اقتصادیمجله کسب و کار

مفتول مسی چه برند هایی دارد؟

خرید کابل مسی مفتولی در انواع مختلف و با کیفیت

مدت‌ها است که کابل های برق نقش بسیار مهمی را در زندگی انسان‌ها برعهده گرفته‌اند. کابل های برق انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها دارای مزیت‌ها و کاربردهایی هستند که باعث متمایز شدنشان از یکدیگر شده است. کابل مسی مفتولی از برند معتبر ، با کیفیت بی نظیر خود بهترین انتخاب برای شما می باشد.

کابل مسی مفتولی چیست؟

کابل مفتولی به کابلی می‌گویند که  از یک هادی تک سیمی (هادی تک رشته یا تک مفتولی) از جنس مس ساخته شده است. با اینکه این مدل کابل از یک رشته ساخته ‌شده، اما از ضخامت خوبی برخوردار بوده و انعطاف زیادی ندارد. ازاین‌رو به این مدل کابل، کابل خشک نیز می‌گویند. توجه کنید که بر خلاف تصور عموم مردم که گمان می‌کنند این کابل اصلاً قابلیت خم ‌شدن ندارد، باید بیان نمود که انعطاف‌پذیری کمی دارد و این ویژگی به مواردی وابسته است.

میزان انعطاف‌پذیری این کابل به مواردی همچون ضخامت یا نازکی، استحکام مفتول و کاربری آن بستگی دارد. به‌طورمعمول بسیاری از نمونه‌های این کابل ثابت و خشک هستند و برخی از نمونه‌های آن مقداری منعطف است. کابل های مفتولی که قطر هادی و عایق آن‌ها بزرگتر است، نرمی و انعطاف آن‌ها کمتر است؛ در مقابل کابل هایی که قطر هادی و عایق کمتری دارند، مقداری منعطف‌ هستند. درواقع بیشتر از آنکه به انعطاف این مدل کابل توجه شود، به استحکام و دوام آن توجه شده است.

کابل مسی مفتولی مزیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل محبوبیت زیادی کسب کرده است. این نوع کابل به علت نحوه ساخت و نوع مفتول قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. مقاومت در برابر ساییدگی و مقاومت در برابر رطوبت و کپک زدن دو مورد دیگر از مزیت‌های این کابل هستند.

در صورت گالوانیزه‌ شدن، این کابل در برابر زنگ‌زدگی مقاوم می‌شود. شما می‌توانید از این نوع کابل در متراژ مسافت‌های طولانی استفاده کنید‌. در صورت نگهداری مناسب و صحیح طول عمر این محصول بسیار زیاد است.

انواع کابل مفتولی

پس از آشنایی با کابل مسی مفتولی خوب است که با انواع آن نیز آشنا شویم. این کابل از لحاظ ولتاژ و وزن به دو دسته تقسیم می‌شود.

  1. دسته‌بندی کابل مسی مفتولی بر اساس ولتاژ نامی

این مدل کابل از لحاظ ولتاژ به دو دسته کابل با ولتاژ 300/500 ولت و 450/750 ولت تقسیم می‌شود. هر کدام از این دو کابل شامل سطح مقطع 0.5، 0.75 و 1 هستند و همچنین در ولتاژ بیشتر تا سطح مقطع 1 میلی‌متر نیز می‌رسند.

  1. دسته‌بندی کابل مسی مفتولی بر اساس وزن

به‌طوری‌که در این دسته‌بندی دو نوع کابل سبک و کابل سنگین قرار می‌گیرند. کابل های مفتولی سبک دارای سطح ولتاژ کمتری هستند و به دلیل وزن کمتری که دارند، معمولاً در مصارف صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کابل های مفتولی سنگین در مقابل کابل های سبک هستند و به علت وزن بیشتری که دارند به شکل دفنی و زیرزمینی به کار می‌روند. قابل‌ذکر است که این مدل از کابل های مفتولی، ولتاژ بیشتری از برق را پشتیبانی می‌کنند.

چگونه استاندارد بودن کابل مفتولی را تشخیص دهیم؟

این کابل نیز همچون سایر محصولات موجود در بازار به‌صورت اصل و اورجینال همچنین تقلبی و غیراستاندارد به فروش می‌رسد. اولین روش تشخیص استاندارد بودن این کابل، توجه به نحوه قرار گرفتن هادی درون کابل است. در هنگام خرید کایب مفتولی توجه کنید که رشته سیم مفتول دقیقاً در مرکز کابل قرار گرفته باشد.

سطح واقعی استاندارد یکی دیگر از روش‌های تشخیص کابل مفتولی اصل است. منظور از سطح واقعی استاندارد این است که کابل برخلاف تعریفاتی که از آن می‌شود، برای انتقال نیروی برق توانایی کمتری داشته باشد. زمانی که توان کابل برای انتقال نیروی برق کم باشد، داغ می‌شود و این موضوع سبب کاهش کیفیت و عملکرد آن خواهد شد. توجه کنید که حرارت و گرمای زیاد کابل موجب از بین رفتن عایق و روکش آن نیز می‌شود.

برای تشخیص استاندارد بودن کابل، می‌توانید به غلاف آن نیز توجه کنید. درواقع میزان ضخامت غلاف باید در تمام بخش‌های کابل به طور یکنواخت و یک‌اندازه باشد. سطح کابل نیز نباید برجستگی و یا فرورفتگی داشته باشد. نوع مفتول نیز می‌تواند به شما برای بررسی استاندارد بودن کابل کمک کند. توجه کنید که رنگ مفتول مسی باید روشن و فاقد اثر اکسیدی باشد.

سیم مفتول مسی بدون روکش | فروش مفتول مسی در اصفهان

تفاوت کابل مفتولی با در چیست؟

کابل ها در دو نوع مفتولی و افشان تولید می‌شوند. تفاوت این دو کابل در انعطاف‌پذیری، مقاومت اهمی، مقاومت در برابر خوردگی، نوع کاربری و هزینه تولید و قیمت آن‌ها است. ساختار رشته‌ای کابل افشان موجب شده تا انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با کابل مفتولی داشته باشد. کابل مفتولی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد و هزینه تولید آن کمتر است. قیمت کابل مفتولی نیز بسیار مناسب‌تر از کابل افشان است.

کابل مناسب برای انتقال نیروی برق را از کجا تهیه کنیم؟

شما عزیزان می‌توانید کابل مسی مفتولی را به‌صورت کاملاً استاندارد از مجموعه فروشگاهی خریداری نمایید. این مجموعه به طور تخصصی در حوزه سیم و کابل فعالیت می‌کند و سابقه درخشانی در این صنعت دارد. تیم پشتیبانی ما در مراحل قبل خرید و پس از آن همراه شما خواهند بود. ما تمام تلاش خود را می‌کند تا محصولاتی باکیفیت و با قیمتی مناسب به شما عزیزان ارائه کند. مس از مهم ترین عناصر موجود در طبیعت است که به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود به یکی از پرمصرف ترین انواع فلز در صنایع شناخته می شود. از مس می توان آلیاژها و فرآورده های مختلفی تولید کرد که یکی از پرطرفدارترین آن ها، مفتول مسی است. اما کاربرد مفتول مسی چیست و از این محصول در چه صنایعی می توان استفاده کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسیم.

مفتول مسی چیست؟ و کاربرد آن 

مفتول مسی شامل مجموعه ای از رشته های سیمی است که از خاصیت رسانایی بسیار بالایی برخوردار است. از همین رو صنایعی همچون صنعت برق و الکترونیک جزء مصرف کنندگان اصلی این محصول هستند. مفتول مسی در این صنایع نقش یک نوع رسانا و هدایت کننده برق را ایفا می کند. به کمک این محصول توزیع برق به واحدهای مختلف با کیفیت بیشتری انجام می شود. ویژگی ها و خواص دیگری نیز برای این محصول وجود دارد که باعث شده تا از آن در صنایع ساختمانی، کشاورزی، نجاری و… به وفور استفاده شود. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدایت جریان الکتریکی
  • هدایت حرارتی بالا
  • دارای خواص آنتی باکتریال
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر فرسایش
  • قابلیت اتصال
  • قابل استفاده برای جوشکاری و لحیم کاری
  • قابل بازیافت
  • در ساخت مفتول مسی استانداردهای خاصی به کار رفته است که آن را نسبت به انواع مفتول آلومینیومی، استیل و… متمایز می کند.

مفتول مسی در اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شود که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. اگر تمایل دارید بدانید کاربرد مفتول مسی چیست و چه استفاده هایی از آن در صنایع مختلف می شود شما را دعوت به مطالعه بخش های پیش رو می کنیم.

برای مشاهده سایر محصولات ساخته شده از مس روی کلمه خود محصول کلیک کنید

– – — – –  –

کاربرد مفتول مسی در ساخت و ساز

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، مفتول مسی علاوه بر صنایع برق و الکترونیک، کاربردهای دیگری در صنایع مختلف دارد. از مواردی که می توان به آن اشاره کرد، کاربرد مفتول مسی در ساخت و ساز و صنایع ساختمانی است. علت اصلی آن هم این است که مفتول مسی دارای یک مرکز و هسته اصلی از جنس است که بسیاری از خواص منحصر به فرد این فلز را در خود داراست. اما موارد استفاده از مفتول مسی چیست که تا این اندازه در صنایع ساختمانی مورد توجه قرار گرفته است؟ مهم ترین کاربردهای آن به شرح زیر هستند:

  • طراحی نمای بیرونی و داخلی ساختمان
  • کاربرد در دکوراسیون و دیزاین خانه
  • تولید انواع لوازم روشنایی در ساختمان
  • ساخت انواع پیچ و مهره کاربردی در ساختمان
  • استفاده در لوله کشی ساختمان ها
  • استفاده در اتصالات و سیم کشی ساختمان ها
  • کاربرد در تاسیسات مربوط به سیستم های تهویه هوای ساختمان
  • کاربرد در خطوط هدایت بخار و آب در ساختمان

برای بررسی قیمت و خرید مفتول مس وارد لینک روبرو شوید –

روش تولید سیم مفتول مسی

روش تولید سیم مفتول مسی برای هر شرکت و کارخانه ای می تواند به روشی خاص انجام شود. با اینکه هسته اصلی و مرکزی این سیم ها از فلز مس تشکیل شده و همگی در این مورد با یکدیگر اشتراکاتی دارند، اما در برخی از ویژگی های فیزیکی و ظاهری متفاوت از هم هستند. همین مسئله باعث ایجاد تمایزاتی در برخی از محصولات نسبت به برخی دیگر می شود. مفتول مسی با کیفیت های متفاوتی به بازار عرضه می شود که این مورد به دلیل تفاوت در روش های تولید محصول است. در بخش بعدی تصمیم داریم به صورت تخصصی به بررسی روش تولید سیم مفتول مسی بپردازیم.

برای مشاهده  بعد از ورود تب فروشگاه ها را کلیک کنید

بررسی تخصصی روند تولید مفتول مسی

  1. مشخص کردن سطح مقطع و ابعاد سیم
  2. ساخت یک هسته هادی گرد به کمک یک شاخه مس آنیل شده
  3. در این مرحله بسته به نیاز بازار و نوع کاربرد مفتول مسی می توان بر روی آن از یک روکش استفاده کرد. البته در اکثر مواقع برای کاهش هزینه های خرید و فروش از روکش خاصی بر روی مفتول مسی استفاده نمی شود. ( در صورتی که نیاز به استفاده از روکش باشد، برای این کار از مواد PVC استفاده می کنند.)
  4. بعد از اتمام ساخت لایه های اصلی، نوبت به آن رسیده که قسمت مرکزی مفتول مسی را به درون لایه پلاستیکی منتقل کنند. پایان این فرایند به تولید سیم مفتول مسی می انجامد.
  5. هر کدام از انواع سیم مفتول مسی از نظر ابعاد، اندازه و ویژگی های ظاهری تفاوت هایی با یکدیگر دارند و همین مسئله کاربردها و موارد مصرف آن ها را نیز از یکدیگر متفاوت می کند.

بهترین مراکز خرید مفتول مسی

از آن جایی که تنوع برند تولید کننده مفتول مسی در بازار بسیار بالاست، گاه خریداران در انتخاب فروشگاه ارائه کننده محصول دچار تردید می شوند. این مجموعه ها هر کدام خدمات ویژه ای را در اختیار کاربران قرار می دهند که با اندکی تحقیق و بررسی می توان به لیست بهترین مراکز خرید مفتول مسی دست پیدا کرد.

رایج ترین سوالات درباره مفتول مسی چیست؟

  1. مزایای استفاده از مفتول مسی چیست؟

افزایش مقاومت قطعات تولیدی در برابر شکنندگی و خوردگی، سختی بالا و…

  1. مفتول مسی در چه دسته بندی قرار می گیرد؟

مفتول مسی یکی از انواع سیم مسی در بازار است. از دیگر انواع سیم مسی می توان به؛ سیم مسی گرد، نیمه افشان، افشان و تخت اشاره کرد.

  1. در تعیین اندازه مفتول مسی چه استانداردی تعریف شده است؟

مفتول مسی را می توان در اندازه های مختلفی از جمله 8، 12، 20 و 23 میلیمتری از بامفتول مسی نوعی سیم از جنس مس است که هیچ نوع  عایق یا روکشی ندارد. این سیم ها تنها از یک رشته مفتولی شکل با سطح مقطع های گوناگون تشکیل شده است. به همین دلیل به آن مفتول مسوار (pewter wire) نیز گفته می شود. مس فلزی پرکاربرد در صنعت است و به دلیل خاصیت فیزیکی که دارد به راحتی به شکل های مختلف همچون صفحه، نوار، مفتول و … تبدیل می شود. شکل ظاهری این سیم ها با سیم های برق به طور کلی متفاوت است و دلیل تفاوت آن نیز عدم وجود روکش های رنگی از جنس پی وی سی است. قیمت مفتول مسی اغلب به صورت وزن و کیلویی محاسبه می شود.

این سیم ها کاربردهای متفاوت تری در صنعت دارند و اغلب در کارخانه ها، ساخت ترانس ها، سیم پیچی الکتروموتورها، خطوط تولید، نیروگاه ها، تابلوهای برق و … کاربرد دارند. این سیم ها عمدتاً به صورت وزنی به فروش می رسند. اما نوع کلاف و شاخه آن ها نیز در بازار موجود است. اغلب کلاف ها در وزن های 15، 30 و 50 کیلوگرم هستند و شاخه ها نیز در طول 20، 100، 200 و 300 سانتی متری تولید می شوند. مفتول های مسی اغلب در قطرهای 0.7 الی 10 میلی مترمربع تولید می شوند. بیشترین کاربرد این مفتول در کارخانه های سیم وکابل سازی است. به همین دلیل در کارخانه های سیم و کابل به خرید مفتول مسی اقدام می کنند.

کاربرد مفتول مسی

  1. ساخت یخچال
  2. ساخت اجاق گاز
  3. هدایت و توزیع برق
  4. سیم پیچی کولرگازی
  5. ساخت ترانسفورماتور
  6. ساخت محصولات ریلی
  7. سیم پیچ های الکتروموتور
  8. سیم پیچی های داکت اسپیلت
  9. مواد اولیه ساخت سیم و کابل
  10. ساخت و راه اندازی تابلو برق
  11. ساخت و راه اندازی ترانس های برق
  12. ساخت تجهیزات دکوری و لوازم خانگی همچون آویز، چوب لباسی، آب چکان و …

فرآیند ساخت مفتول از جنس مس

در ساخت مفتول مسوار از درصدی قلع در کنار مس استفاده می شود. آلیاژ مس وظیفه سخت کنندگی را برعهده دارد. بسته به کارایی که مفتول دارد، میزان مس می تواند کم و زیاد باشد. در فرآیند تولید برخی از این محصولات مفتول آهن توسط لایه ای مس روکش می شود که به آن گالوانیزه به روش گرم نیز گفته می شود. پس از آن مفتول آنقدر کشیده می شود تا به قطر و ضخامت دلخواه برسد سپس مفتول شست و شو داده می شود تا آلودگی ها و چربی ها از سطح آن پاک شود.

مقداری ناخالصی روی سطح مفتول باقی می ماند که اغلب از جنس کلرید، سلفور، سولفات و … است که اگر در این مرجله پاک نشود، برروی مفتول لکه های سیاه رنگی باقی می ماند. اغلب شکت های به نام و مشهور در زمینه تولید انواع مفتول از جنس مس، برروی محصول نهایی یک لایه ولفات مس باکیفیت می کشند تا خریداران این محصولات بتوانند از آن ها در ساخت دیگر وسایل به نحو احسن استفاده کنند.

مفتول کشش

گاهی محصول نهایی در کارخانه ها به بخش کشش می رود. در این بخش مفتول کشیده می شود اما تغییری در عناصر شیمیایی آلیاژ مفتولی به وجود نمی آید. تنها تغییراتی در خواص مکانیکی و فیزیکی ایجاد می شود. مهم ترین تغییراتی که طی فرایند کشش در مفتول ایجاد می شود، موارد زیر هستند:

  • کاهش سطح مقطع
  • افزایش طول
  • بالا رفتن تنش تسلیم
  • بالا رفتن استحکام کششی

در این بخش برروی مفتول براساس نیاز تنش های گوناگونی اعمال می شود. هرچه سطح مقطع مفتول کمتر باشد، یعنی تنش بیشتری روی آن اعمال شده است. در نتیجه مفتول سفت است.

انواع سیم مفتول

سیم های مفتول براساس هادی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سیم مفتول فابریکاین سیم ها از کشش و نازک کزدن میلگرد به وجود می آیند.
  • سیم مفتول غیرفابریکاین سیم ها از تسمه های فلزی تولید می شوند.

مفتول ها به طور کلی براساس کاربرد به چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • سیم مفتول استیل
  • سیم مفتول گالوانیزه
  • سیم مفتول سیاه (مفتول آرماتوربندی)
  • سیم مفتول سفید (سیم گلخانه، سیم رابیتس، سیم توری فنس، سیم قپان، سیم خاردار)

تفاوت مفتول آلومینیوم با مس

همانطور که می دانید مس و آلومینیوم از پرکاربردترین فلزات موجود در صنعت هستند. این فلزات در ساخت بسیاری از تجهیزات الکترونیکی و … کاربرد دارند. در حال حاضر دو نوع مفتول با جنس های مختلف به بازار عرضه می شود مفتول آلومینیومی و مسی که این دو با هم تفاوت هایی دارند.

  • قیمت مفتول آلومینیومی از مسی کمتر است.
  • مس رسانایی بالاترین نسبت به آلومینیومی دارد.
  • سختی و میزان نرم بودن دو مفتول با هم تفاوت دارد.
  • مس مقاومت کششی و شکل پذیری بسیار بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد.
  • مفتول آلومینیوم خطر به سرقت رفتن کمتری دارد اما مس خطر دزدیده شدن آن بیشتر است.
  • آلومینیوم نسبت به مس انبساط گرمایی بیشتری دارد و با بالا رفتن دما بیشتر از مس منبسط می شود.
  • هر دو نوع مفتول دچار زنگ زدگی می شوند. مفتول زنگ زده آلومینیومی هیچ رسانایی الکتریمی ندارد اما مس زنگ زده تا حدودی می تواند رسانای جریان الکتریکی باشد.

سیم مفتول گالوانیزه

  • سیم مفتولی گالوانیزه سردمفتول سیاه تحت جریان الکتریکی تمیزکاری و اکسیدزدایی می شوند. سپس از طریق فرایند الکترولیز لایه ای تحت عنوان گالوانیزه سرد برروی مفتول قرار می گیرد. این پروسه سبب افزایش مقاومت سیم می شود. مفتول هایی که با این روش تولید می شوند، معمولاً قطر 0.5 تا 6 میلی متر دارند و به دو صورت کلاف و شاخه تولید می شوند.
  • سیم مفتولی گالوانیزه گرم: در این روش مفتول سیاه حرارت داده می شود و سپس روکش دهی می شود. هنگامی که مفتول سیاه حرارت می بیند، کربن آن به حداقل میزان ممکن می رسد و نرم و منعطف می شود. پس از این کار مفتول در وان مذاب از فلز روی قرار می گیرد و روکش دهی می شود. در این صورت  مفتول گالوانیزه گرم تولید می شود.

بهترین برند سیم مسی مفتولی بدون روکش

در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی در روند تولید و ساخت تجهیزات مختلف به سیم های مفتولی بدون روکش از جنس مس نیاز پیدا می کنند. به همین دلیل کارخانه های زیادی به تولید و ساخت این محصولات می پردازند. از برترین شرکت های تولیدکننده این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسبار کاوه

یکی از شرکت هایی که به تولید انواع مفتول از جنس مس می پردازد، شرکت مسبار کاوه است. این شرکت مفتول های باکیفیت در سایزها و سطح مقطع های گوناگون عرضه می کند.  این شرکت با هدف توسعه و پیشرفت صنعت برق در سال 1380 تاسیس شد. این شرکت به تولید مواد اولیه صنعت برق، سرمایه گذاری جهت توسعه صنعت برق و تولید محصولات میانی از جنس مس، آلومینیوم و دیگر آلیاژها می پردازد.

  • پایش، مس کاوه، سیمند کابل و … از برترین شرکت های تولیدکننده مفتول از جنس مس هستند.

قیمت مفتول مسی

عوامل بسیار زیادی برروی قیمت مفتول مسی اثرگذار است که از مهم ترین آن ها می توان به نوع و گرید مفتول، قطر مفتول، ضخامت و انعطاف پذیری و دیگر عوامل اشاره کرد.

خرید مفتول مسی

برای خرید مفتول مسیمی توانید از بخش بالای همین صفحه، کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و مشخصات فنی کالا را مشاهده نمایید. سپس قیمت کالا را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و بصورت مستقیم با فروشنده مورد نظر ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت مفتول مسی و برقراری ارتباطی بدون واسطه با فروشندگان را برای شما فراهم می سازد.

زار تهیه کرد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا