوشت آن تیره تر می شود و بافت و طعم آن نیز تغییر می کند. اگر به دنبال گوشتی لطیف و بدون چربی هستید، گوشت گوساله می تواند انتخاب خوبی باشد. برای پخت ترفند هایی وجود دارد که با رعایت آن ها می توان گوشتی خوش طعم و لذیذ تهیه کرد. در ادامه این مقاله از به چند روش پخت سریع گوشت گوساله اشاره خواهیم کرد.

خرید فیله کبابی | خرید گوشت مزه دار شده

نکات مربوط بهتر پخته شدن گوشت گوساله

گوشتی را انتخاب کنید که بافتی سالم و رنگ متمایل به صورتی خامه ای داشته باشد. گوشت گوساله چربی کمتری داشته و بافت لطیفی دارد. گوشت گاو قرمز رنگ است و طعم ملایم تر و تردی کمتری دارد. اگر با دقت به یک تکه گوشت نگاه کنید، متوجه می شوید که بافت آن جهت دار است. برای جلوگیری از سفت شدن و همچنین خوش طعم شدن گوشت گوساله در زمان پخت، آن را در جهتی که بافت های ماهیچه ای قرار گرفتند، برش بزنید. با توجه به مزاج گوشت گوساله که به سردی تمایل دارد، بهتر است افرادی که طبع سرد دارند مصرف آن را محدود کرده یا هنگام طبخ از مصلحات آن (زیره، دارچین، زنجبیل، فلفل و سیر) استفاده کنند، تا از سردی آن کاسته شود.

شیوه های پخت گوشت گوساله

گوشت گوساله به شیوه های مختلفی پخته می شود که در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم؛

گوشت گوساله کبابی

    • کباب کردن بهترین روش برای پخت گوشت راسته، ران و دنده است. گوشت گوساله را از پهنا برش داده و داخل ظرف مخصوص فر قرار دهید. برای اینکه گوشت به ظرف نچسبد، بهتر است برای کف سینی از ورقه های آلومینیوم استفاده کنید. چربی گوشت هنگام پخت پخت ذوب می شود، بنابراین نیازی نیست قبل از پخت به آن روغن اضافه کنید.
    •  می توانید ادویه های دلخواهتان مانند نمک، فلفل یا سبزیجات معطر را قبل یا بعد از پخت به گوشت اضافه کنید. البته پاشیدن نمک روی گوشت قبل از اینکه داخل فر گذاشته شود، طعم آن را خوشایند تر می کند. از پوشاندن ظرف یا ریختن آب داخل آن خودداری کنید. گوشت گوساله را در دمای 162 درجه سانتی گراد و به مدت 40 دقیقه داخل فر بپزید.
    • گوشت پخته شده را از فر بیرون بیاورید و روی آن را با فویل بپوشانید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه به این حالت باقی بماند و یا تا زمانی که حرارت گوشت پایین بیاید تا برش زدن آن ساده تر شود.

پخت شنیسل گوشت گوساله

  • گوشت را به پهنا برش بزنید. اگر ترجیح می دهید ضخامت برش ها کمتر باشد، تکه های گوشت را نازک تر برش بزنید. برای تهیه شنیسل گوشت، برش های گوشت را به آهستگی و به مقدار دلخواه بکوبید تا وقتی که سطح گوشت پهن شود.
  • قبل از کوبیدن گوشت، چربی های اضافی به خصوص چربی های کناره گوشت را جدا کنید. این کار از جمع شدن گوشت هنگام سرخ کردن آن جلوگیری می کند. برای این کار از یک چاقوی تیز و کوچک کمک بگیرید.
  • گوشت های کوبیده شده را در آرد غلت بدهید. در مرحله بعد تکه های گوشت را داخل کاسه ای محتوی چند عدد تخم مرغ هم زده فرو ببرید و نهایتاً پودر سوخاری را روی گوشت ها بریزید، طوری که پودر سوخاری تمام سطح گوشت را در بر بگیرد.
  • برای سرخ کردن گوشت، 100 گرم کره یا 1 قاشق غذاخوری سرخ کردنی را داخل ماهی تابه ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید. هر طرف شنیسل را به مدت 1 تا 1.5 دقیقه سرخ کنید.

نکته: برای تکه های گوشتی که ضخامت بیشتری دارند، مدت زمان سرخ کردن بیشتر خواهد بود.

پخت گوشت گوساله گریل شده

  • گوشت گوساله را به پهنا برش بزنید. تکه های گوشت گوساله را با سلیقه خود مزه دار کنید. چند قطره روغن زیتون روی گوشت ها بریزید و با دست آن را روی سطح گوشت پخش کنید، سپس نمک و فلفل را به میزان دلخواه روی آن ها بمالید. همچنین می توانید از سیر خرد شده، ادویه ها و چاشنی های دلخواهتان نیز استفاده کنید.
  • گریل یا باربیکیو را از قبل گرم کنید. از قرار دادن گوشت روی باربیکیو یا گریلی که از قبل گرم نشده خودداری کنید. چنانچه از منقل گازی استفاده می کنید، از 10 دقیقه قبل آن را روشن کنید. اگر هم از منقل زغالی استفاده می کنید، زغال های آن را 20 دقیقه پیش از شروع پخت گرم کنید.
  • در مرحله بعد، گوشت ها را روی گریل، منقل یا باربیکیو قرار دهید. از انبر برای قرار دادن گوشت ها استفاده کنید. تکه های گوشت را با فاصله ای چند سانتی از یکدیگر قرار دهید تا پشت و رو کردنشان راحت تر شود.
  • گوشت گوساله را به مدت 12 تا 14 دقیقه بپزید. از انبر برای پشت و رو کردن تکه های گوشت گوساله در هر چند دقیقه استفاده کنید تا به کف گریل نچسبند. مدت زمان پخت تکه های گوشت به این روش، 12 تا 14 دقیقه است.

شما همچنین می توانید گوشت گوساله را در قابلمه بریزید و حدود 20 دقیقه به همراه روغن بپزید. در این مرحله ترجیحا از نمک استفاده نکنید تا گوشت شما سفن نشود.

نکات مهم

    1. برای پخت گوشت گوساله منجمد بهتر است 2 ساعت قبل از طبخ، آن را از فریزر بیرون بیاورید. اما اگر عجله داشتید، گوشت را از فریزر درآورده و در حالی که داخل کیسه فریزری قرار دارد، درون آب گرم فرو ببرید.
    2. از جمله ترقند های پخت سریع گوشت و ترد کردن آن جهت تهیه انواع خورشت ها، استفاده از تکه های کیوی است. برای این کار باید تکه های کیوی را روی سطح گوشت بمالید. این کار به ترد شدن گوشت نیز کمک می کند. اگر به کیوی حساسیت دارید می توانید از عنبه، سرکه یا آب لیمو استفاده کنید.

برخی گوشت ها با توجه به نوع، سن و تغذیه دام به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند، اما با استفاده از روش ها و ترفند های خاص می توان مدت زمان طبخ آن ها را کوتاه تر کرد. از سوی دیگر، شیوه نگهداری گوشت پیش از مصرف نیز در مدت زمان و میزان پخت آن تاثیر گذار است.

با توجه به نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم، هر نوع گوشتی، به خصوص گوشت گوساله را می توان با رعایت نکات خاصی، سریع تر و آسان تر پخت. چنانچه قصد خرید آنلاین گوشت گوساله را دارید، برای اطمینان از تازگی و کیفیت گوشت، آن را از فروشگاه های معتبر و شناخته شده خریداری کنید تا در اسرع وقت و تازه برای شما ارسال شود.

روش تهیه خوراک گوشت مجلسی

مواد لازم برای تهیه خوراک گوشت مجلسی

  • گوشت گوسفند 200 گرم (از ماهیچه یا سردست گوسفند استفاده کنید خیلی لذیذ تره)
  • پیاز یک عدد متوسط
  • آب 5 لیوان
  • رب گوجه دو قاشق
  • روغن و نمک و فلفل و زردچوبه به مقداری که به نظرتون نیاز داره
  • در صورت تمایل (طعم خوبی بهش میده)

طرز تهیه خوراک گوشت مجلسی

مثل همه خورشت هایی که با گوشت تهیه میشن ابتدا باید پیاز رو خرد کنیم و با مقداری زردچوبه تفت بدیم.

پیاز رو تفت بدید

خیلی ها پیاز رو کاملا سرخ میکنن ولی من معمولا کمی که رنگ پیاز عوض شد گوشت رو اضافه میکنم. به نظرم اینطوری باعث لعاب و غلظت خورشت میشه و طعم بهتری هم داره. در قیمه هم همین مساله صدق میکنه.

گوشت رو به پیاز اضافه کنید

بعد از اینکه گوشت رو با کمی فلفل تفت دادیم 5 لیوان آب سماور ولرم رو بهش اضافه میکنیم و درش رو میذاریم.

مهمترین مساله برای پخت این خورشت صبوری کردنه. اگر مجبور نیستید توصیه میکنم از زودپز هم استفاده نکنید و بذارید گوشت روی حرارت ملایم و آروم آروم بپزه. من برای این یک تکه حدود 3 ساعت زمان دادم تا کاملا بپزه. البته مراقب باشید که اونقدر صبوری به خرج ندید که گوشت از هم وا بره و شکلش رو از دست بده.

کم کم آب گوشت تغییر رنگ میده و کمی تیره میشه. در این مرحله نمک و زعفران رو ضافه کنید و باز بذارید روی حرارت ملایم به پختش ادامه بده. وقتی که گوشت کاملا پخت، دو قاشق رب رو در مقدار کمی روغن حدود دو سه دقیقه روی حرارت متوسط تفت بدید و بعد هم به خوراک اضافه کنید. موقع مخلوط کردن رب با خوراک هم مراقب باشید تکه گوشتتون از هم وا نره.

بعد از اضافه کردن رب هم بذارید نیم ساعتی روی حرارت ملایم باشه. به همین سادگی خوراک گوشت بسیار لذیذی خواهید داشت.

نکته هایی برای پخت خوراک گوشت

  • اول اینکه پیاز رو بهتره همونقدری که اشاره کردم تفت بدید تا طعم و لعاب خوراک بهتر باشه.
  • مقدار آب خورشت رو در حدی بریزید که تا روی گوشت رو کاملا بگیره. بعد از 3 ساعت مقدار آب خوراک حدود 1/5 مقدار اول خواهد بود.
  • این خورشت نباید آب زیاد و رقیق داشته باشه پس در ریختن آب زیاده روی نکنید.
  • نمک رو حداقل یک ساعت بعد از پخت گوشت بهش اضافه کنید تا زمان پخت رو زیاد نکنه.
  • حرارت زیاد و قل زدن هم برای پخت بهتر گوشت مناسب نیست و تاثیری در زودتر پخته شدن گوشت نداره. حرارت رو متوسط رو به ملایم بذارید و حوصله به خرج بدید تا کاملا بپزه.
  • از زعفران هم میتونید برای خوشرنگی و خوش عطری گوشت استفاده کنید.
  • برای سرو این خوراک با یا توصیه میکنم از رب استفاده نکنید و تنها از مقدار کمی زعفران برای رنگش کمک بگیرید که بسیار لذیذ و خوش طعم میشه.
  • برای چاشنی میتونید از مقداری آبلیمو یا آّب نارنج کمک بگیرید که البته بهتره تصمیمش رو بر عهده خورنده هاش بذارید.
  • مقداری سب زمینی سرخ کرده و جعفری هم میتونه رنگ و لعاب بهتری به ظرف خوراکتون بده.

طرز درست کردن خورشت گوشت خوشمزه!

طرز تهیه خورشت گوشت ساده: خورشت گوشت طعم دار یک غذای فوق العاده خوشمزه است که به راحتی قابل تهیه است . این غذا در کنار طعم فوق العاده ای دارد. خورشت گوشت از آن دسته از غذاهاست که فقط شما آن را روی اجاق گذاشته و به آن زمان می دهید تا بپزد. شما باید میزان مواد اولیه و حوصله بالای در طرز تهیه خوراک گوشت به خرج دهید تا این که غذای خوشمزه و لذیذی را داشته باشید. درست کردن آن با گوجه فرنگی تازه موجب خوش طعم شدن خورشت گوشت قرمز می شود.

برای درست آن خیلی از افراد اقدام به طرز پخت گوشت گوسفندی در قابلمه می کنند. برای ایجاد تنوع در انواع مهمانی ها و مراسم های رسمی شما می توانید از خورش گوشت استفاده نمایید. در ادامه از این مطلب از بسایت گیلان کشت شما را با طرز تهیه خورشت گوشت جنوبی، بدون رب، قلقلی، مرغ، چرخ کرده، با نخود لپه، بوقلمون، با لپه، شتر و مجلسی آشنا می کنیم. پیشنهاد میکنیم یکبار هم که شده این غذا را با انواع مثل برنج ، و انواع میل بفرمایید. برای درجه یک و به بخش محصولات سایت کنید.

مواد لازم برای طرز پخت گوشت گوسفندی در قابلمه

گوشت گوساله یا گوسفند 400 گرم
گوجه فرنگی 5 عدد
فلفل دلمه ای رنگی 2 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
فلفل سبز 2 عدد
سیر 6 حبه
رز ماری به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
پودر کاری 1 قاشق غذاخوری
آب به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم

جهت تهیه خورشت گوشت طعم دار ابتدا 4 عدد گوجه را خورد کرده و همراه با 1 عدد فلفل دلمه ای خورد شده درون غذاساز بریزید.
سپس 1 عدد پیاز را خلال کرده و همراه با فلفل سبز خورد شده، سیر، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل به گوجه اضافه کنید.
در مرحله آخر نصف پیمانه آب را نیز افزوده و مواد را باهم میکس کنید تا کاملا له شود.
مواد آماده شده را کنار گذاشته و در ادامه درون ماهیتابه ای مقداری روغن ریخته و 1 عدد گوجه فرنگی را کاملا ریز خورد کرده و همراه
با 1 عدد پیاز خلال شده و مقداری نمک و فلفل را درون ماهیتابه بریزید.
اجازه دهید گوجه و پیاز تفت بخورند تا پیاز از خامی در بیاید و گوجه بافت خود را از دست دهد.
در مرحله بعد گوشت خورد شده را درون ماهیتابه ریخته و مجدد تفت میدهیم تا تغییر رنگ دهد و رزماری، پودر کاری و مقداری فلفل افزوده و در مرحله آخر سس از قبل آماده شده را نیز می افزاییم.
بعد از مخلوط کردن درب قابلمه را گذاشته تا گوشت کاملا بپزد.
سپس خورشت گوشت طعم دار را همراه با برنج کته یا آبکش میل نمایید.

منبع:

youtube.com

دکمه بازگشت به بالا