مجله جامعهمجله کسب و کار

انواع ویلا دوبلکس در شمال

طراحی ویلاهای شمال از گذشته تا به امروز دست خوش تغییرات بسیاری شده است. از طراحی نمای بیرونی تا نوع محوطه‌سازی و دکوراسیون داخلی که افزایش تعداد طبقات باعث تنوع در انواع ویلاها شده است. امروزه ساخت ویلاهایی با ساختار دوبلکس در شمال کشور افزایش‌یافته است. درصورتی‌که چند سال گذشته اکثر ویلاها در یک طبقه طراحی و اجرا می‌شدند.

دوبلکس ساختاری است که از دوطبقه مجزا و روی‌هم تشکیل شده است و واحدها از طریق یک پله داخلی به هم وصل می‌شوند. ازآنجایی‌که خانه دوبلکس اغلب با خانه‌های دوطبقه اشتباه گرفته می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا با ویژگی و نکات مهم در مورد ویلاهای دوبلکس و انواع آن آشنا شویم.

ویلا نیم پیلوت چیست؟

نیم پیلوت یا به‌اصطلاح دیگر نیمه دوبلکس اختلاف طبقاتی کمتری نسبت به ویلاهای دوبلکس دارد. اگر ویلای شما غیر دوبلکس است و می‌خواهید زیبایی بیشتری به ویلای خود بدهید. کافی است 3 تا 4 پله به نمای داخلی ویلای خود اضافه کنید و یک اتاق در سطح بالاتری بسازید تا به یک ویلای نیمه دوبلکس تبدیل بشود.

ویلای نیم پیلوت نسبت به ویلای فلت گران قیمت‌تر هست؛ ولی از ویلای دوبلکس ارزان‌تر محسوب می‌شود.

نمای داخلی ویلا نیم پیلوت

وقتی که شما یک ویلای نیم پیلوت را از زاویه بیرون مشاهده می‌کنید. شاهد اختلاف ارتفاعی بین سمت راست با سمت چپ ساختمان خواهید بود. سمتی که ارتفاع بلندتری دارد عموماً یک اتاق‌خواب در بالا قرار می‌گیرد و یک پارکینگ مسقف در زیر آن قرار دارد.

زمانی که وارد یک ویلای نیمه دوبلکس می‌شوید، شاهد یک سالن پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یک اتاق خواهید بود که طراحی این نمای داخلی در قسمت همکف صورت‌گرفته است. در گوشه از این سالن پله‌ای قرار گرفته است که شما را به نیم‌طبقه بالا می برود و وارد اتاق دیگری می‌شوید.

ویلا دوبلکس چیست؟

ویلاهای دوبلکس، ویلاهایی هستند که از دو واحد جداگانه در قالب عمودی تشکیل شدند. این واحدها به‌وسیله راه‌پله به هم متصل می‌شوند. این راه‌پله‌ها جلوه بسیار لوکس و زیبایی را برای ویلا به ارمغان می‌آورد و به همین خاطر است که بسیاری از افراد ویلاهای دوبلکس را می‌پسندند. یک ویلا دوبلکس شامل دو واحد مسکونی است که یک ملک در یک قطعه واحد بوده و به‌طورکلی به فروش می‌رسد. در طراحی ویلا دوبلکس به ‌منظور جداسازی فضا شلوغ و فضا خلوت، معمولاً آشپزخانه، اتاق نشیمن و هال در طبقه همکف و اتاق‌خواب‌ها، سرویس بهداشتی و حمام را در طبقه بالا قرار می‌دهند. البته باتوجه‌به متراژ ویلا معمولاً یک اتاق‌خواب کوچک و یک سرویس بهداشتی نیز در طبقه اول تعبیه می‌شود.

درگذشته از زمین‌هایی با متراژ بالا برای ساخت خانه‌های دوبلکس استفاده می‌کردند. اما امروزه نظر طراحان بر این است که زمین‌های کوچک بهترین انتخاب برای ساخت یک ویلا دوبلکس شیک و مدرن است.

طراحی منحصربه‌فرد ویلای دوبلکس

طراحان خوش‌ذوق و متبحر در هنگام طراحی یک ویلای دوبلکس تمام تمرکز خود را می‌گذارند تا با کمک‌گرفتن از لابی بتوانند قسمت‌های مختلف یک ویلا را به شکل چشم نوازی از یکدیگر جدا کنند. لابی ورودی باشکوه یک ویلا است که معمولاً برای نشیمن در نظر گرفته می‌شود.

تقریباً در لابی ویلاهای دوبلکس کلاسیک یک راه‌پله منبت‌کاری که کلی زرق برق به همراه دارد و رنگ‌های بسیاری به چشم شما می‌خورد؛ ولی در سبک‌های مدرن امروزی همه چیز در کمال سادگی طراحی می‌شود.

مزیت چند خانوادگی ویلای دوبلکس

ویلای دوبلکس را می‌توانید به‌صورت چند خانواری مورداستفاده قرار بدهید. مزیت اول نزدیک عزیزان خود هستید مخصوصاً اگر سالخورده هستند. مزیت دوم حریم خصوصی شما و عزیزانتان حفظ می‌شود. مزیت سوم مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر هزینه می‌تواند برای شما باشد. ویلاهای دوبلکس ظاهری تک خانواده دارد؛ ولی درعین‌حال از دو ورودی جداگانه بهره‌مند هستند.

ویلا تریبلکس چیست؟

ویلاهای مدرنی که از ارتفاع بیشتری برخوردار هستند و به‌صورت 3 طبقه‌ای طراحی می‌شوند ویلای تریبلکس می‌گویند. ویلای تریبلکس از قیمت بیشتری برخوردار است و عاشقان، طرف‌داران بیشتری را به سمت خودش جذب کرده است.

 به‌خاطر ارتفاع بیشتری که دارد شما شاهد مناظر زیباتری از جنگل و دریا خواهید بود.

نکات مهم و حیاتی در طراحی ویلای دوبلکس

اصول طراحی در ساخت ویلاهای دوبلکس عموماً اصلی ثابت است؛ ولی رعایت کردن و دانستن این نکات بسیار جزئی در طراحی باعث می‌شود که طراحی ویلای دوبلکس شما منحصربه‌فرد، آرامش‌بخش و مدرن باشد.

نقش مهم جهت‌ها در ویلای دوبلکس

نقطه طلایی در ساخت ویلای دوبلکس، شمالی‌ترین قسمت زمین است. در این نقطه طلایی شما می‌توانید در مصرف نور و انرژی صرفه‌جویی بالایی داشته باشید و نما و دکوراسیون داخلی ویلای شما به‌مراتب زیباتر و درخشان‌تر خواهد بود. نمای ویلای زیبای شما به سمت خورشید قرار دارد. خورشید از شرق طلوع کرده و کل روز ویلای شما غرق در نور و روشنایی است و به سمت مغرب غروب خواهد کرد. در این لحظه شما شاهد غروب زیبای خورشید خواهید بود.

وجود سایه‌بان شمالی، جنوبی در نمای ویلا دوبلکس

زمانی که خورشید به وسط آسمان می‌رسد و نور خورشید شدتش افزایش پیدا می‌کند. ممکن است این حجم از نور و گرما برای شما آزاردهنده باشد. به همین خاطر باید به فکر طراحی سایبان‌هایی در قسمت شمالی و جنوبی ویلای خود باشید.

اشتباه گرفتن ویلای دوبلکس با آپارتمان ممنوع

نکته بسیار مهم که در هنگام طراحی ویلای دوبلکس باید حتماً به آن توجه کرد، اشتباه نگرفتن آن با یک آپارتمان است. در طراحی ویلای دوبلکس شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارید و هر نوع تغییراتی را می‌توانید اعمال کنید و لازم نیست الزامات ضروری ساخت یک آپارتمان را پیاده‌سازی کنید. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید هر یک از اجزای ویلا در کجا قرار بگیرد.

3 نکات مهم دیگر در طراحی ویلای دوبلکس

  • اندازه فضاها در طراحی ویلا دوبلکس
  • محل جانمایی پله‌ها در طراحی ویلا دوبلکس
  • ارتفاع سقف در طراحی ویلای دوبلکس

استفاده از شیشه در ویلای دوبلکس

اگر می‌خواهید ویلای دوبلکسی در شمال طراحی کنید، حتماً از نمای شیشه‌ای استفاده کنید. استفاده از نمای شیشه به شما کمک می‌کند تا شما از مناظر زیبای طبیعت نهایت استفاده را ببرید. باعث می‌شود فضای ویلای شما نورگیر و دلنواز بشود. مخصوصاً اگر در طبقه دوم از نمای شیشه‌ای بهره ببرید، منظره بسیار زیبایی را برای شما رقم می‌زند. در نتیجه نسبت به موقعیت آب‌وهوایی و لوکیشنی که دارید تا جایی که ضرورت شما را مجبور نمی‌کند از دیوارهای شیشه‌ای بهره ببرید.

دکمه بازگشت به بالا