تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

یکی از سوالات مهمی که در هنگام خرید برای مشتریان لوله های گالوانیزه مطرح می شود تفاوت گالوانیزه سرد و گرم در لوله ها است. پاسخ به این پرسش می تواند امر خرید را برای شما آسوده تر نماید. هر چند تشخیص این لوله ها چندان کار سختی نبوده و تنها با بررسی چند فاکتور ساده می توان به تفاوت میان آن ها پی برد. مهم ترین تفاوت این دو محصول که کارایی آن ها را نسبت به یکدیگر متمایز ساخته تفاوت در میزان مقاومت آن ها می باشد. در ادامه به بررسی سایر تفاوت های این دو لوله و نحوه تشخیص آن ها از یکدیگر می پردازیم. همچنین لازم به ذکر است به دلیل تفاوت روش آبکاری؛ سرد و گرم نیز با یکدیگر متفاوت است. همچنین قیمت این لوله ها با سایر محصولات اعم از نیز متفاوت می باشد.

به طور کلی گالوانیزاسیون جهت محافظت از خوردگی و آسیب پذیری فلزات انجام می گیرد به طوری که لایه ای از فلز روی، بر سطح این فلزات قرار داده و در موارد زیادی اعم از صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می دهند. لوله ها چه گرم و چه سرد در هر ابعادی امکان آبکاری دارند و تمامی لوله های موجود در بازار را می توان آبکاری نمود. لوله های گالوانیزه سرد در دماهای پایین تری نسبت به گالوانیزه گرم آبکاری شده و سپس لایه ای از فلز روی بر سطح آن ها قرار می گیرد. در روش گالوانیزه سرد لوله ها که الکترولیز نامیده می شود نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی ریخته و بر روی لوله اسپری می کنند. در این روش ضخامت لایه گالوانیزه در حدود 25 میکرون می باشد. در لوله های با ضخامت 2 میلی متر 7 درصد وزن لوله آبکاری شده و در لوله های با ضخامت 1.5 میلی متر این وزن 4 درصد می باشد. در لوله های 1 میلی متری نیز 2 درصد از وزن لوله روکش می شود. عمر این محصول در نهایت 3-4 سال بوده و در محیط مرطوب نهایتا تا 5 سال عمر می کند.

لوله گالوانیزه گرم

گالوانیزه به روش گرم یکی از محبوب ترین روش های گالوانیزاسیون فلزات بوده و قدمت زیادی دارد. در این روش لوله در دمای بالا داخل حمام مذاب غوطه ور شده تا پوشش روی بر سطح آن ایجاد گردد. پس از خارج شدن از حمام مذاب لایه ای مقاوم در برابر زنگ زدگی بر روی لوله تشکیل می گردد.

بررسی تفاوت های گالوانیزاسیون سرد و گرم لوله

نخستین تفاوت این دو محصول در میزان طول عمر آن ها می باشد به طوری که لوله گالوانیزه گرم نسبت به لوله سرد عمر بیشتری دارد. بیشترین طول عمر لوله های سرد 8 سال بوده در حالی که لوله های گالوانیزه گرم حدود 30-25 سال عمر مفید دارند. دلیل طول عمر بیشتر لوله گرم آبکاری در  دمای 460 درجه سانتی گراد این محصول می باشد همچنین به دلیل پیوند ملکول های آهن با قلع، لوله گالوانیزه گرم نسبت به نمونه سرد مقاومت بالاتری دارد. تفاوت دیگر میزان براقی سطح این دو لوله است به طوری که لوله های گرم به دلیل دمای بالای کار براق تر از لوله سرد می باشند. در لوله گالوانیزه سرد میزان براقی سطح بستگی به نوع ورق دارد برای مثال لوله های مبلی به دلیل داشتن ورق براق تر، دارای سطح براق تری می باشند.

لوله های گالوانیزه که به روش گالوانیزاسیون گرم تولید شده اند معمولا به صورت دو سر رزوه دنده تولید می شوند اما لوله های سرد بدون رزوه بوده و می توان آن ها را رزوه دار کرد.

کاربرد لوله های گالوانیزه سرد و گرم

هر دو این لوله ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. لوله های گالوانیزه سرد اکثرا برای پوشش فلزاتی به کار برده می شود که مصارف بهداشتی دارند و یا ضخامت کم و قطعات فلزی ریز دارند. همچنین این محصول در صنایع خودرو، پیچ و مهره و قطعه سازی نیز به کار می رود. لوله هایی که با روش گالوانیزه گرم تولید می شوند اکثرا جهت پوشش دهی قطعات مورد استفاده در فضای باز کاربرد دارند. از جمله کاربردهای این محصول می توان به استفاده در دکل های مخابراتی؛ گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق اشاره نمود.

سرد و گرم متفاوت بوده و معمولا براساس سایز و قطر لوله، ضخامت، فولادی یا آهنی بودن، نوع روکش، برند و کارخانه تولیدی آن، نوع استاندارد و میزان گارانتی لوله پلیکا تعیین می گردد.

تولیدکنندگان انواع لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه ساوه

سپنتا

دورپاد تبریز

سمنان

قزوین

لوله گالوانیزه سپنتا و ساوه معمولا از سایز 1.2 تا 6 اینچ تولید و در دو نوع سبک و سنگین روانه بازار مصرف می گردند. این دو کارخانه تولیدکنندگان عمده لوله های گالوانیزه با روش گالوانیزاسیون گرم می باشند. شما عزیزان می توانید

گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد هر دو از روش‌های پوشش‌دهی فلز روی محسوب می‌شوند. گرچه آن‌ها در تولید کاملا متفاوت‌اند، اما از نظر ظاهری به هم شباهت دارند. این موضوع در مورد لوله های گالوانیزه هم صدق می‌کند. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه لوله گالوانیزه گرم را از سرد تشخیص دهیم؟ اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت های لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد به شما در بکارگیری مقاطع پوشیده شده با این روش، کمک شایانی می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب همراه وبلاگ باشید تا به شما بگوییم لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ گالوانیزه کردن چقدر روی تاثیر می‌گذارد؟ و چطور آن‌ها را تشخیص دهیم.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه گرم یکی از رایج‌ترین اشکال گالوانیزه است. این فرآیند مستلزم پوشاندن یک جسم آهنی یا فولادی با غوطه‌ور کردن آن در حمام روی مذاب در دمای حدود ۴۴۹ درجه سانتیگراد است. پس از خارج شدن از حمام، پوشش روی بر آهن یا فولاد بیرونی با اکسیژن موجود در جو واکنش داده و اکسید روی (ZnO) را تشکیل می‌دهد.

اکسید روی با دی اکسید کربن واکنش داده و لایه محافظی به نام کربنات روی (ZnCO3) را تشکیل می‌دهد. این لایه مایل به خاکستری مات، نسبتا پایدار است و محکم به سطح آهن یا فولاد می‌چسبد. در گالوانیزه گرم، روی به صورت شیمیایی پیوند برقرار می‌کند و بخشی از فولاد محافظت شده می‌شود. در نهایت لوله های گالوانیزه گرم از طریق همین روش ساخته می‌شوند.

اگرچه مفهوم لوله گالوانیزه گرم ممکن است ساده به نظر برسد، اما این فرآیند شامل چندین مرحله حیاتی است. فولاد ابتدا مراحل تمیز کردن را طی می‌کند تا سطح خود را برای آماده کند. چربی زدایی برای از بین بردن خاک، روغن و سایر بقایای آلی استفاده می‌شود.

یک حمام اسیدی ملایم، فولاد را حک می‌کند و فلس آسیاب و اکسید آهن را از بین می‌برد. شارِ بیشتر، هر اکسیدی را حذف می‌کند و فولاد را با یک لایه محافظ می‌پوشاند که از تشکیل اکسیدهای بیشتر روی سطح فولاد و قبل از گالوانیزه شدن، جلوگیری می‌کند.

لوله گالوانیزه سرد چیست؟

فرآیند گالوانیزه سرد استفاده از رنگ غنی از روی، بر سطح یک عنصر فولادی برای محافظت از آن در برابر خوردگی است. رنگ‌های روی را می‌توان با برس، غلتک، تفنگ اسپری و … اعمال کرد. پوشش‌ها را می‌توان به روش الکتروگالوانیزه نیز اعمال کرد.

رنگ‌های غنی از روی مورد استفاده در لوله گالوانیزه سرد با پوشش‌های معمولی، به دلیل وجود ترکیب اتصال دهنده، متفاوت است. این چسب‌ها به روی اجازه می‌دهند تا به طور مکانیکی به فولاد بچسبد تا سطح حفاظتی موثری را ارائه دهد. مانند لوله گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه سرد می‌تواند محافظت و درجاتی از حفاظت کاتدی را فراهم کند. با این حال، گرد و غبار روی موجود در رنگ یا پوشش باید در غلظت کافی بالا باشد تا هدایت الکتریکی بین فولاد و روی را افزایش دهد.

آماده‌سازی سطح مورد نیاز برای اعمال پوشش‌های غنی از روی، نسبت به تکنیک‌های گرم شیب کمتری نیاز دارد. قبل از شروع عملیات پوشش، سطح فولاد باید تمیز و خشک باشد. معمولا ابتدا از یک برس سیمی برای از بین بردن زنگ زدگی یا سایر محصولات خوردگی که ممکن است وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. کثیفی، گریس، مواد شیمیایی و سایر ترکیبات آلی نیز باید بر این اساس حذف شوند. پس از آماده شدن سطح، پوشش روی به تعداد لایه‌هایی که لازم است بر سطح اعمال می‌شود.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

۱. به عنوان یک روش ضد خوردگی فلز، لوله گالوانیزه گرم به معنای قرار دادن ساختار فولادی است که زنگ زدگی را در محلول روی در حدود ۵۰۰ درجه سانتیگراد جدا می‌کند تا لایه روی به سطح ساختار فولادی بچسبد. در لوله گالوانیزه سرد باعث می‌شود که سطح فلز و سایر مواد از طریق الکترولیز به یک لایه فلزی بچسبد، که باعث می‌شود سطح ماده از نظر بافت یکنواخت، ضد خوردگی و مقاوم در برابر سایش و از نظر ظاهر زیباتر شود.

مقاومت در برابر خوردگی لوله های گالوانیزه گرم بسیار بالاتر از گالوانیزه سرد است. لوله گالوانیزه گرم در عرض چند سال زنگ نمی‌زند و لوله گالوانیزه سرد در عرض سه ماه زنگ می‌زند. فرآیند گالوانیزه سرد برای محافظت از فلز در برابر خوردگی استفاده می‌شود. برای این منظور پوششی از فیلر روی صورت می‌گیرد که با هر روش پوششی روی سطح محافظت شده اعمال شده و خشک می‌شود تا پوشش پرکننده روی در پوشش خشک شده ایجاد گردد. فولاد در شرایط خنک کننده روی سطح، گالوانیزه می‌شود. چسبندگی آن بسیار قوی است و به راحتی از بین نمی‌رود. اگرچه لوله گالوانیزه گرم نیز زنگ زده است، اما در مدت زمان طولانی می‌توان الزامات فنی و بهداشتی را برآورده کرد.

۲. پوشش‌های لوله گالوانیزه گرم ضخیم‌تر، معمولا ۳۰-۶۰ میکرومتر ضخامت دارند و از مقاومت در برابر خوردگی بالاتری برخوردارند. این کاربرد لوله گالوانیزه زمانیکه عمر پوشش بسیار اهمیت دارد، مانند نرده‌های بزرگراه، برج‌های برق، بزرگ، مناسب است. همچنین برای بست‌های مقیاس و سایر قطعات نسبتا زمخت به کار می‌روند. گرچه سطح قطعه کار لوله گالوانیزه سرد صاف است، اما پوشش آن نسبتا نازک و معمولا ۵-۳۰ میکرومتر است. بنابراین زمان حفاظت در برابر خوردگی کوتاه‌تر خواهد بود. این گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات داخلی استفاده می‌شود. مانند پایین شاسی، پانل، بست‌های کوچک و … .

۳. لوله های گالوانیزه گرم از فولاد و سایر مواد به صورت الکتروشیمیایی بر اساس اصل ضدخوردگی اتمسفر روی، محافظت می‌کنند. محافظ کربنات روی، بر روی سطح می‌تواند سرعت خوردگی روی را کاهش دهد. حتی اگر از بین برود، گالوانیزه سرد روشی شیمیایی برای جداسازی آلیاژهای روی به یون‌های روی چسبیده به سطح فولاد است. لایه جدیدی که از این طریق تشکیل می‌شود، عموما نازک است و فولاد به طور کلی مستعد زنگ‌زدگی است.

۴. سطح بیرونی لوله فولادی گالوانیزه سرد، صاف و روشن است. لایه آبکاری فناوری غیرفعال، رنگ زرد مایل به سبز را نشان می‌دهد و لایه آبکاری فرآیند غیرفعال سازی سفید آبی-سفید خواهد بود. به طور کلی، فقط چند روی وجود دارد. لایه‌هایی در دو سر لوله فولادی گالوانیزه سرد وجود دارند و هیچ لایه روی در داخل آن وجود ندارد. سطح بیرونی گالوانیزه گرم خشن، تیره و به طور کلی نقره‌ای مایل به سفید است. به دلیل فرآیند تولید، مقداری علائم و قطرات آب وجود دارد. روی سطوح، نور ساطع نمی‌کند و نور را منعکس نمی‌کند. لوله فولادی گالوانیزه گرم دارای پوشش گالوانیزه کامل در داخل و خارج است.

۵. لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه تفاوت زیادی در گالوانیزه کردن دارند. مقدار گالوانیزه گرم نمی‌تواند خیلی کم باشد و حداقل ۵۰-۶۰ گرم در متر مربع در دو طرف و حداکثر ۶۰۰ گرم در متر مربع است. لایه گالوانیزه سرد می‌تواند بسیار نازک باشد، تا ۱۵ گرم در متر مربع. اما اگر پوشش ضخیم‌تر باشد، سرعت خط تولید بسیار کند است و برای ویژگی‌های فرآیند واحد مدرن مناسب نیست و حداکثر حدود ۱۰۰g/m2 است. به همین دلیل، تولید لوله‌های الکتروگالوانیزه بسیار محدود است.

۶. لوله گالوانیزه گرم و لوله سرد اساسا در ریزساختار پوشش متفاوت‌اند. لایه‌ای از ترکیب کمی شکننده، بین پوشش روی خالص لوله‌های گالوانیزه گرم و پایه نوار فولادی وجود دارد. هنگامی که پوشش رویِ خالص متبلور می‌شود، روی بیشتری تشکیل می‌شود و پوشش یکنواخت و غیر متخلخل است. اتم لایه روی آبکاری شده، فقط بر سطح نوار فولادی رسوب می‌کند و با عمل فیزیکی به سطح نوار فولادی متصل می‌شود. سوراخ‌های زیادی برای خشک شدن وجود دارند که به راحتی به دلیل محیط خورنده، حفره به وجود می‌آورند. بنابراین ورق گالوانیزه گرم بیشتر از ورق سرد در برابر خوردگی مقاومت دارد.

۷. فرآیند لوله گالوانیزه گرم و الکتروگالوانیزه نیز کاملا متفاوت است. لوله گالوانیزه گرم به طور کلی از تخته شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند و به طور مداوم بر روی خط گالوانیزه آنیل و گالوانیزه گرم می‌شود. همچنین شمش فولادی پس از گرم شدن برای مدت کوتاهی خنک می‌شود. بنابراین استحکام و انعطاف‌پذیری تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. لوله الکتروگالوانیزه از ورق نورد سرد ساخته شده است که اساسا عملکرد پردازشی مشابه ورق سرد را تضمین می کند، اما فرآیند پیچیده آن هزینه تولید را نیز افزایش می‌دهد. به طور خلاصه، لوله گالوانیزه گرم هزینه تولید کمتر و دامنه کاربرد وسیع‌تری دارد و به یک تنوع عمده در بازار لوله گالوانیزه تبدیل شده است.

راه های تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد

۱) هر دو دیواره داخلی و خارجی لوله فولادی گالوانیزه گرم، گالوانیزه می‌شود. در حالی که لوله فولادی گالوانیزه سرد فقط روی دیواره بیرونی گالوانیزه می‌شود.
۲) لایه آبکاری سرد یکنواخت است و ضخامت آن بسیار نازک است. لایه آبکاری گرم ضخیم است و ضخامت آن یکنواخت نیست.
۳) ظاهر آبکاری سرد روشن، و رنگ آبکاری گرم تیره است.
۴) از آنجایی که لایه آبکاری سرد نازک است، مقاومت در برابر خوردگی ضعیف است. لایه آبکاری گرم چندین برابر ضخیم‌تر از گالوانیزه سرد است و لایه نفوذی با فلز پایه تشکیل شده است و مقاومت در برابر خوردگی خوب است.
۵) لوله فولادی گالوانیزه سرد روشن‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد. سطح فولاد گالوانیزه گرم آبکاری شده و روشن نیست. سطح لوله فولادی گالوانیزه گرم مانند برجستگی‌های ناهموار به نظر می‌رسد و سطح روشن نیست و بازتابنده نیست.

دریچه چدن به دلیل ویژگی‌های مثل مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این دریچه‌ها می‌توانند در مقابل فشار آب، فشار هوا، فشار گاز و دیگر فشارهای زیاد مورد استفاده قرار بگیرند و به‌راحتی از آن‌ها استفاده شود.

خرید لوله گالوانیزهمقدمه ای بر انواع لوله

لوله ها از پرکاربردترین مقاطع فلزی هستند که نقش بسیار مهمی در پیشرفت و شکل گیری جوامع بزرگ داشته اند. بدون لوله امکان انتقال آب، گاز، مواد شیمیایی و مواد سوختی وجود نمی داشت و هیچ تمدنی در نقاط دور از آب شکل نمی گرفت.

جدول قیمت لوله گالوانیزه | قیمت لوله گالوانیزه ۱/۲

نشانه های استفاده از لوله در تمدن های یونان، رم، فارس، هند و چین دیده شده است. شهرهایی که در این تمدن ها شکل گرفتند و توسعه یافتند راه هایی برای انتقال آب یافتند.

نخستین لوله ها از سفال ساخته شده بودند. مصری ها نخستین کسانی بودند که از مس برای ساخت لوله استفاده کردند. مصری ها چاه هایی با عمق بیش از 90 متر حفر کردند و چرخاب را اختراع نمودند. نمونه هایی از لوله و حمام های باستانی در اهرام مصر یافت شده است.

امروزه کاربرد لوله ها بسیار فراتر از انتقال آب رفته است و فولاد بیشترین سهم را ساخت انواع لوله ایفا می کند. ساخت فولاد تحولی بزرگ در تمام عرصه های مختلف صنعت و همچنین ساخت لوله به وجود آرود. اما فولاد با وجود تمام مزایایی که داشت در مجاورت هوا و رطوبت دچار خوردگی و زنگ زدگی می شد. به همین دلیل لوله های فولادی گزینه ی مناسبی برای انتقال آب یا سایر موارد شیمیایی خورده به شمار نمی آمدند. سال ها تکنیک های مختلفی برای ساخت لوله های مقاوم در برابر خوردگی تست شد. یکی از بهترین و اقتصادی ترین روش های محافظت از فولاد و لوله های فولاد در برابر زنگ زدگی استفاده از آبکاری ست. به این معنا که سطح فولاد با یک لایه از فلزی که نسبت به خوردگی مقاوم است پوشش داده شود. بسته به فلز یا آلیاژی که برای پوشش دادن سطح فولاد به کار برده می شود انواع مختلفی از فولاد را می توان تولید کرد. چنانچه برای پوشش سطح فولاد از فلز روی (زینک) استفاده شود به فولاد حاصل گالوانیزه گفته می شود. فرآیند آبکاری فلز فولاد به کمک روی را نیز گالوانیزاسیون می نامند.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

لوله گالوانیزه چیست؟

گفته شد که سطح فولاد را برای محافظت می توان با فلز روی پوشش داد. لوله های فولادی که به این روش پوشش داده می شوند را لوله ی گالوانیزه می نامند. کاربرد لوله های گالوانیزه برای انتقال آب در منازل به قبل از سال 1960 در آمریکا باز می گردد. لوله های گالوانیزه توانستند به سرعت جانشین لوله های سربی شوند. هر چند امروزه متوجه شده ایم که کاربرد لوله های گالوانیزه برای سال های طولانی باعث می شود که درون آن ها دچار خوردگی و زنگ زدگی شود اما با این وجود همچنان لوله گالوانیزه از پرکاربردترین انواع لوله برای انتقال آب و سایز سیالات در کاربردهای خانگی و صنعتی به شمار می آید.

بیشتر مطالعه کنید:

لوله گالوانیزه سرد و گرم

برای انجام عملیات گالوانیزاسیون دو روش وجود دارد که چون یکی در دمای بالا انجام می شود به آن گرم و دیگری چون در دمای پایین (معمولا دمای محیط) به کار میرود به فرایند گالوانیزاسیون سرد معروف است. لوله هایی هم که به هر کدام از این روش ها ساخته می شود به عنوان لوله گالوانیزه گرم و سرد شناخته می شوند. لوله گالوانیزه گرم و سرد دارای تفاوت ها و شباهت هایی با هم هستند. در ادامه به بیان مشخصات هر کدام از این لوله ها خواهیم پرداخت.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

لوله های گالوانیزه گرم در دمای بالا ( 420 درجه سانتیگراد) آبکاری شده اند. برای تولید لوله گالوانیزه گرم، لوله آهنی یا فولادی را درون حمامی از روی مذاب فرو میبرند. در اصل واکنش شیمیایی لایه ای از فلز روی بر سطح لوله قرار میگرد و اتصالی محکم و مقاوم با آن تشکیل می هد. فلز روی از دو طریق باعث محافظت از لوله ی فولادی می شود. از تماس فولاد با اکسیژن و رطوبت جلوگیری می کند و اگر هم سطح لوله خراش بردارد از طریق حافظت گالوانیک مانع از خوردگی و زنگ زدگی فولاد می شود.

عمر لوله های گالوانیزه گرم با توجه به شرایط محیط متفاوت است اما در می توان در شرایط نرمال کاری عمری بین 25 تا 30 برای آن ها در نظر گرفت.

تصویر شماره 1 – لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه سرد چیست؟

لوله های گالوانیزه سرد در دمای پایین آبکاری می شوند و روکشی از فلز روی (زینک) بر سطح آنها قرار می گیرد. عمر این لوله ها در شرایطی که زیر خاک قرار داده شوند بین 3 تا 4 است اما اگر در شرایط مطلوب تر که رطوبت زیاد نباشد می توانند تا 8 سال نیز کارایی داشته باشند.

بیشتر مطالعه کنید:

تفاوت لوله های گالوانیزه گرم و سرد

لوله های گالوانیزه گرم و سرد همانطور که گفته شد در فرایند تولید با یکدیگر متفاوت هستند. از آنجا که لوله های گالوانیزه گرم در دمای بالا تولید می شوند پیوند قوی تری بین فولاد و فلز روی ایجاد می شود و عمر بالاتری دارند و نسبت به عوامل خورنده مقاوم تر هستند. اما لوله های گالوانیزه سرد تنها پوششی سطحی از فلز روی بر آنها قرار دارد. هر چند روی همچنان نقش محافظتی خود را ایفا میکند اما در مقایسه با لوله های گرم از عمر کمتری برخودار هستند.

ضخامت فلز روی در لوله های گالوانیزه گرم بالاتر است و در حدود 14 درصد از وزن لوله را فلز روی تشکیل می دهد. در خصوص لوله های گالوانیزه گرم این عدد  بین 2 تا 7 درصد است.

با توجه به فرایند تولید و همچنین میزان روی بیشتری که به کار می رود لوله ی گالوانیزه گرم قیمت بیشتری در مقایسه با لوله گالوانیزه سرد دارد اما از طرف دیگر دامنه ی کاربرد آن نیز وسیع تر است و می توان در محیط هایی که بیشتر در معرض رطوبت و عوامل خورنده قرار دارد از آن استفاده کرد.

بیشتر مطالعه کنید:

نحوه تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد

لوله ای گالوانیزه گرم و سرد هم از نظر کاربرد و هم از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین مهم است تا در زمان خرید بتوان لوله ی گالوانیزه گرم را از لوله گالوانیزه سرد تشخیص داد تا مبادا دچار اشتباه شده و متحمل ضرر و زیان شویم. لوله های گالوانیزه گرم و سرد را می توان از روی ظاهر آنها شناسایی کرد. لوله های گالوانیزه گرم در مقایسه با لوله های سرد از آنجا تحت عملیات شیمیایی بوده اند و در دمای بالا آبکاری شده اند براق تر از لوله های گالوانیزه سرد هستند.

البته باید اشاره کرد که میزان براق بودن لوله های گالوانیزه سرد به ضخات پوشش روی سطح آنها نیز بستگی دارد. هر چه ضخامت فلز روی کمتر باشد میزان براق بودن لوله ی گالواینزه سرد نیز بیشتر است.

تفاوت دیگر لوله ی گالوانیز گرم و سرد در این است که معمولا لوله ی گالوانیزه سرد به صورت دو سر روزه تولید و به بازار عرضه می شود در حالی که لوله ی گالوانیزه سرد رزوه نشده است هر چند می توان آن را نیز رزه دار کرد.

تصویر شماره 2 – لوله گالوانیزه گرم رزوه شده

کاربرد لوله های گالوانیزه گرم و سرد

همانطور که حتما تا الان نیز متوجه شده اید لوله ی گالوانیزه گرم مقاوم تر از لوله های گالوانیزه سرد است و می توان آن ها در شرایطی که بیشتر در معرض عوامل خورنده و رطوبت قرار دارد به کار برد.

به طور کلی لوله های گالوانیزه سرد برای استفاده در فضاهای بسته و یا در محیط باز و در معرض آفتاب مناسبتر هستند.

لوله های گالوانیزه گرم برای استفاده طولانی مدت جهت انتقال آب و یا استفاده در زیر خاک مناسب هستند. همچنین از آنها می توان به عنوان محافظ کابل و سیم استفاده کرد.

تولیدکنندگان لوله گالوانیزه

از ورود لوله های گالوانیزه به کشور بیش از 100 سال میگذرد و از همان زمان به دلیل کارایی و ویژگی هایی که داشتند به سرعت جایگاه ویژه ای در صنعت به دست آوردند. امروزه نیز کارخانه های متعدد در سطع کشور اقدام به تولید انواع لوله های گالوانیزه می نمایند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارخانه لوله سپنتا
  • گروه صنعتی درپاد تبریز
  • گروه صنعتی تولیدی سپاهان
  • شرکت نورد و لوله اهواز
  • گروه تولیدی بنیاد برق

قیمت لوله گالوانیزه گرم و سرد

فاکتورهای مختلفی بر قیمت لوله ی لوله گالوانیزه گرم و همچنین لوله گالوانیزه سرد تاثیر دارد. سایز لوله، ضخامت لوله، گرم یا سرد بودن لوله، کارخانه سازنده و … برخی از عوامل هستند. از طرفی نوسانات بازار و قیمت ارز و تورم و … باعث می شود که نتوان قیمت مشخصی برای لوله ی گالوانیزه سرد و لوله گالوانیزه گرم ارائه داد. به طور کلی لوله گالوانیزه گرم در مقایسه با قیمت لوله گالوانیزه سرد بالاتر است. شما می توانید برای اطلاع از قیمت انواع لوله گالوانیزه، و به وب سایت مدیران آهن مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن تماس حاصل فرمایید.

 

در این مطلب درباره لوله گالوانیزه گرم  و سرد و همچنین تفاوت‌های آن‌ها صحبت کردیم. لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد عمدتا در روش کاربرد و سطح حفاظتی که ارائه می‌دهند، متفاوت‌اند. انتخاب روش گالوانیزه مناسب در نهایت به یافتن تعادل بهینه بین هزینه و عملکرد لوله خلاصه می‌شود. بیشترین کاربرد لوله گالوانیزه، مربوط به انتقال آب، خصوصا در گلخانه‌ها است. بنابراین، روش گالوانیزه کردن، خواص و را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا