اقتصادیمجله کسب و کار

قیمت تیلر شخم زن در تهران

تیلر کولتیواتور شخم زن که به آنها شخم زن های موتوری نیز گفته می شود، در واقع نوعی تراکتور در مقیاس کوچک هستند که با داشتن دو چرخ و دو دسته توسط کاربر کنترل می شوند. از این وسیله موتوری برای امور باغداری و کشاورزی در مزارع کوچک استفاده می شود. این ماشین بسیار پر کاربرد است و بسته به نوع کارایی در توان های مختلف ۵ تا ۱۲ اسب بخار ساخته می شود.

این دستگاه دارای مزایایی چون افزایش سرعت کار، راندمان بالا، شخم زنی با کیفیت بهتر و عدم نیاز به نیروی کار است. تیلرو کولتیواتور دو دستگاه مجزا هستند که اغلب به اشتباه با کارایی یکسان فرض می شوند. در این مطلب قصد داریم تا به تفصیل درباره مکانیسم کارکرد، ویژگی ها و تفاوت های این دو دستگاه صحبت کنیم. در انتها نیز لیست قیمت تیلر شخم زن 1403 را قرار داده ایم.

شخم زن (کولتیواتور) چیست؟ تفاوت آن با تیلر

نام دیگر شخم زن, کولتیواتور, دستگاهی است که برای هوادهی و تهویه خاک و زیر و رو کردن زمین ها و باغ ها به کار می‌رود.این دستگاه از دو چرخ لاستیکی و دو چرخ آهنی تشکیل شده است. برای حمل و جابه‌جایی دستگاه, از چرخ های لاستیکی استفاده می‌شود به این دلیل که حرکت دستگاه با این چرخ ها آسان تر و راحت تر است.اما هنگام عملیات بر هم زدن خاک, از چرخ های آهنی استفاده می‌شود. ابعاد و اندازه دستگاه های کولتیواتور نیز با یکدیگر متفاوت است . نوع کوچک آن, در مزارع شخصی و کوچک و نوع بزرگ آن, برای مزارع بزرگ استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از شخم زن چیست؟

  • موجب افزایش راندمان هنگام کار می‌شود.
  • باعث افزایش در سرعت انجام کار می‌شود.
  • به نیروی کار نیاز ندارد.
  • این کار با کیفیت بهتر و بالاتری انجام می‌شود.

شخم زن موتوری چیست؟

شخم زنی دستی موتوری یکی از پرکاربردترین دستگاه های کشاورزی است. به این دستگاه تیلر دستی نیز می‌گویند.این دستگاه در دو نوع بنزینی و دیزلی در بازار موجود است.و شخم زن دیزلی به دلیل استفاده از گازوئیل, قدرت و توان بالاتری نسبت به نوع بنزینی آن دارد. این دستگاه علاوه بر شخم زنی قادر به سمپاشی, آب پاشی, سم پاشی و… است. به دلیل کاربردهای زیاد, این دستگاه, ابزار موردنیاز کشاورزان است.

شخم زن برقی چیست؟

این ابزار یک نوع دستگاه کوچک و بسیار مهم برای مخلوط کردن و بر هم زدن خاک است. این دستگاه دارای وزنی سبک, و برای باغ های شخصی و کوچک استفاده می‌شود.

تیلر چیست؟

برای خاک ورزی اولیه از تیلر استفاده می‌شود. این دستگاه باعث می‌شود که قسمت سخت خاک تبدیل به خاکی نرم برای رشد بهتر گیاهان شود.این دستگاه می‌تواند زمین را تا از عمق 7 تا 40 سانتی متر شخم بزند. کولتیواتور به دلیل توان کمی که نسبت به تیلر دارد, برای شخم زنی ثانویه کاربرد دارد.

تفاوت تیلر با کولتیواتور چیست؟

شکل ظاهری این دو, شبیه یکدیگر است. هردو دارای یک موتور و یک شاسی چرخ‌دار هستند. اما این دو دستگاه در توان و عرض و عمق شخم زنی متفاوت هستند. تیلر شخم زنی اولیه را انجام می‌دهد و خاک های سفت را بر هم می‌زند. اما کولتیواتور خاک های نرمی که توسط تیلر زیر و رو می‌شوند را باری دیگر شخم می‌زند. پس زمان و نحوه استفاده از این دو دستگاه نکته ای بسیار مهم است.

مزایای استفاده از تیلر

·         بهبود ساختمان خاک

همان طور که می دانید خاک نقش مهمی در رشد گیاه دارد. به نحوی که بهبود آن می تواند رشد و ثمردهی محصول را بیشتر کند. هنگامی که از تیلر برای خاک ورزی استفاده می شود ساختمان خاک بهبود پیدا می کند و رطوبت خاک حفظ می شود. این موضوع را می توان با ابزارهای قدیمی شخم زنی مانند گاوآهن مقایسه کرد. زمانی که خاک ورزی با گاوآهن انجام می شد خاک به طور عمقی شخم زده می شد که این امر باعث از بین رفتن رطوبت خاک می شد. اما تیلر تا عمق مشخصی در خاک نفوذ می کند و آن را برش می دهد. نحوه عملکرد آن سبب می شود تا رطوبت خاک حفظ شود.

·         افزایش نفوذپذیری خاک

در مطالب قبلی فروشگاه اینترنتی پرشیا دیزل به خاصیت سله شکنی تیلر اشاره کرد. سله همان توده های سفت خاک هستند که وجود آن ها می تواند مانع از رسیدن آب به ریشه گیاه شود. تیلر به خوبی قادر است سله های خاک را از بین ببرد  و نفوذپذیری آن را بیشتر کند. به همین دلیل تهویه خاک نیز بهتر انجام می شود.

·         کاهش رشد علف های هرز

عوامل مختلفی مانند علف های هرز، بیماری ها و آفات در رشد گیاه اختلال به وجود می آورد. به همین خاطر کشاورزان تلاش می کنند تا با استفاده از دستگاه هایی نظیر تیلر اقدام به از بین بردن این عوامل کنند. شخم زدن خاک با تیلر رشد علف های هرز را به شدت کاهش می دهد. علف های هرز برای رشد نیاز به مواد مغذی، اکسیژن و … دارند و از خاک تغذیه می کنند. زمانی که این علف ها از بین بروند مواد مغذی به میزان بیشتری در اختیار گیاه اصلی قرار می گیرد.

کاربرد تیلر چیست؟

از تیلر می توان در زمین های زراعی استفاده کرد. اما بیشترین کاربرد آن در زمین های شالی و باتلاقی است. زیرا خاک این زمین ها بسیار نرم است و اغلب کشاورزان ترجیح می دهند از تیلر به جای ماشین آلات سنگین کشاورزی استفاده کنند. تیلرها از نظر موتور به دو دسته بنزینی و گازوئیلی تقسیم بندی می شوند. همچنین می توان آن ها را از نظر دنده نیز تقسیم بندی کرد و به دنده سبک و سنگین اشاره کرد.

دنده سبک : از دنده سبک برای سرعت های زیاد اما قدرت کم استفاده می شود.

دنده سنگین : هنگامی که کشاورزان از دنده سنگین استفاده می کنند هدفشان قدرت زیاد اما سرعت کم است. در زمین های باتلاقی و شالی از دنده سنگین استفاده می شود.

انواع چرخ تیلر

تیلرها از نظر نوع چرخ نیز قابل دسته بندی هستند. انتخاب نوع چرخ آن ها بر اساس کاربری تیلر در زمین انجام می شود. از چرخ های پلاستیکی برای امور سبک کشاورزی و بارکشی در زمین های صاف و هموار استفاده می شود. همچنین برای حرکت در جاده نیز از چرخ های پلاستیکی استفاده می شود. نوع دیگری از چرخ های تیلر به نام چرخ های آهنی پره دار می باشد که به منظور شخم زنی و هوادهی زمین های سفت مورد استفاده قرار می گیرد.

زمین های که بسیار سفت هستند و یا تعداد زیادی سله دارند باید از چرخ های مقاوم برای شخم زنی آن ها بهره گرفت زیرا چرخ های پلاستیکی قدرت کافی ندارند. نوع دیگری از چرخ های بکار رفته در تیلر چرخ های آهنی استوانه ای است که در زمین های آبگیر استفاده می شوند.

ابزارهای مورد استفاده با تیلر

از ابزارهای مختلفی می توان همراه با تیلر استفاده کرد که می توان به دیسک، سمپاش، پمپ آب، روتاری و خیش اشاره کرد. هنگامی که این ابزارها را به تیلر متصل می کنید راندمان و سرعت عملیات کشاورزی افزایش پیدا می کند و به دنبال آن نیز بهره وری بالا می رود. استفاده از تیلر هیچ گونه تاثیر منفی بر ساختمان خاک ندارد و بعد از خاک ورزی شاهد تشکیل لایه های سفت در زمین نخواهیم بود.

تعمیر و نگهداری دستگاه هایی مانند تیلر بسیار آسان است و هزینه آن نیز بسیار جزئی است. استهلاک کم و عمر طولانی باعث شده که تیلر به عنوان پرکاربردترین دستگاه کشاورزی محسوب شود. اگر بخواهیم آن را از نظر مصرف انرژی بررسی کنیم نیز باید بگوییم که مصرف بسیار پایینی دارد و استفاده از آن برای کشاورزان مقرون به صرفه خواهد بود. علاوه بر تیلر از ماشین آلات مختلفی در کشاورزی استفاده می شود که می توان به کمباین اشاره کرد. خرید کمباین برنج باعث می شود تا برداشت محصول به طور مکانیزه انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا