مجله جامعه

انواع مدل پدال دوچرخه برقی در بازار ایران را بشناسید

در زندگی شهری امروزی، با خودرو، کامپیوتر، موبایل و غیره کمبود یا عدم تحرک برای همه افراد جامعه به ویژه کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند به مشکل تبدیل شده است. راه‌حلی که می‌تواند تا حدودی این مشکل را حل کند استفاده از دوچرخه است. دوچرخه‌سواری، حرکت در شهر و رفتن به پارک‌ها و فضاهای سبز در مدت کوتاهی روحیه و تناسب اندام شما را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، دوچرخه‌سواری در شهرهای بزرگ یک راه عالی برای جلوگیری از ترافیک شهری است. ازآنجایی‌که دوچرخه‌سواری به تلاش فیزیکی زیادی نیاز دارد، اکثر مردم نمی‌توانند از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل روزانه استفاده کنند.

در اینجا می‌توانید از دوچرخه برقی یا Ebike استفاده کنید. دوچرخه‌های برقی زمانی که مردم احساس خستگی می‌کنند یا سطح انرژی پایینی دارند با استفاده از درایو الکتریکی به کمک آن‌ها می‌آیند. در نتیجه می‌توانید هر روز و به طور مداوم از دوچرخه استفاده کنید. حال قصد داریم در این مطلب اطلاعاتی را در مورد پدال دوچرخه برقی ارائه کنیم.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

آشنایی با دوچرخه برقی

قبل از اینکه بخواهیم به نکات خرید این خودروی برقی بپردازیم؛ باید معرفی شود. دوچرخه برقی نوعی دوچرخه است که علاوه بر پدال دوچرخه برقی دارای موتور الکتریکی نیز می‌باشد. این موتورسیکلت برقی شما را قادر می‌سازد تا مسافت‌های طولانی‌تری را با انرژی کمتری برای رکاب‌زدن طی کنید. بنابراین این نوع دوچرخه برای سفرهای طولانی در شهرهای بزرگ که مردم با مشکلات ترافیکی روبرو هستند بسیار مناسب است.

باتوجه‌به تفسیری که در بند فوق آمده است؛ احتمالا شما هم جزو افرادی شده‌اید که به خرید دوچرخه برقی علاقه‌مند هستند. در ادامه بحث به ارائه نکات مهم در مورد پدال دوچرخه برقی می‌پردازیم.

دوچرخه برقی چگونه کار می‌کند؟

به عبارت ساده‌تر، ترکیبی از برق، چرخ، موتور، باتری، کنترلر، صفحه نمایش و غیره با تولید نیروی کمکی الکتریکی برای مسافت‌های طولانی و مسیرهای سربالایی همچون یک مربی به کمک دوچرخه‌سوار می‌آید تا خستگی و انرژی پایین او را برطرف کند. انواع مختلفی از دوچرخه‌های الکترونیکی در جهان وجود دارد، از مدل‌هایی با موتور الکتریکی کوچک برای رکاب‌زدن آسان تا مدل‌های با دریچه گاز و نزدیک به موتور سیکلت. اما تا زمانی که یک فرد بتواند رکاب بزند، وسیله‌ای که استفاده می‌کند دوچرخه برقی محسوب می‌شود نه موتورسیکلت. دوچرخه‌های برقی از باتری‌های قابل‌شارژ استفاده می‌کنند و معمولاً سرعتی بین 25 تا 60 کیلومتر در ساعت دارند. همچنین، دوچرخه برقی با یک باتری کاملا شارژ شده می‌تواند مسافتی بین 25 تا 60 کیلومتر را طی کند.

مزایا و معایب دوچرخه‌های برقی

دوچرخه‌های برقی مانند هر وسیله نقلیه دیگری دارای مزایا و معایبی هستند که در این قسمت از مطلب پدال دوچرخه برقی به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا

 اگر قصد خرید دوچرخه برقی را دارید، خوب است بدانید که این وسیله نقلیه نیازی به گواهینامه موتور ندارد. این وسیله نقلیه محدودیت حرکتی ندارد و می‌توانید با خیالی آسوده از آن در مناطق پیاده‌روی و فضای سبز استفاده کنید. هیچ محدودیت سنی برای دوچرخه‌های الکترونیکی وجود ندارد. استفاده از این وسایل بسیار ارزان‌تر از وسایل بنزینی خواهد بود. با استفاده از این نوع دوچرخه دیگر در ترافیک گیر نخواهید کرد و از طرفی با سرعت کمی که دارد در مقایسه با موتورسیکلت ایمن‌تر است.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

معایب

اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، بهتر است از معایب دوچرخه‌های الکترونیکی مطلع شوید. یکی از معایب خرید و استفاده از دوچرخه برقی سرعت پایین آن است. هنگام استفاده از این دوچرخه برقی، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای طی‌کردن یک مسافت معین صرف کنید. استفاده از این خودرو در فصل گرما توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است عرق کنید که باعث ناراحتی شما در طول روز می‌شود.

آشنایی با قطعات دوچرخه برقی

قطعات دوچرخه برقی شامل موارد زیر می‌شود که در ادامه به بررسی برخی از موارد می‌پردازیم.

  • پدال دوچرخه
  • گیربکس دوچرخه
  • سیستم تاشو
  • سیستم ترمز
  • لاستیک دوچرخه

1 – پدال دوچرخه برقی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حرکت دوچرخه برقی، پدال دوچرخه برقی است. البته برخی از مدل‌های دوچرخه برقی دارای دریچه گاز و شتاب‌دهنده داخلی هستند. طراحی شتاب‌دهنده به‌گونه‌ای است که بتوان از آن برای سواری بدون پدال زدن استفاده کرد. استفاده از شتاب‌دهنده میزان تلاش دوچرخه‌سوار را در حین دوچرخه‌سواری تعیین می‌کند. در مسیرهای طولانی با شیب‌های تند، استفاده از پدال گاز به‌عنوان یک نشانگر قابل‌دسترس برای دوچرخه برقی بسیار مفید است.

2 – گیربکس دوچرخه

از دیگر اجزای کاربردی یک دوچرخه برقی، گیربکس آن است. گیربکس یکی از قدیمی‌ترین انواع قطعات در ساختار دوچرخه‌های قدیمی بوده و هنوز هم هست. گیربکس یک ارتباط خاص بین سایر قسمت‌های دوچرخه از جمله زنجیر، دنده‌عقب و دنده‌جلو ایجاد می‌کند.

تمام قسمت‌های بالا می‌توانند با هم کار کنند تا به حرکت دوچرخه کمک کنند. گیربکس عملکرد خود را به‌عنوان رابط بین سرعت کار با پدال زدن و سرعت چرخش دارد.

استفاده از دنده‌سنگین نیاز به قدرت بیشتر برای فشار پدال دوچرخه برقی را دارد تا چرخ به جلو حرکت کند. از سوی دیگر دنده‌سبک، پدال زدن را بسیار ساده می‌کند. با یک پدال ساده و آسان می‌توان مسیر موردنظر را در زمان کمتری طی کرد. برای استفاده حداکثری از دوچرخه برقی خود در جاده‌های صاف، از یک گیربکس معمولی استفاده کنید. اگر پدال زدن مشکل‌ساز باشد، گیربکس به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند. طراحی گیربکس در قیمت دوچرخه برقی تاثیر زیادی دارد.

3 – تاشو بودن سیستم

از دیگر عوامل ساختاری و طراحی یک دوچرخه برقی می‌توان به سیستم تاشدن آن اشاره کرد. تاشو بودن در گذشته یک رویا برای ساخت دوچرخه بود. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که آزمایش‌های تاشو برای سازه دوچرخه انجام دهد. برای ساختار دوچرخه برقی از ابعاد کوچک‌تری استفاده شده است. در صورت لزوم امکان باز کردن و بسته‌بندی آسان دوچرخه وجود خواهد داشت. البته با کاهش ارتفاع دوچرخه؛ ابعاد آنها نیز کوچک‌تر می‌شود. دوچرخه برقی تاشو بهتر از سایر دوچرخه‌های برقی است. در زمان خرید دوچرخه برقی باید به قابلیت تنظیم ارتفاع و ارتفاع دسته‌ها توجه کنید تا کارکردن با پدال دوچرخه برقی برایتان آسان باشد.

4 – سیستم ترمز

یکی از اجزای دوچرخه برقی سیستم ترمز است. سیستم ترمز در هر دو مدل برقی و معمولی بسیار مهم است. ترمزها برای کاربران دوچرخه طراحی شده‌اند تا از سرعت خود بیشتر مراقبت کنند. ترمز یک شاخص بسیار مهم برای همه وسایل نقلیه است. هنگام خرید سیستم ترمز برای دوچرخه برقی، ابتدا باید به ساختار آن نگاه کنید. البته سیستم ترمز و پدال دوچرخه برقی باید سرعت دوچرخه را کنترل کند.

در اوج شتاب، ترمزگرفتن یا کاهش سرعت در سرعت بالا از جمله نکات ارزشمند در مورد سیستم ترمز دوچرخه است. با فشار دادن سیستم ترمز موتور روی دوچرخه، دنده موجود را به طور خودکار آزاد می‌کند.

از ترمزهای مورد نیاز برای ساخت دوچرخه‌های برقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمزهای دیسکی دستی
  • هیدرولیک

ترمز به‌عنوان بخشی برای متوقف کردن موتور بکار برده می‌شود. البته روند توقف توسط ترمز دوچرخه تا حد زیادی تسهیل می‌شود.

5 – لاستیک دوچرخه

طرح اولیه ساختار دوچرخه برقی ابتدا برای تسهیل استفاده از آن برای مصرف‌کننده ایجاد شد. بعد از سطح راحتی و راحتی در مورد دوچرخه برقی، عامل دیگر قابلیت تا شدن آن بود. البته هر مدل دوچرخه با استفاده از سیستم تعلیق یا سیستم دیگر مجهز به کمک فنر است. انتخاب لاستیک باکیفیت و مناسب با ساختار دوچرخه، برای سواری راحت و آسان برای دوچرخه سوار بسیار مهم است. البته باید نوع لاستیک‌هایی را انتخاب کنید که بزرگ باشند.

استفاده از لاستیک‌های بزرگ و فشرده در مقایسه با مدل‌های دیگر هنگام دوچرخه‌سواری بسیار مفید است. مدل‌های دوچرخه زیادی در بازار وجود دارد که استفاده از دوچرخه برقی مزایای خود را دارد. البته همیشه هم مشکلی برای تعویض لاستیک‌های او نیست. چرخ‌های تاشو برقی همیشه در دسترس و قابل‌تعویض هستند.

آشنایی با انواع دوچرخه برقی کلاس جهانی

دوچرخه‌های برقی در سبک‌های مختلف برای استفاده به بازار عرضه می‌شوند. در واقع استفاده از این وسیله از سواری در جاده‌های شیب‌دار کوهستانی تا رفت‌وآمد به محل کار را شامل می‌شود. بنابراین پدال دوچرخه برقی  اهمیت زیادی دارد. در عین حال، سه دسته کلی از دوچرخه‌های برقی در بازار جهانی وجود دارد که همگی نیروی الکتریکی را منحصراً به چرخ‌های محرک دوچرخه (با استفاده از پدال دوچرخه، دسته گاز یا پدال کمکی) اعمال می‌کنند.

در این راستا، انتخاب بهترین دوچرخه برای شما بستگی به نحوه استفاده از دوچرخه و میزان مهارت شما دارد. به‌طورکلی باید بدانید که در حین بررسی، دوچرخه‌های پرسرعت این قابلیت را دارند که در زمان خالی بودن باتری یا زمانی که پدال می‌تواند بهترین تجربه سواری را ارائه دهد، دنده مورد نظر خود را انتخاب کند. لطفا توجه داشته باشید که دوچرخه‌های چند دنده تجربه کاربری بهتری را در زمانی که باتری تمام شده یا در زمان رکاب‌زدن  ارائه می‌دهند.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

درجه اول: دوچرخه الکترونیکی با حالت رانندگی عادی

حرکت این دسته از دوچرخه‌های برقی به کمک پدال دوچرخه برقی انجام می‌شود، به این معنی که وقتی پاهای شما به پدال‌ها فشار می‌آورند، موتور برق لازم را برای به حرکت درآوردن دستگاه فراهم می‌کند. در این نوع دوچرخه برقی دسته گاز برای حرکت موجود نیست و با رکاب‌زدن کاربر قسمت برقی آن فعال می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از نیروی الکتریکی در این دسته از محصولات به 20 مایل در ساعت (حدود 32 کیلومتر در ساعت) محدود شده است.

کلاس دو: دوچرخه‌های برقی با حالت پدال کمکی (PAS)

دوچرخه‌های این کلاس مانند اولی دارای موتور الکتریکی هستند و می‌توانند با سرعت 20 مایل در ساعت حرکت کنند. جالب است بدانید که این نوع دوچرخه برقی دارای سیستم کنترل سنسوری بر روی دستگاه است که می‌تواند نیروی مورد نیاز را در هنگام موتور سواری در اختیار شما قرار دهد. لازم به ذکر است که چنین سیستمی می‌تواند تغییر کند و میزان کمک مورد نیاز را می‌توانید از موتور الکتریکی دوچرخه تعیین کنید!

کلاس سه: دوچرخه با داشتن دسته گاز

این مدل‌های الکتریکی سریع‌تر و قدرتمندتر از کلاس‌های دیگر هستند و ممکن است برای استفاده در مناطق خاصی مانند مسیرهای دوچرخه‌سواری قانونی نباشند. در این نوع دوچرخه، حرکت دوچرخه توسط دسته گاز کنترل می‌شود و کاملاً مستقل از فشار پدال دوچرخه برقی شما است. البته در برخی از مدل‌های این کلاس شاهد هستیم که دستگاه دارای دسته گاز مستقل و سیستم کمک پدال است!

آشنایی با انواع مختلف پدال دوچرخه برقی و ویژگی‌های هر کدام

شناخت انواع پدال دوچرخه برقی، به شما در انتخاب محصول مناسب، کیفیت بالا و قیمت مناسب کمک می‌کند. در ادامه با جزئیات بیشتر محصولات آشنا خواهید شد.

پدال‌های تخت یک پایه چسبی ایجاد می‌کنند که با هر کفشی از جمله کفش اداری سازگار است. به همین دلیل استفاده از دوچرخه برقی با این نوع پدال برای بازدید از محیط‌های رسمی مانند دفتر کار آسانی است. این بدان معنی است که شما لازم نیست نگران کفش‌های یدکی باشید، این خودروهای برقی برای سفرهای کوتاه داخل شهر ساده و کاربردی هستند. پدال‌های تخت برای دوچرخه‌سواری روزمره عالی هستند.

گزینه دیگر استفاده از پدال‌های گیره است. این نوع پدال دارای بند می‌باشد که به گیره‌ای در کف کفش دوچرخه متصل می‌شود. این ویژگی یک ارتباط دائمی بین شما و دوچرخه است.

با پدال‌های گیره‌دار، پاهای شما محکم به پدال‌ها متصل می‌شوند. اما بیرون‌کشیدن پا به‌راحتی و با ضربه سریع پاشنه امکان‌پذیر است. این نوع پدال‌ها برای افزایش کنترل دوچرخه و راندمان پدال زدن عالی هستند. بنابراین، پدال‌های گیره‌دار انتخاب خوبی برای دوچرخه‌سواری طولانی و سواری در زمین‌های ناهموار و چالش‌برانگیز هستند.

سومین مورد از پدال دوچرخه برقی که به شما امکان می‌دهد هم از کفش‌های تخت و هم دوچرخه‌سواری استفاده کنید، پدال‌های دو طرفه هستند. در این نوع پدال، CLICK’R به یک طرف و تخت به طرف دیگر متصل می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم نکاتی که برای خرید دوچرخه برقی نیاز دارید را بیان کنیم و شما را با انواع پدال دوچرخه برقی آشنا کنیم.

دکمه بازگشت به بالا