مجله جامعهمجله کسب و کار

آیا برنج پاکستانی ضرر دارد؟

آیا برنج پاکستانی سرطان زاست ؟

از زمانی که پای برنج پاکستانی و هندی به ایران باز شده این سوال که آیا برنج پاکستانی سرطان زاست ؟ پا به پای آن پیشرفت کرده و پررنگ شده است. اما واقعا سوال اینجاست که آیا این برنج ها خطرناک بوده و مصرف آنها می تواند باعث بروز بیماری هایی همچون سرطان شود؟ اگر چنین باشد که تمامی که دست اندرکاران واردات برنج پاکستانی و هندی در مظان اتهام بوده و البته ورود آنها به کشور باید ممنوع شود. برای خرید برنج دودی کلیک کنید.

آیا برنج پاکستانی از پلاستیک است | آیا برنج پاکستانی تراریخته است

اما بیایید فارغ از هر گونه موضع گیری کمی علمی تر به پاسخ این سوال که آیا برنج پاکستانی سرطان زاست ؟ بپردازیم. پس با ما همراه شده و این محتوا را از دست ندهید.

 آیا برنج پاکستانی سم آرسنیک دارد؟

یکی از مواردی که خیلی روی آن مانور داده می شود وجود آرسنیک در برنج پاکستانی و هندی است. آرسنیک نوعی سم خطرناک است که در صورت مصرف مداوم و بیش از حد و البته ورزش نکردن و عدم برنامه صحیح زندگی ممکن است باعث بروز بیماری هایی همچون سرطان شود. اما لازم به ذکر است که آرسنیک تنها معطوف به برنج پاکستانی یا هندی نیست. حتی این سم ممکن است در هر محصول کشاورزی دیگری موجود باشد.

حتما تعجب کردید و می خواهید علت آن را بدانید. در واقع آرسنیک نتیجه صنعتی شدن زندگی بشر است و به دلیل ریختن پسماندها در آب، این سم معمولا در منابع آبی غیر تصفیه وجود دارد. حال از آنجا که همین آبها برای محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین وجود آرسنیک در آنها امری عادی است. اما اندازه آرسنیک دارای استاندارد است و زمانی خطرناک می شود که از این حد استاندارد فراتر رود.

خوشبختانه بررسی های لازم بر روی برنج پاکستانی صورت گرفته و مشخص شده آرسنیک موجود در این محصولات (حداقل آن دسته از برنج هایی که وارد ایران می شوند) بیشتر از حد مجاز نیست. پس در این یک مورد نگران نباشید. زیرا برنج پاکستانی نمی تواند سرطان زا باشد.

البته وضعیت برای دیگر مواد مضر همچون سرب، جیوه و کادمیم نیز در برنج پاکستانی به همین منوال است. یعنی تنها برنج هایی مجوز ورود به کشور را دریافت می کنند که تمامی استانداردهای لازم را در این زمینه ها داشته باشند و سلامت عمومی را به خطر نیاندازند.

برنج پاکستانی پلاستیکی است!

فقط کمی روی این جمله تمرکز کنید. به نظر شما واقعا خنده دار نیست؟ کسانی این جمله را درباره برنج پاکستانی یا هندی عنوان می کنند آیا از قیمت تولید پلاستیک و کاشت برنج خبر دارند؟ اصلا هیچ می دانید کاشت برنج معمولی خیلی هزینه کمتری نیاز دارد نسبت به حالتی که از پلاستیک استفاده شود! به نظر شما در چنین حالتی تولید برنج پلاستیکی می تواند به صرفه باشد؟

از طرفی پلاستیک در صورتی که روی حرارت مستقیم گرفته شود ذوب می شود اما به هیچ عنوان در آب جوش نرم نرم نمی گردد. شاید کمی حالت اولیه خود را از دست دهد اما نه آنقدر که دندان گیر شده و بتوان آن را خورد! بنابراین به نظر می رسد شایعه پلاستیکی بودن برنج پاکستانی و سرطان زا بودن آن هیچ گونه سندیت علمی ندارد و یک انسان عاقل هرگز چنین صحبت هایی را باور نمی کند.

هند و پاکستان جز تامین کنندگان اصلی برنج در جهان هستند

برنج بعد از گندم بیشترین مصرف را در بین مردم جهان دارد. از طرفی کشورهای آسیای شرقی در کنار هند و پاکستان بزرگترین تامین کنندگان برنج جهان می باشند. در واقع اگر برنج پاکستانی یا هندی خاصیت سرطان زایی داشت، کشورهای اروپایی با آن همه حساسیتی که روی بهداشت و سلامت مواد غذایی دارند، اجازه ورود آنها را به کشورشان را می دادند؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است. در نتیجه پاسخ به این سوال که آیا برنج پاکستانی سرطان زاست؟ نیز از زاویه ای دیگر دارای جواب منفی می شود. البته ذکر این نکته ضروری است که سخت گیری در مورد اقلام غذایی وارداتی تنها مختص کشورهای اروپایی یا آمریکا نیست و ایران نیز در این زمینه قوانین پر و پا قرصی دارد. بنابراین به هیچ وجه مجوزی برای ورود برنج پاکستانی غیراستاندارد صادر نمی گردد.

تنها برنج های استاندارد مجوز به ورود به کشور می گیرند

بیشترین برنج کشت شده در ایران مربوط به نواحی شمالی کشور است. زیرا در این مناطق رطوبت بیشتر بوده و شرایط برای کاشت برنج ایده آل است. البته در برخی نقاط دیگر نیز برنج کاری به صورت پراکنده وجود دارد اما تمامی این مناطق زیر کشت به اندازه ای نیستند که بتوانند نیاز کل کشور را تامین کنند. به ویژه آنکه برنج ایرانی در آن سوی مرزها نیز طرفدارانی بسیاری داشته و بخشی از آن صادر می شود.

از این رو برای رفع نیاز مردم، وارادات برنج هایی همچون برنج پاکستانی و هندی به داخل کشور انجام می شود. اما بنابر گفته سخنگوی وزارت بهداشت تنها برنج هایی مجوز ورود به کشور را دارند که از هر نظر استاندارد باشند. یعنی سطح آرسنیک، کادمیم، جیوه، سرب یا هر ماده مضر دیگری در این برنج ها نباید بیشتر از حد استاندارد جهانی باشد.

بنابراین می توانید برنج پاکستانی را با خیالی آسوده مصرف کنید و نگرانی از بابت سرطان زا بودن آن نداشته باشید. زیرا اگر این برنج ها را از فروشگاه های معتبر و در شکل برندهای نام آشنا بخرید، بی شک از فیلترهای زیادی گذشته تا به دست شما برسد.

میزان مصرف برنج باید چگونه باشد؟

مصرف زیاد برنج به طور عمومی مشکلاتی ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی می‌تواند برای برخی افراد مشکلاتی به دنبال داشته باشد. در زیر، چند مساله مرتبط با مصرف زیاد برنج را بررسی می‌کنیم:

  1. افزایش وزن: برنج از نظر انرژی قابل‌توجهی به شمار می‌رود و مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر افراد بیش از حد برنج مصرف کنند و انرژی دریافتی بیش از نیاز بدن باشد، می‌تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات مرتبط با آن شود.
  2. نقص‌های مغذی: برنج، از لحاظ ترکیبات غذایی مهمی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی محدود است. بنابراین، مصرف زیاد برنج و کاهش تنوع مواد غذایی مصرفی می‌تواند به نقصان دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری در برنامه غذایی منجر شود.
  3. اثر بر قند خون: برنج یک منبع کربوهیدرات قابل هضم است و مصرف زیاد آن می‌تواند تأثیری بر سطح قند خون داشته باشد. برای افرادی که دارای مشکلات قند خون مانند دیابت هستند، تنظیم میزان مصرف برنج بسیار مهم است.

با این حال، لازم به ذکر است که برنج به عنوان یک غذای پایه در بسیاری از فرهنگ‌ها و مناطق جهان مصرف می‌شود و در حد معمولی و در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل، نگرانی‌های جدی در مورد مصرف زیاد برنج وجود ندارد. مهمترین نکته این است که به تناسب و متنوع بودن ترکیبات غذایی مصرفی توجه کنید و مصرف متعادل انواع غذاها را رعایت کنید.

آرسنیک چیست؟

در ادامه بررسی این موضوع که برنج پاکستانی ضرر دارد یا نه باید بگوییم که آرسنیک همان مرگ‌موش است که در حالت اکسید است و در صنایع رنگ، صنایع چوب و حشره‌کش‌ها از آن استفاده می‌شود. این ماده خطرناک و سمی موجب اسهال و دل‌درد می‌شود و اگر در مدت زیادی از آن استفاده شود باعث بروز سرطان نیز می‌شود. درواقع آرسنیک در بیشتر محصولات کشاورزی وجود دارد و یکی از فراوان‌ترین و همچنین خطرناک‌ترین ماده­های سمی است.

دلیل اصلی آن هم این است که محصولات در زمین‌های کشاورزی کشت می‌شوند که مرغوب و خوب نیستند و علاوه‌ بر این، از آب‌های آلوده برای آبیاری استفاده می‌کنند. در نتیجه هر چه برنج نامرغوب‌تر باشد آرسنیک بیشتری دارد، به این دلیل که در محیط‌های نامناسبی پرورش داده شده‌اند.

آیا برنج پاکستانی دارای آرسنیک است؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که سم آرسنیک در برنج‌های پاکستانی وجود دارد. همان‌طور که گفتیم سم آرسنیک برای انسان، یکی از سموم خطرناک است و اگر بیشتر از حد استاندارد در برنج وجود داشته باشد، در صورت ورزش نکردن و مصرف زیاد آن و رعایت‌نکردن برنامه غذایی سالم، باعث می‌شود که افراد گرفتار سرطان شوند.

بر اساس آزمایش‌هایی که روی برنج‌های پاکستانی انجام شد، مشخص شد برای سلامت انسان‌ها این نوع برنج‌ها ضرر ندارند، به این خاطر که در این برنج‌ها آرسنیک زیادی وجود ندارد. در واقع شما می‌توانید از برنج‌های پاکستانی وارداتی با اطمینان خاطر استفاده کنید. علاوه بر آرسنیک، مواد دیگری همچون کادمیم و سرب و جیوه نیز بیش از حد مجاز در برنج‌های پاکستانی وجود ندارد؛ بنابراین برنج‌هایی که از کشور پاکستان به ایران وارد می‌شوند، به سلامت انسان لطمه‌ای وارد نمی‌کنند و دارای استاندارد‌های لازم هستند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا