ویژگی های شخصیتی مرتبط با شغل مامور تشخیص مالیات

کار کارشناس امور مالیاتی چیست؟

عنوان بازرس یا کارشناس امور مالیاتی (ممیز مالیاتی) کارمند سازمان امور مالیاتی است که بر رعایت قوانین مالیاتی و پرداخت میزان مالیات صحیح و قانونی از سوی شرکت‌ها و کسب و کارها نظارت دارد. با توجه به اینکه شرکت‌ها و افراد در همه جای دنیا علاقه چندانی به  پرداخت مالیات ندارند و می‌خواهند به هر شکل ممکن از پرداخت آن خودداری کنند، وظیفه کارشناس امور مالیاتی به عنوان رسیدگی کننده به این موضوع دشوار و ملزم است از همه ظرفیت‌های قانونی و مهارتی خود در کنار تجربه‌اش در رسیدگی‌های مالیاتی برای انجام بهتر وظایفش استفاده کند.

کارشناس امور مالیاتی به همین عنوان همیشه برای دولت کار می‌کند مگر اینکه قصد داشته باشد از تخصص خود در حوزه‌های دیگر مالی مانند حسابداری، حسابرسی یا مشاوره مالیاتی به کسب و کارهای خصوصی استفاده کند. اگرچه به دلیل اینکه این متخصصان با همه قوانین مالیاتی و نکات مد نظر کارشناسان امور مالیاتی به خوبی آشنا هستند، مشاوران مالیاتی زبردستی برای شرکت‌ها قلمداد می‌شوند.

ساعت کاری کارشناس امور مالیاتی معمولا به صورت تمام وقت است. یعنی در ساعات کار اداری دولتی فعالیت می کنند. این ساعت برای شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان یا مشهد بیشتر و در شهرهای کوچک‌تر، کمتر است.  البته امکان انجام کار پاره وقت نیز در این شغل وجود دارد که خارج از دستگاه دولتی و در شرکت‌های خصوصی در نقش‌های دیگر غیر از کارشناس امور مالیاتی میسر است. محل کار بازرس مالیاتی معمولا در سازمان امور مالیاتی شهر یا استان محل اقامت است اما در عین حال برای رفتن نزد شرکت‌هایی که ممیزی و بررسی پرونده مالیاتی آن‌ها را در دست دارند، باید به دفتر کار آنان مراجعه داشته باشد.

تجربیات قبول شدگان مامور تشخیص مالیات | حقوق مامور تشخیص مالیات

مسئولیت‌ها و وظایف کارشناس امور مالیاتی

  • بررسی حساب‌های شرکت‌ها به منظور تطبق اسناد و مدارک مالی با قوانین و مقررات و جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان
  • ملاقات با شرکت‌ها برای صحبت با مدیران و نمایندگان آن‌ها جهت بررسی گزارش‌های مالی و رفع ابهامات احتمالی
  • بررسی تقلب‌های مشکوک
  • مذاکره برای حل و فصل اختلافات در صورت درخواست بررسی مجدد مودی مالیاتی
  • نمایندگی اداره مالیات در دادگاه‌های تجدید نظر در صورت ارجاع پرونده به دادگاه‌های صالحه در اثر شکایت مودی عدم قبول رای اولیه در خصوص پرداخت مالیات
  • هدایت تیم کارکنان شرکت مورد بررسی و کارکنان اداری در صورت انجام عملیات بازرسی به صورت تیمی
  • مدیریت ارتباط بین شرکت‌ها و اداره مالیات

مهارت و دانش مورد نیاز کارشناس امور مالیاتی

  • مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و کلامی در سطح خوب به منظور ارتباط با افراد مختلف و توان ارائه گزارش‌های مربوطه به مدیریت و سایر مراجع قانونی
  • توانایی بررسی و تحلیل اطلاعات به منظور نظارت کامل بر حساب مودیان مالیاتی
  • توانایی تصمیم‌گیری برای رفع موانع و ابهامات سر راه ممیزی اسناد و دفاتر مالی
  • آشنایی با کامپیوتر زیرا بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای ثبت و نگهداری و گزارش‌گیری اطلاعات خود استفاده می‌کنند و بازرس باید توانایی کار با آن را داشته باشد
  • توانایی استفاده منصفانه از قوانین به منظور انجام وظایف خود به درستی و مطابق با قوانین و مقررات جاری روز کشور
  • رویکرد خلاقانه در حل مشکلات برای حل مسائل و مشکلات در زمان رسیدگی و جلوگیری از انتقال مشکلات به مراحل بعدی و مراتب بالاتر سازمانی

تحصیلات و بازار کار کارشناس امور مالیاتی

با توجه به تخصصی بودن این شغل بهترین اشخاص برای ورود به شغل ممیز مالیاتی یا کارشناس امور مالیاتی افراد با مدارک تحصیلی  حسابداری، مدیریت به ویژه گرایش مالی، اقتصاد هستند. هر چند که وابسته به تصمیم مدیران سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین قوانین موضوعه  ممکن است افراد با تخصص‌های دیگر در این موقعیت شاغل باشند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مالی در صورت تمایل به این شغل معمولا در وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان‌های تابعه به ویژه سازمان امور مالیاتی مشغول به کار می‌شوند و از آنجا که کشور با کاهش درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر روب رو بوده است و با توجه به قصد دولت برای عدم اتکا به این درآمدها در سال‌های آتی، لذا پیش‌بینی می‌شود تقاضای قابل توجهی برای به کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته‌های مالی، حسابداری و رشته‌های مرتبط برای استخدام در سازمان‌های مذکور وجود داشته باشد.

تیپ شخصیتی مناسب برای کارشناس امور مالیاتی

در یک مصاحبه مامور تشخیص مالیات و انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

تیپ شخصیتی مناسب برای کارشناس امور مالیاتی بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI :

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.

البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 ESTJ این تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آنها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.

ISTJ این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات است. او در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر زیادی داشته و اجازه نمی دهد اشتباهی صورت گیرد.

دکمه بازگشت به بالا