بازسازی و ساخت حیاط ویلایی

با خنک‌تر شدن هوا، روزهای نشستن در حیاط و تراس و لذت بردن از نسیم پاییز در راه هستند. ما ایرانی‌ها عادت داریم که بیشترین استفاده را از حیاط خانه‌هایمان بکنیم و هر روز کمی در آن‌ها وقت بگذاریم، حتی در حد نوشیدن یک لیوان چای. در این مطلب قرار است چیزهایی یاد بگیریم برای بهتر کردن فضای حیاط در خانه باغچه با استفاده از بتن اکسپوز خانه شما یک پاسیو باشد، چه یک حیاط با باغچه نقلی و چه یک باغ بزرگ، این ایده‌ها می‌توانند برایتان کاربردی باشند و در زمانی کوتاه، و البته با هزینه اقتصادی اجرا شوند. با این چند کار نسبتا ساده می‌توانید فضای مرده حیاط را زنده کنید، در آن با دوستانتان معاشرت کنید و حتی مهمانی بگیرید.

با سنگ‌ریزه  یک پاسیو کوچک و اقتصادی بسازید

اگر می‌خواهید تا پایان تابستان امسال یک فضای دنج و کوچک برای حیاط خود بسازید و البته بودجه چندان زیادی هم مصرف نکنید، این ایده برای شماست. این مدل بتن اکسپوز را می‌توانید با سایز کوچک یا بزرگ از مصالح فروشی‌ها بخرید و بخشی از چمن‌های حیاط را با آن‌ها جایگزین کنید. روی این سطح هم می‌توانید میز کوچکی برای غذا خوردن، چند گلدان سایز بزرگ یا حتی یک ست مبلمان فضای باز بگذرید.

به تصویر قبل و بعد این حیاط با دقت نگاه کنید که چطور اهالی این خانه با کمی سنگریزه و چند صندلی، فضایی متفاوت برای بعد از ظهرهای خود طراحی کرده اند.

سایبان‌های کوچک، جذاب برای همه خانه‌ها

اگر در شهرهای گرم زندگی می‌کنید، ممکن است پاسیو به خاطر گرمای هوا و تابش مستقیم آفتاب خیلی به کارتان نیاید. با گذاشتن چند دیوار سایبانی مثل این‌ها روزهای گرم را راحت‌تر بگذرانید و در شب‌‌های سرد هم از یک آتش کوچک و باربیکیوی خانگی لذت ببرید.

تصاویر قبل و بعد این حیاط کوچک را ببینید که با وجود مساحت کمش دیوارهای سایبانی در آن عالی شده‌اند. این مدل نرده‌ها را حتی می‌توانید به صورت پیش‌ساخته تهیه کرده و در نصف روز نصب کنید.

حتی می‌توانید متناسب با فضایی که دارید یک آلاچیق چوبی کوچک طراحی و ساخت و نصب آن را به یک نجار سفارش دهید. همین آلاچیق کوچک در روزهای گرم تابستان و سرمای زمستان پناهگاه خوبی برای جمع‌های خانوادگی خواهد شد. حیاط زیر زیبایی آلاچیق را به شما نشان می دهد.

برای حیاطتان یک استایل تعریف کرده و با آن جلو بروید

در این حیاط کوچک استایل مدیترانه‌ای کار شده که شامل وسایل و دیوارهای سفید روشن، اکسسوری و میزان زیادی مکمل طبیعی (از جمله گل و گیاه) است. در چنین فضایی می‌توانید از خستگی‌های روزمره فاصله بگیرید و کمی استراحت کنید. همچنین چراغ‌های کوچکِ آویزان به پنل‌های چوبی، این فضا را برای مهمانی‌های عصر و شب هم فوق‌العاده می‌کنند. اگر امکانش را دارید، با کمک یک طراح فضای باز به بهترین سبک برای حیاط برسید و پیاده‌اش کنید. با دقت تصاویر قبل و بعد را ببینید تا متوجه شوید کمی هزینه و حوصله برای تغییر حیاط خلوت چقدر می‌تواند در حال خوب خانواده تاثیر بگذارد.

دست به قلم‌مو و رنگ شوید

ساده‌ترین کاری که می‌شود برای تغییر حیاط پشتی یا خانه باغ قدیمی انجام داد این است که با کمی رنگ، در و دیوارهای قدیمی و رنگ و رو رفته را زیبا کنید. به نظر شما این طرح در حیاط خانه شما که یک کودک در آن بازی می‌کند، جایی ندارد؟

شومینه یا آتش‌دان برای روزهای سرد

در خانه باغ‌های کمی بزرگ‌تر، همیشه یک منبع کوچک برای گرما وجود دارد تا اعضای خانه در حیاط خیلی اذیت نشوند. علاوه بر این، داشتن یک آتش کوچک ایده خوبی است که با مهمانانتان دور آن جمع شوید، سیب‌‌زمینی کباب کنید و از معاشرت لذت ببرید. این شعله کوچک با سنگ‌های بزرگ پوشیده شده و حسی شبیه به یک آتش‌دان کلاسیک دارد.

زیبایی بیشتر فضای باز با گیاهان سرسبز

شاید استفاده از گیاهان رونده ایده چندان جدیدی نباشد، اما همیشه جذاب و ترند است. حتی دیوار و فنس های ساده و قدیمی حیاطتان را تازه کنید.

در این حیاط کوچک، فضای باغ با گیاهان رونده روی سقف، شبیه به داستان‌های کلاسیک انگلیسی شده. داستان‌های عاشقانه‌ای که شخصیت‌ها در آن‌ها در باغ‌ها و قصرها می‌دویدند.

نورپردازی حیاط و فضای باز در باغ

یکی از چیزهایی که با هزینه حداقلی و خیلی ساده، فضای حیاط خانه باغ شما را ارتقا می‌دهد ریسه نور است. این ریسه‌ها را با رنگ نورهای مختلف و استایل‌های متفاوت می‌توانید بخرید و هر جای حیاط بگذارید

با چند ریسه نور، رومیزی و لیوان‌های ست می‌توانید فضای خانه باغتان را برای دورهمی و مهمانی آماده کنید.

اضافه کردن هر آنچه که دوست دارید

عاشق استخر هستید اما مساحت و زیرساخت‌های لازم برای طراحی یک استخر بزرگ در حیاط پشتی‌تان موجود نیست؟ این مدل حوضچه‌های کوچک می‌توانند جای خالی یک سازه آبی را برایتان پر کنند. بچه‌ها احتمالا عاشق این استخرهای سایز کوچک خواهند شد.

اگر اهل فیلم و سریال هستید و مهمانی‌های زیادی هم برگزار می‌کنید، کل بازسازی حیاط خانه باغ می‌تواند خلاصه شود به این مجموعه: یک پروژکتور،‌ یک پرده نمایش و تعدادی صندلی راحت برای تماشای فیلم.

یکی از ایده‌های بامزه‌ای که در خانه باغ‌های کوچک هم قابل اجراست، داشتن یک سبد طبقه‌ای برای سبزیجات است. در این گلدان‌های کوچک سبزی‌های مورد نیاز روزمره مثل رزماری، ریحان و نعنا را بکارید و همیشه در غذاهایتان استفاده کنید. با این سبد قابل حمل، دیگر نیازی به باغچه هم ندارید.

تاب ریلکسی در حیاط خانه باغ یا حتی تراس خانه‌های کوچک فوق‌العاده است. رنگ و استایل این تاب را با مبلمان فضای باز یا دیوارها ست کنید.

حتی می‌توانید دو تاب را در کنار هم بگذارید و یک فضای بامزه و دوست‌داشتنی برای مهمانانتان فراهم کنید. با نصب این تاب‌ها هرکسی که مهمان خانه می‌شود، دوست دارد که سری به حیاط شما بزند.

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم سنگریزه می‌تواند فضای کف حیاط را از سادگی دربیاورد و به آن روح ببخشد. در این تصویر هم سنگریزه‌ها در یک سطح مستطیلی کوچک قرار گرفته‌اند، به عنوان تکمیل‌کننده تراس با چند گلدان بزرگ و کوچک.

حیاط خانه باغ به رسیدگی نیاز دارد

درست است که همه درگیر گرفتاری‌های زندگی شده‌ایم ولی همان چند ساعتی که آخر هفته قرار است در حیاط یا باغ خانوادگی، زمان را سپری کنید بهتر است در فضایی زیبا و آرام‌بخش باشید تا به‌هم ریختگی های خانه باغ. پس کمی حوصله به خرج دهید و فضاخانه های حیاط دار در بین اکثر مردم محبوب هستند زیرا فضای دلبازتری دارند. وجود حیاط در خانه سبب می شود که افراد برای رفع خستگی از محیط آن استفاده کنند. علاوه بر این می توان از حیاط برای نگهداری بعضی از وسایل بهره برد. داشتن حیاط قدیمی مشکلات متعددی دارد و به همین دلیل بازسازی حیاط خانه در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. داشتن یک حیاط زیبا و مدرن سبب جذابیت بیشتر خانه شده و انرژی و حس بهتری را به شما انتقال می دهد. اگر شما هم می خواهید در روند خود، حیاط خانه قدیمی و ویلایی خود را بازسازی کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چرا حیاط خانه های قدیمی نیاز به بازسازی دارد؟

دیوار اکثر حیاط های قدیمی از متریالی ساخته شده که با گذشت زمان فرسوده شده اند. در بسیاری از این حیاط ها تخریب و ریزش بخشی از دیوار مشهود است. وجود رطوبت در مصالح به کار رفته در دیوار و نشست ساختمان نیز منجر به بازسازی حیاط می گردد. خانه هایی که حیاط آن ها قدیمی شده و طراحی مدرنی ندارند باید مورد بازسازی قرار گیرند تا با اجرای تغییرات، فضای زیبا و چشمگیری داشته باشند.

گاهی در بین اجزای دیوار حیاط به دلیل یکدست نبودن اجزا و فرسودگی، حشرات و موجودات موذی لانه می کنند. این امر سلامتی افراد ساکن در خانه را تهدید می نماید و بهترین راهکار برای رفع آن، بازسازی حیاط می باشد. بازسازی حیاط می تواند تغییرات کوچک و بزرگی را شامل شود که حیاط خانه قدیمی را مدرن و به روز می کنند‌.

۵ ایده بازسازی حیاط خانه های قدیمی

در ادامه 5 ایده برای بازسازی حیاط خانه را به شما معرفی خواهیم کرد:

۱- ساخت و نصب آلاچیق

آلاچیق به عنوان سایبان و محلی برای دورهمی های صمیمی و خانوادگی در حیاط ها نصب می شود. بدین شکل امکان استفاده از هوای آزاد در هر زمانی برایتان فراهم است. در بازسازی حیاط خانه می توانید آلاچیق مورد نظر خود را با طرح، مدل و ابعاد دلخواه در بخشی از حیاط نصب کنید. به طور معمول آلاچیق ها از چوب، شیشه، فلز و پلاستیک ساخته می شوند.

به کار بردن گل و گیاه در پایه ها و یا اطراف آلاچیق های فلزی و چوبی منظره زیبا و لذت بخشی را به وجود می آورد. با توجه به ابعاد آلاچیق از میز و صندلی های ضدآب به تعداد دلخواه استفاده کنید و به نورپردازی آلاچیق برای زمان های کم نور نیز توجه داشته باشید.

۲- تغییر کفپوش حیاط

برای بازسازی کفپوش حیاط متریال مختلفی وجود دارد که باید با توجه به نوع آب و هوا، متراژ حیاط، میزان تردد، بودجه مورد نظر و سلیقه خود آن را انتخاب کنید. حتی می توانید از ترکیب چند متریال، کفپوش جذابی برای حیاط خود بسازید. به طور کلی استفاده از سنگ ریزه، چمن مصنوعی و آجر برای کفپوش حیاط انتخابی مناسب می باشد. سنگ ریزه ها حیاط خانه را طبیعی جلوه داده و چمن های مصنوعی فضای سبز و پر طراوتی را خلق می کنند.

به کار بردن این چمن ها سبب حفظ ذخایر آب شده و میزان هزینه های مربوط به آن را کاهش می دهد. آجرها نیز با اشکال و رنگ های مختلف به بازسازی حیاط خانه به سبک کلاسیک کمک می کنند. بهتر است در انتخاب متریال کفپوش حیاط دقت کافی داشته باشید و از مواد مقاوم در برابر آب استفاده کنید.

۳- استفاده از آبنما

شنیدن صدای آب برای انسان ها حسی خوشایند و آرامش بخش به ارمغان می آورد. آبنماها از جمله سازه هایی هستند که  علاوه بر تزیین محیط سبب شنیدن صدای آب و لذت بردن از آن می شوند. بیشتر آبنماها با سنگ، چوب، شیشه، پلی استر و کاشی ساخته می شوند. معمولا بخش هایی از سطح آبنما و محیط اطراف آن را با پوشش گیاهی می پوشانند تا جلوه طبیعی تری داشته باشد. آبنماهای صخره ای، دیواری و مدرن از جمله پرطرفدارترین آبنماها می باشند.

از آبنماهای صخره ای در فضاهایی با متراژ بالا مانند پارک، ویلا، باغ و حیاط های بزرگ استفاده می شود. آبنماهای دیواری در هتل ها، رستوران ها و حیاط خانه ها به کار می روند. آبنماهای مدرن علاوه بر ظاهر زیبا به لامپ های LED نیز مجهز می باشند. برای بازسازی حیاط به وسیله آبنما گزینه های بسیاری پیش رو دارید و می توانید بر اساس سلیقه و متراژ حیاط خود برای آن تصمیم بگیرید.

۴- تغییر باغچه و ایجاد فضای سبز

باغچه های سرسبز باعث می شوند که محیط حیاط طبیعی تر جلوه کند. اگر در حیاط خود باغچه ندارید می توانید از طریق بازسازی، در آن باغچه ای ایجاد کنید. کاشتن گل، درخت های میوه دار، بوته های سرسبز و سبزیجات گزینه مناسبی برای ایجاد باغچه ای زیبا می باشد. اگر باغچه ندارید می توانید برای بازسازی حیاط خانه از گلدان های گل و سبزیجات در بخش های گوناگون حیاط استفاده کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا