مجله جامعهمجله کسب و کار

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟

یکی از بخشهای مهم ساختمان که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، نمای ساختمان است. و در واقع نمای ساختمان را به چشم ساختمان، و نشان دهنده ی زیبایی و نیز برخی افراد از روی نما و متریال کار شده بر روی آن، قیمت ساختمان را بیان می کنند.

برخی از معماران و نماکاران ساختمان بر این عقیده هستند که هر متریالی جدا از بحث سلیقه و بودجه باید بدانیم که برای چه نوع آب و هوا و شرایط جغرافیایی مناسب می باشد. سنگ و سرامیک دو متریالی با کیفیت که هر کدام از ویژگی و محسنات خاص خود، برخوردار می باشند. در ادامه این مقاله به توضیح مختصر اما جامع در مورد دو محصول برای نصب روی نما می پردازیم.

نمای ساختمان با سرامیک:

یکی از پر مصرفترین و در عین حال متنوعترین محصولات ساختمانی سرامیک می باشد. سرامیک ها بدلیل همین تنوع و حتی کیفیت و مقاومت که با سنگ ساختمانی برابری می کند، انتخاب اول هر خریدار می باشد. اکثر سرامیک های تولید شده دارای دو مدل لعابدار و بدون لعاب هستند و ابعادی که بر روی نما انتخاب می شود، سایزهای بزرگتر می باشد.

نصب سرامیک در ابعاد بزرگتر و همچنین کالیبره بودن روی بدنه هم زیبایی کار را بیشتر کرده و هم اینکه در صورت کالیبره بودن نیاز به بندکشی ندارد. سرامیک نما به نسبت سنگ طبیعی از قیمت بیشتری برخوردار می باشد و به همین دلیل مرقون بصرفه تر می باشد.

مطلب مفید:

https://kalasakht.com/blog?id=چرا-لاشتر-یک-سنگ-جذاب-و-پر-طرفدار-است؟

نمای ساختمان با سنگ نما:

سنگ نما در حالیکه از جلوه و مقاومت خاصی برخوردار هستند. نقوش بر روی سنگ نما دارای سورت بندی می باشد و آن هم بدلیل کوپ وسینه کار سنگ دارد. و مورد بعدی که می توان به آن اشاره کرد، تخلخل بالا و وجود شکاف های ریز در سنگ باعث شده که در کارخانه های سنگبری روی سطح سنگ رزین زده و یا یووی شود. در نهایت سلیقه ی افراد ایجاب می کند که برای انتخاب متریال بر روی نمای ساختمان از سنگ و یا سرامیک استفاده کنند.

مزیت های استفاده از سرامیک

ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی پرسلان، خاک رس همراه با ماسه دانه ریز و فلدسپات یا سیلیس است که در دمای بالایی و تحت فشار و حرارت بالا تولید می شود. نفوذ آب در محصولات پرسلانی کمتر از نیم درصد بوده وهمین علت باعث شده که در مناطق سردسیری از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

این نکته حائز اهمیت است که محصولات پرسلانی که از خاک سفید تولید شده اند از کیفیت بیشتری به نسبت سرامیک های معمولی برخوردار باشند. در مورد سرامیک پرسلانی و جذب آب آن بخواهیم صحبت کنیم، این نکته را باید بدانیم که بدلیل درجه پخت و موادی که برای تولید پرسلانی ها استفاده می شود، باعث شده از جذب آب کمتری برخوردار باشند. این مزیت باعث شده که آب به درون سرامیک جذب نشود و سطح سرامیک پرسلانی شوره نزند.

خب به این مرحله می رسیم نصب پرسلانی ها چگونه است، با توجه به اینکه جذب آب ندارد، آیا با ملات سیمان روی بدنه ماندگاری دارد؟ روشی را در این مرحله به شما معرفی می کنیم که باعث ماندگاری بیشتر سرامیک بر روی نمای ساختمان می شود.

روش اول اینست که به هنگام نصب باید به همراه ملات سیمان، پودر چسب اضافه شود، تا پودر چسب باعث چسبندگی بین سرامیک به بدنه ی نما شود. در روش دوم اسکوپ کردن سرامیک به بدنه ی ساختمان می باشد که همان قطعه ی فلزی و سیم باعث می شود که به بدنه بچسبد و ماندگاری سرامیک پرسلان بیشتر شود.

مزیت های استفاده از سنگ نما

نمای ساختمان سنگی از جمله نماهای شیک و لوکس می باشد که در مدلهایی مختلفی می توان اجرا کرد. در اکثر ساختمان و نماهای لوکس، تاریخی، برای زیباسازی و اجرای نمای ساختمان از سنگ نما استفاده می شود. واقعیتی در کل می توان بیان کرد که سنگ در معماری ساخت و ساز هم به قیمت ساختمان افزوده می شود و هم ساختمان با سنگ نما ابهت می گیرد. استفاده ازسنگ تراورتن، سنگ مرمر، برای نمای ساختمان می تواند جلوه ی زیبایی به نمای ساختمان بخشد. برخی از موارد را در زیر به آن اشاره می کنیم که باعث شده سنگ نما بر دیگر متریالهای ساختمانی ارجحیت داشته باشد.

  • سورت بندی و بازی رنگ در سنگ نما که باعث زیبایی بیشتری بر روی نمای ساختمان می شود
  • نصب سنگ نما بر روی ساختمان باعث عایق حرارتی و صوتی می شود که این مزیت خاص سنگهای تراورتن می باشد
  • سنگ نما در برابر آتش سوزی نیز دارای مقاومت است
  • انعطاف پذیری در اجرا و برش در اندازه های مختلف و نصب بر روی تمامی سطوح
  • مقاومت در برابر زلزله و ضربه
  • زدن رزین بر روی سطح سنگ که باعث شده مقاومت سنگ بیشتر شود
  • همیشه در دسترس است و فقط زمانی به اتمام می رسد که سینه کار سنگ تمام شده باشد
  • مورد دیگر و همه مهمتر اینکه باز مانده های سنگ نما به طبیعت آسیبی نمی رساند

با مواردی که ذکر شد، سنگ نما از گذشته تا به امروز برای ساخت و ساز گزینه ی اصلی بوده تا معادن و کوه ها در کشورمان ایران پابرجاست، سنگ نما هم ماندگار است.

دکمه بازگشت به بالا