مجله جامعهمجله کسب و کار

آیا اقامت توریستی ترکیه تمدید می شود؟ شرایط جدید آن چیست؟

در سال های اخیر شاهد افزایش مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه هستیم. قوانین کشور ترکیه مشخص کرده است که شما از راه های مختلف که پیش تر در مقاله اقامت ترکیه گفته بودیم اقامت یک یا نهایت دو ساله ترکیه را دریافت کنید. اما بعد از اتمام دو سال اقامت ترکیه آیا روشی هست که بتوان تمدید اقامت را به انجام رسانید؟ چه مدارکی برای تمدید اقامت ترکیه نیاز هست؟ تا چه زمانی میتوان تمدید اقامت کرد و در کشور ترکیه ماند؟ در این مقاله همراه موسسه نیلان باشید تا به طور کامل در مورد تمامی این سوال های بالا توضیح داده میشود.

تمدید اقامت توریستی در سال 2022

یکی از مورد استفاده ترین حال های اقامت کشور ترکیه، اقامت توریستی میباشد.

این نوع اقامت از طریق خرید یا اجاره ملک در ترکیه امکان پذیر است. برای دربافت اقامت توریستی یکساله ترکیه این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

البته برای تمدید اقامت از طریق اجاره خانه همیشه موانعی بر سر راه است.

به طور مثال در بسیاری از شهرهای ترکیه مانند ازمیر، انتالیا، آنکارا و … به راحتی اجازه تمدید اقامت از طریق اجاره را به متقاضی نمیدهند.

اداره مهاجرت استانبول نیز در سال ۲۰۲۲ تمدید را سخت کرده است و به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه از هر ۱۰ درخواست تمدید اقامت ترکیه ۹ درخواست رد می شود.

از این روز بهتر است در این شهرها از طریق خرید خانه ( در صورت خرید خانه زیر 250 هزار دلار امکان گرفتن اقامت کوتاه مدت یک یا دو ساله هست ) اقامت خود را تمدید کنید.

البته توجه داشته باشید که با تمدید اقامت از طریق اجاره یا خرید بعد از چندین سال هم، پاسپورت ترکیه داده نمیشود.

چون در بسیاری از تبلیغ های موسسات و شرکت های مختلف اعلام میشود که شما میتوانید با خرید خانه حتی با قیمت کمتر از 250 هزار دلار بعد از پنج سال پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

این تبلیغات کاملا کذب بوده و قوانین ترکیه به این ترتیب نیست.

اما مناسب ترین روش برای تمدید اقامت در همه شهرهای ترکیه، تمدید از طریق خرید ملک است.

البته در شهر استانبول به دلیل مهاجر پذیر بودن این شهر از سالیان قبل، سختگیری های کمتری صورت میگیرد و شما میتوانید تا سال سوم اقامت خود را از طریق اجاره خانه نیز تمدید کنید.

البته توجه داشته باشید که در مواردی مشاهده شده است که فرد متقاضی به دلایل مختلفی رد شده است.

پس بهتر است برای انجام فرایند اخذ و تمدید اقامت از شرکت های معتبر کمک و راهنمایی بگیرید.

اما برای تمدید اقامت از طریق اجاره خانه به چه مدارکی احتیاج است؟

مدارک تمدید اقامت توریستی ترکیه

برای تمدید اقامت از طریق اجاره ملک و خرید خانه مدارکی که احتیاج دارید. مدارک لازم جهت تمدید اقامت توریستی ترکیه به ترتیب زیر است:

  • فرم راندوو
  • کپی اولین صفحه از پاسپورت به همراه آخرین مهر ورود به ترکیه
  • کپی پشت و رو از آخرین کیملیک
  • بیمه نامه
  • رسید پرداخت حق خاک
  • برگه نفوس

برای اینکه بدونید برگه نفوس را چگونه و از کجا تهیه کنید مقاله را مطالعه کنید.

در این حالت شخص متقاضی میتواند این مدارک را به اداره مهاجرت در زمان مشخص شده تحویل داده و منتظر جواب از سمت اداره مهاجرت برای تمدید اقامت خود باشد.

اما چه زمان باید اقدام به تمدید اقامت توریستی کنیم؟

بهتر است برای تمدید اقامت توریستی خود قبل از دو ماه به اتمام تاریخ انقضای کیملیکتان اقدام کنید.

البته میتوایند تا یک ماه قبل از اتمام اقامتتان نیز درخواست خود را به اداره مهاجرت اعلام کنید.

مهمترین نکته در مورد تمدید اقامت از طریق اجاره خانه، نبودن اجاره خانه یا برگه نفوس در ادرس اسنیورت یا فایتح است.

توجه داشته باشید حتی اگر نفوس شما در این دو محله ثبت شده باشد نیز اقامت شما تمدید نمیشود.

اما برای بقیه اقامت ها به چه صورت میشود؟

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی ترکیه

همانطور که قبلا هم گفتیم، ایرانیان برای مقاصد گردشگری و توریستی نیازی به دریافت ویزا ندارند. اما معدود کشور هایی هستند که بایستی برای مقاصد توریستی، اقدام به اخذ ویزا کنند. اتباع این کشورها باید حداقل 48 ساعت قبل از سفر، از طریق سایت Turkey Electronic Visa Application System اقدام به اخذ ویزای الکترونیکی بکنند. مدارک لازم شامل:

  • ارائه یک پاسپورت دارای اعتبار
  • ارائه فرم درخواست ویزای توریستی ترکیه ( از طریق وزارت امور خارجه کشور خود )
  • ارائه دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی
  • ارائه درمانی
  • ارائه تمکن مالی مناسب
  • پرداخت هزینه های مورد نیاز ویزا

در ضمن، هزینه دریافت ویزای توریستی ترکیه 20 دلار آمریکا است.

شرایط تمدید اقامت توریستی ترکیه 2022

ظهور ویروس کرونا، شرایط مهاجرت و اقامت در همه کشورها را دچار تغییر کرد. کشور ترکیه هم از این قائده مستثنا نیست. به همین علت، دولت ترکیه شرایط خاصی برای افرادی که در سال 2020 در ترکیه اقامت داشته اند و قصد تمدید اقامت خود را دارند در نظر گرفته است. به عبارتی، در صورتی می توانید اقامت خود را تمدید کنید که موارد زیر را رعایت کنید.

  1. حداقل دو هفته قبل از اتمام تاریخ اقامت خود نسبت به تمدید ویزا یا اقامت، اقدام کنید.
  2. بیمه نامه خود را از تاریخی که کارت اقامت به اتمام رسیده تا یکسال آینده اخذ کنید. در نظر بگیرید برای کودکان زیر 10 سال نیازی به بیمه نامه نخواهد بود.
  3. بعد از پرکردن فرم راندوو منتظر ایمیل از طرف اداره مهاجرت بمانید. پس از دریافت ایمیل باید مدارک خود را به اداره مهاجرتی که انتخاب کرده اید پست کنید. در ایمیل دریافت شده ذکر شده است که از تاریخ دریافت ایمیل فقط 20 روز فرصت دارید تا مدارک را ارسال کنید. البته توصیه استانبول همراه این است که به هیچ وجه این کار را عقب نیندازید. بلکه به محض دریافت ایمیل اقدام به ارسال مدارک کنید.
  4. در فرم راندوو اقامت بیش از یکسال را درخواست نکنید. چرا که این درخواست ریجکت خواهد شد.

مدارک لازم پستی و  نحوه پست مدارک به اداره مهاجرت

  • پرینت فرم راندوو و امضاء قسمت مربوطه
  • فیش پرداختی هزینه های دولتی که میتوانید بصورت آنلاین از طریق  که توضیح داده شده است یا پرداخت از طریق بانک زراعت
  • سه قطعه عکس رنگی زمینه سفید
  • کپی صفحه اول پاسپورت
  • کپی صفحه مهر آخرین ورود به ترکیه
  • ترجمه شناسنامه نوتر شده ( فقط برای فرزندان نیاز است که در مدارک گذاشته شود)
  • اجاره نامه نوتر شده یا کپی سند ملکی برابر اصل شده در نوتر

تمامی مدارک ذکر شده را پس از دریافت ایمیل از اداره مهاجرت برای تمامی اعضای خانواده تکمیل کنید. مدارک را در پوشه مخصوص Yarim Dosya قرار دهید. این پوشه را از لوازم تحریری ها می توانید تهیه کنید. دقت کنید که برای هر یک از اعضا یک پوشه جداگانه بذارید.

با مدارک تکمیل شده به یکی از شعبات ptt مراجعه کنید. مدارک را به آدرسی که در فرم راندوو ذکر شده ارسال کنید.( معمولا در صفحه اول فایل pdf آدرس نوشته شده است).

نکته: سعی کنید مدارک خود را بصورت منظم در داخل پوشه بگذارید. اینگونه خطر ریجکت شدن شما توسط مامور کاهش میابد.

بعد از ارسال مدارک، صبر کنید تا پیامک تایید اداره مهاجرت برای شما فرستاده شود. این شرایط برای افرادی که اولین بار است که درخواست اقامت ترکیه را می دهند نیز قابل اجرا است.

اقامت توریستی بلند مدت در ترکیه

در اینجا منظور از اقامت توریستی بلند مدت، اقامت 1 ساله می باشد. گاهی افراد نیاز دارند تا بیش از 3 ماه در کشور ترکیه اقامت کنند. در این شرایط باید از طریق راه هایی که در ادامه برایتان عنوان می شود، اقامت خود را تمدید کنید.

اقامت یک ساله با خرید ملک در ترکیه

شما می توانید با خرید ملک در ترکیه، اقامت یکساله ترکیه را دریافت کنید. چنانچه پس از پایان سال، همچنان ملک مذکور به نام شما باشد، می توانید اقامت خود را تمدید کنید. شما با هر قیمتی می توانید اقدام به خرید ملک در ترکیه کنید. اما در صورتی که ملک خریداری شده 250 هزار دلار آمریکا ارزش داشته باشد، می توانید تابعیت ترکیه را دریافت کنید. چنانچه ملک خریداری شده 60 هزار دلار آمریکا ارزش داشته باشد، اقامت 3 ساله توریستی را دریافت خواهید کرد

روند تمدید اقامت ترکیه

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، برخی از اقامت‌های کشور ترکیه قابل تمدید نیستند و شما برای این تداوم اقامت در این کشور باید باید نوع دیگری از ویزا را اخذ کنید. در نظر داشته باشید که شما برای پیگیری روند اخذ ویزای خود، باید قبل از اتمام تاریخ اقامت، برای تمدید ان اقدام کنید.

همچنین اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که شما برای درخواست تمدید اقامت خود، ابتدا باید فرم تقاضا را پر کنید. پس از پرکردن فرم درخواست، برای شما تاریخ مراجعه حضوری دوباره برای ارائه مدارک تعیین خواهد شد. شما می‌توانید با به همراه داشتن تمام مدارک ذکر شده، در آن تاریخ به سفارت ترکیه مراجعه کرده و برای تمدید اقامت این کشور اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که در برخی مواقع ممکن است در زمان پیگیری تمدید اقامت، زمان قانونی حضور شما در ترکیه به پایان برسد. اما نگران نباشید. چرا که می‌توانید با به همراه داشتن فرم درخواست تمدید اقامت، مانند گذشته به زندگی در این کشور ادامه دهید.

شرایط تمدید یا عدم تمدید اقامت ترکیه

نکته‌ای که در حین تمدید اقامت باید به آن‌ها توجه داشته باشید این است که اگر به هر طریقی قصد داشته باشید تا مدارک جعلی ارائه دهید، درخواست تمدید اقامت شما رد و ویزا هم باطل خواهد شد. بلافاصله نیز دستور بازداشت و دیپورت شما به کشور مبدا صادر می‌شود.

در سال‌های اخیر شاهد تصویب قوانین مختلفی بوده‌ایم که برخی از آن‌ها شرایط اقامت و تمدید را برای ایرانیان کمی پیچیده و سخت کرده‌اند. یکی از این قوانین، بدین صورت است که اتباع خارجی به خصوص ایرانیان پس از پایان مهلت اقامت موقت خود، باید حداقل یک‌بار از این کشور خارج و به کشور مبدا بروند.

سپس می‌توانند دوباره به این کشور بازگردند. همچنین در صورتی هم که تمایل برای تمدید اقامت خود و دریافت کارت اقامت () را ندارید، می‌تواند تا 180 روز بدون نیاز به این تمدید این کارت، در ترکیه اقامت داشته باشید. از این رو ایرانیانی که اقامت موقتی ترکیه را دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اقامت یک‌ساله اشاره کرد، می‌توانند برای دریافت اقامت‌های دیگری مانند تحصیلی یا کار در این کشور اقدام کنند. در غیر این صورت، اقامت آن‌ها تمدید نخواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که ایرانیان مقیم ترکیه باید به آن توجه کنند این است که در سال‌های گذشته برای تمدید اقامت باید از دو ماه مانده به پایان اقامت، برای تمدید آن اقدام می‌کردند. اما پس از تصویب قوانین مختلف در سال 2020، می‌توانید تا یک سال پیش از پایان دوره اقامت، برای تمدید آن اقدام کنید.

شایان ذکر است که راه‌های مختلفی برای اخذ و تمدید اقامت ترکیه وجود دارند. شما می‌توانید پس از پایان اقامت خود، آن را به انواع دیگر ویزا تبدیل کنید که در آینده هم منجر به شوند. از جمله این راه‌ها هم می‌توان به اشاره کرد. همچنین می‌توانید با کارآفرینی در این کشور هم پس از مدتی و بدون نیاز به تمدید اقامت، را دریافت کنید.

نکاتی که در حین اقدام برای تمدید اقامت ترکیه باید به آن توجه کرد

از جمله نکاتی که در حین تمدید اقامت ترکیه باید به آن توجه کنید این است که عکس پرسنلی شما باید حتما دارای پس زمینه سفید و نهایتا بریا 6 ماه گذشته باشد. همینطور باید بیمه درمانی اتباع خارجی خصوصی داشته باشید که قبل‌تر هم در بخش مدارک مورد نیاز به آن اشاره شد.

اگر پاسپورت شما به زبان فارسی است، باید ترجمه پاسپورت خود را به صورت کاملا رسمی به همراه داشته باشید و ارائه دهید. ضمنا نکته‌ای که باید در حین ترجمه پاسپورت به آن توجه کنید، این است که نام و نام خانوادگی شما نباید به‌هم چسبیده و مانند نمونه اصلی از هم فاصله داشته باشند.

اگر به هر دلیلی نام یا نام خانوادگی خود را تغییر داده‌اید، باید آن را در پاسپورت خود ذکر کنید. بدین صورت که باید به اداره مربوطه در ایران رفته و تغییرات را در پاسپورت خود اعمال کنید. در نظر داشته باشید که اگر سن شما زیر 18 سال است، باید رضایت‌نامه از سمت قیم یا پدر یا مادر را برای تمدید اقامت خود در این کشور داشته باشید.

 کیملیک ترکیه چیست؟

کیملیک در زبان ترکی به معنی هویت می باشد.

و اصطلاحا به کارت اقامت ترکیه (Residence of Turkey)، گفته می شود.

افراد خارجی که درخواست اقامت و زندگی در ترکیه را میدهند اداره مهاجرت پس از قبول مدارک به آن ها کارتی میدهد که کیملیک نامیده میشود.

با داشتن این کارت شما مقیم کشور ترکیه محسوب خواهید شد که امتیازاتی برای شما دارد.

اما لازم است بدانید که شما شهروند ترکیه محسوب نمیشوید و دریافت این کارت هیچ امتیازی برای دریافت پاسپورت ندارد.

و نکته مهم تر اینکه با این کارت شما اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت و اگر بخواهید در این کشور کار کنید باید اجازه کار دریافت کنید.

اقامت توریستی ترکیه

اولین روش دریافت اقامت ترکیه، اقامت توریستی ترکیه است.

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که سالانه پذیرای خیل کثیری از افرادی است که با قصد اقامت، تحصیل و یا گردش به این کشور وارد می‌شوند.

اما از جمله روش‌هایی که این سال‌ها به‌واسطه آن، تعداد زیادی از هموطنان ما توانسته‌اند به ترکیه مهاجرت کنند، دریافت اقامت توریستی در ترکیه است.

این نوع اقامت طبق شرایط و ضوابط خاصی صورت می‌گیرد که ایرانیان فراوانی با فراهم ساختن این‌شرایط و پرداخت هزینه‌های مربوطه، موفق به اخذ اقامت ترکیه شده‌اند.

این افراد با استفاده از روش‌های مختلف و ارائه مدارک لازم، می‌توانند در این کشور اقامت داشته و در صورت تصمیم به ادامه حضور در ترکیه، با رعایت برخی شرایط و انجام مراحل مورد نیاز، می‌توانند مدت اقامت خود در این کشور را تمدید کنند.

ریسک اقامت توریستی در ترکیه از طریق اجارهنامه

در بخش‌های قبل به این‌موضوع اشاره‌کردیم که برای اقامت کوتاه‌مدت در کشور ترکیه، می‌توان از طریق کسب اقامت توریستی اقدام نمود که به آن، اقامت با اجاره‌نامه یا اجاره ملک نیز گفته می‌شود که از روش‌های مورد علاقه ایرانیان بوده و به‌عنوان یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه اخذ اقامت و با حداقل ثبات و حداکثر خطر، شناخته می‌شود.

علت این‌مسئله به امکان رد درخواست اقامت یا ریجکت‌کردن متقاضی باز می‌گردد که حتی با کامل بودن مدارک، بازهم ممکن است مورد قبول اداره مهاجرت ترکیه واقع‌نشده و متقاضی، مجبور به ترک خاک ترکیه ظرف ده روز خواهد شد و تا شش ماه نیز امکان پذیرش تقاضای مجدد اقامت این فرد، وجود ندارد.

از دیگر مشکلاتی‌که در رابطه با اقامت توریستی در کشور ترکیه مطرح است، عدم حمایت قانون شهروندی از افرادی است که از این‌طریق، اقدام به حضور در ترکیه می‌کنند.

درواقع، به رغم قانونی‌بودن این نوع اقامت، برای فرد سابقه شهروندی محسوب نمی‌شود.

تمدید اقامت توریستی در ترکیه

تمدید اقامت توریستی در حال حاضر در ترکیه انجام می پذیرد.

علی رغم سخت گیری ها برای سال اولی از طریق اقامت توریستی، برای تمدید اقامت توریستی در حال حاضر سخت گیری خاصی وجود ندارد و می توانید به سادگی اقامت خود را تمدید کنید.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که شاید در آینده تمدید های اقامت توریستی لغو شود.

زیرا در سال ۲۰۱۹ قانون عدم تمدید اقامت توریستی تصویب شد اما مورد اجرا قرار نگرفت.

در ادامه به روش های دیگر به همراه هزینه ها خواهیم پرداخت.

مدارک لازم دریافت اقامت یکساله ترکیه( اجاره خانه)

۱- فرم راندوو پرینت شده

۲- اجاره نامه نوتر شده که در آن حضور صاحبخانه در نوتر قید شده باشد

۳-بیمه سلامت

۴-کد مالیاتی

۵- رسید پرداخت حق خاک و هزینه کارت کیملیک

۶-کپی سند منزل ( تاپو) و نوماراتاژ

۷- چهار قطعه عکس ۶X4

۸- تکمیل فرم تعیین سورس درآمد فرد و پلن سفر

۹- ارائه مدارک برای اثبات توریستی بودن اقامت فرد در این مدت مانند رزرو هتل، پلن سفر

۱۰- ارائه تمکن مالی در حساب ترکیه (با پاسپورت خود می توانید در ترکیه حساب باز کنید و تمکن دریافت کنید. برای چگونگی مقاله را مطالعه کنید)

توجه داشته باشید اداره مهاجرت بستگی به پرونده شما ممکن است مدارک اضافه تر دیگری نیز از شما بخواهد.

دکمه بازگشت به بالا