تست اختلالات یادگیری کودکان

ناتوانی و اختلال در یادگیری، مشکلی در رابطه با هوش یا انگیزه ندارد. کودکان دچار اختلال در یادگیری، تنبل و کند ذهن نیستند. در حقیقت، اکثر آن‌ها به اندازه‌ی همه افراد دیگر باهوش هستند. فقط برنامه ریزی سیستم عصبی مغز آن‌ها متفاوت است. این تفاوت، بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات در آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به عبارت ساده، کودکان و بزرگ‌سالان دارای ناتوانی و اختلال در یادگیری، چیزها را به طرزی متفاوت می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. این امر  می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید و استفاده از آن‌ها شود.

کودک | کودکان

در حالی که هر کودک هراز گاهی در نوشتن تکالیف مدرسه‌ی خود با مشکلاتی مواجه می‌شود و به اصطلاح گیر می‌کند، اما اگر حوزه‌ی خاصی از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد. اگر فکر می‌کنید که مشکلات یادگیری فرزند شما ممکن است به کمک ویژه نیاز داشته باشد، لطفاً درنگ نکنید و به دنبال راهی برای کمک به فرزندتان باشید. هرچه زودتر برای این کار اقدام کنید، فرزندتان شانس بیشتری برای دستیابی به تمام توانایی خود خواهد داشت. کودکان دچار اختلال در یادگیری می‌توانند موفق شوند و به موفقیت هم می‌رسند.

اختلال چه مشکلاتی را می‌تواند برای آینده فرزند شما داشته باشد یا نگران مدرسه رفتن و درس خواندن فرزندتان باشید. شاید نگران باشید که با توجه کردن به مشکلات یادگیری فرزندتان، ممکن است برچسب “کند بودن” به کودکتان بزنید. لباس پلیسی کودکان باید دارای جیب‌ها و قسمت‌های کاربردی برای حمل و نگهداری تجهیزات و ابزار نظامی باشد . اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه‌های دارای اختلال در یادگیری . با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ناتوانی‌ها و اختلالات کلی یادگیری و به ویژه مشکلات یادگیری فرزندتان، می‌توانید به سوی موفقیت او در مدرسه و دوران پس از آن گام بردارید.

علائمی که نشان می‌دهد فرزند شما ممکن است دارای ناتوانی در هماهنگی حرکتی باشد شامل مشکلات مربوط به توانایی‌های جسمی می‌باشند که به هماهنگی چشم و دست نیاز دارد، مانند نگه داشتن مداد یا بستن دکمه‌های پیراهن. علائم یک اختلال یادگیری در زبان شامل مشکلات مربوط به مهارت‌های کلامی و گفتاری، مانند توانایی بازخوانی یک داستان و روان بودن گفتار و همچنین توانایی درک معنی کلمات، بخش‌هایی از گفتار، جهت‌ها و غیره است. چشم و گوش ابزارهای اصلی برای انتقال اطلاعات به مغز است، فرایندی که گاهی “ورودی” نامیده می‌شود. اگر چشمان یا گوش به درستی کار نکنند، یادگیری می‌تواند با مشکلاتی مواجه شود.

توانایی به خوبی شنیدن چیزها بر توانایی خواندن، نوشتن و هجی کردن تأثیر دارد. عدم توانایی در تشخیص تفاوت‌های ظریفی در صدا یا شنیدن اصوات با سرعت نادرست باعث می‌شود که به گوش رسیدن کلمات و درک مفاهیم اساسی خواندن و نوشتن دشوار شود.  مشکلات درک بصری شامل عدم درک تفاوت‌های ظریف در اشکال، معکوس کردن حروف یا اعداد، جستجوی کلمات ، جستجوی خطوط، عمق یا فاصله گذاری غلط یا مشکل در هماهنگی چشم و دست است. متخصصان ممکن است کار چشم را به عنوان “پردازش بینایی” معرفی کنند. درک بصری می‌تواند مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف، درک مطلب و ریاضی را تحت تأثیر قرار دهد.

  • بیش فعالی یا ADHD– اختلال بیش فعالی نقص توجه) (ADHD) لینک به بیش فعالی کودکان :درمان نقص توجه ،تحرک و انرژی زیاد کودک بیش فعال)، اگرچه یک اختلال یادگیری محسوب نمی‌شود اما مطمئناً می‌تواند یادگیری را مختل کند. کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولاً در آرام و یکجا نشستن، تمرکز کردن، دنبال کردن دستورالعملها، منظم و مرتب ماندن و انجام تکالیف مشکل دارند.
  • اوتیسم – مشکل در تسلط بر برخی مهارت‌های علمی خاص می‌تواند ناشی از اختلالات رشدی گسترده‌ای مانند اوتیسم و ​​سندرم آسپرگر باشد. کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران، خواندن زبان بدن، یادگیری مهارت‌های پایه، دوست‌یابی و برقراری ارتباط چشمی با مشکل روبرو شوند.

همان‌طور که قبلاً گفتیم، تشخیص اختلال یادگیری همیشه آسان نیست .موادی که برای تولید لباس پلیس نیروی انتظامی بچه گانه استفاده می‌شود، باید به طور کامل ضد آب و ضد آتش باشد . تصور نکنید که می‌دانید مشکل فرزند شما چیست ، حتی اگر علائم او کاملاً مشخص به نظر می‌آید. کودک شما باید توسط یک متخصص مربوطه تست و ارزیابی شود. همان‌طور که گفته می‌شود، شما باید به احساسات درونی خود اعتماد کنید. اگر فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد، به حدس خود اهمیت دهید. اگر احساس می‌کنید یک معلم یا پزشک دارد نگرانی‌های شما را به حداقل می‌رساند، به دنبال یک نظر دوم باشید.

اجازه ندهید که کسی به شما بگوید اگر صبر کنید فرزندتان “صبر کنید و ببینید چه می‌شود” یا “نگران نباشید”. صرف نظر از اینکه مشکلات فرزند شما به دلیل ناتوانی در یادگیری است یا خیر ، مداخله لازم است. با توجه کردن و بررسی مسئله و اقدام  برای آن، کار اشتباهی نیست. به خاطر داشته باشید که پیدا کردن کسی که می‌تواند در این مسئله به شما کمک کند ممکن است نیازمند کمی به وقت و تلاش باشد. حتی متخصصان گاهی اوقات اختلالات یادگیری را با بیش فعالی و سایر مشکلات رفتاری اشتباه می‌گیرند. شاید مجبور باشید کمی بیشتر پرس و جو کنید یا بیش از یک متخصص را امتحان کنید.

سعی کنید خیلی خود را درگیر تعیین برچسبی برای اختلال فرزندتان نکنید. این کار را به متخصصان واگذار کنید. در عوض تمرکزتان را روی کارهایی که می‌توانید برای حمایت از فرزند خود انجام دهید و توجه کردن واقعی به علائم آن قرار دهید. تشخیص اختلالات یادگیری یک فرایند است. این فرایند شامل تست گرفتن، بررسی سابقه و مشاهده‌ی کودک توسط یک متخصص آموزش دیده است. یافتن یک متخصص معتبر و مرتبط بسیار مهم است. اول از مدرسه فرزندتان شروع کنید و اگر آن‌ها نتوانند به شما کمک کنند، از مراکز مشاوره و روانشناسی، پزشک یا دوستان و خانواده که با موفقیت در زمینه اختلالات یادگیری کار کرده‌اند، کمک بخواهید.

گاهی اوقات متخصصان برای دستیابی به تشخیص دقیق، کار را به صورت یک کار تیمی هماهنگ می‌کنند. آن‌ها ممکن است از معلمان فرزند شما درخواست مداخله کنند. سپس می‌توانند توصیه‌هایی را برای خدمات آموزش ویژه یا گفتاردرمانی در سیستم مدرسه ارائه دهند. در صورت عدم موفقیت مدرسه دولتی، ممکن است یک مدرسه غیردولتی که در درمان ناتوانی‌های یادگیری تخصص دارد جایگزین مناسبی باشد. برای داشتن فهرستی از مدارس غیردولتی در منطقه خود، به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه یا شهر خود مراجعه کنید.

تشخیص اختلال یادگیری در مدارس به چندین نوع آزمون نیاز دارد. تستهای متداولی که برای تشخیص اختلال یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل تست های هوش، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، آزمون یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و آزمون زبان است. آموزش افراد دارای معلولیت مستلزم این است که تشخیص اختلال یادگیری بر اساس یک آزمون واحد انجام نشود. این لیست شامل برخی از آزمون‌های متداولی می‌شود که در تشخیص اختلال یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است بسته به ترجیحات شخصی که ارزیابی را انجام می‌دهد و نیازهای کودک، آزمون‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد که در اینجا ذکر نشده‌اند.

تست‌های زبانی که معمولاً در تشخیص اختلالات یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل ارزیابی بالینی پایه‌های زبانی (CELF)، تست تولید کلام گلدمن فریستو، آزمون رشد زبانی می‌باشند. این آزمون‌ها توانایی فرزند شما را در درک زبان گفتاری و نوشتاری و پاسخگویی کلامی به سؤالات یا نشانه‌ها کشف می‌کنند. اختلالات یادگیری می‌تواند برای کودکان بسیار ناامید کننده باشد. تصور کنید که در مهارتی مشکل دارید که همه دوستان و همکلاسی‌هایتان به آسانی از پس آن برمی‌آیند، نگران این هستید .

کمک به کودکان دارای اختلال در یادگیری

وقتی صحبت از ناتوانی و اختلالات یادگیری می‌شود، دانستن اینکه چه کاری باید انجام داد و از کجا و چه کسی می‌توان کمک گرفت، آسان نیست. در طراحی و تولید لباس خلبانی نیروی هوایی ، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و جدید حیاتی است . همچنین می‌توانید با کادر آموزشی مدرسه کودکتان  همکاری کنید تا امکانات لازم برای کودکتان فراهم شود و کمک‌های تخصصی تحصیلی دریافت کند. اما از نقش خودتان غافل نشوید. شما فرزند خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید، بنابراین در انتخاب گزینه‌های مناسب برای کمک به او، اطلاع از روش‌های درمانی و خدمات جدید و نظارت بر آموزش فرزند خود پیشگام باشید.

  • ویژگی‌های خاص مربوط به اختلال یادگیری فرزندتان را بدانید. درباره نوع اختلال یادگیری فرزندتان مطالعه کنید و یاد بگیرید. دریابید که این ناتوانی چگونه بر روند یادگیری تأثیر می‌گذارد و چه مهارت‌های شناختی را درگیر می‌کند. اگر بفهمید که اختلال یادگیری چه تأثیری بر کودک شما می‌گذارد، ارزیابی روش‌های یادگیری آسان‌تر است.
  • در جستجوی درمان‌ها، خدمات و نظریه‌های جدید باشید. در کنار آگاهی از نوع اختلال یادگیری که فرزند شما دارد، در مورد مؤثرترین گزینه‌های درمانی موجود جستجو کنید و آگاه باشید. این می‌تواند به شما کمک کند از فرزند خود در مدرسه پشتیبانی کنید و درمان را در خانه نیز ادامه دهید.
  • پیگیری درمان و خدمات در خانه. حتی اگر مدرسه منابع لازم برای درمان اختلال یادگیری فرزندتان را نداشته باشد، می‌توانید روش‌های درمانی را به تنهایی در خانه یا با کمک یک درمانگر یا مدرس دنبال کنید.
  • نقاط قوت فرزند خود را پرورش دهید. حتی اگر کودکان دارای اختلال در یادگیری، در یک حیطه از یادگیری مشکل داشته باشد، ممکن است در حیطه‌ی دیگری عالی باشد. به علاقه‌ها و اشتیاق فرزندتان توجه کنید. کمک به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در توسعه‌ی علایق و نقاط قوت‌هایشان، احتمالاً به آن‌ها در مقابله با مشکلاتشان نیز کمک خواهد کرد.

همه چیز برای کودکان باهوش اما استثنایی که اختلال یادگیری دارند می تواند بسیار ناامید کننده باشد – اتفاقی که غیرمعمول نیست. کودکان دارای ناتوانی در یادگیری ممکن است در ابراز احساسات، آرام کردن خود و خواندن نشانه‌های غیرکلامی از سوی دیگران دچار مشکل شوند. این می‌تواند در ماندن آن‌ها در کلاس و در کنار همسالان آن‌ها مشکل ایجاد کند. خبر خوب این است که شما به عنوان والدین می‌توانید تأثیر بسیار زیادی در این مسائل داشته باشید. مهارت‌های اجتماعی و عاطفی ثابت‌ترین شاخصه موفقیت برای همه کودکان است – و این شامل بچه‌هایی با اختلالات یادگیری نیز می‌شود.

اختلالات یادگیری و چالش‌های تحصیلی همراه با آن‌ها می‌تواند به پایین آمدن عزت‌نفس، انزوا و مشکلات رفتاری منجر شود، اما کودک نباید دچار این عوارض شود. شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم پشتیبانی قوی برای کودک دارای اختلال یادگیری و کمک به او در یادگیری بیان خود، مقابله با سرخوردگی و مدیریت کردن چالش‌ها، با این عوارض مقابله کنید. با تمرکز روی رشد فرزندتان به عنوان یک فرد و نه فقط بر دستاوردهای تحصیلی، به او کمک خواهید کرد عادات عاطفی خوبی را یاد بگیرد که زمینه‌ی موفقیت در طول زندگی را فراهم می‌کند.

همه کودکان می‌توانند هم هیجان‌انگیز باشند و هم خسته‌کننده ، اما به نظر می‌رسد کودک شما که دارای ناتوانی و اختلال در یادگیری است به همین صورت باشد. ممکن است در تلاش برای همکاری با فرزندتان، دچار یاس و ناامیدی شوید و هنگامی‌که اطلاعات لازم را ندارید، می‌تواند همانند کار سختی به نظر بیاید که از ابتدا دلهره‌آور و چالش برانگیز می‌باشد. اگر می‌توانید، با والدین دیگری که با چالش‌های مشابه مواجه هستند، ارتباط داشته باشید زیرا می‌توانند منابع خوبی برای کسب اطلاعات و پشتیبانی عاطفی باشند.

دکمه بازگشت به بالا