اقتصادیمجله کسب و کار

بهترین کابینت برای آشپزخانه کوچک

مدل کابینت آشپزخانه کوچک 2022 + جدیدترین طرح ها برای آشپزخانه کم جا

احتمالاً شماهم مثل من مشکل کمبود فضای خانه رو تجربه کرده اید. با کوچک شدن خانه ها، فضاهای داخل خانه مثل آشپزخانه و دستشویی و حمام بسیار محدود تر شده است، این یعنی باید از فضای کم، بهترین استفاده رو داشته باشیم. آشپزخانه یکی از مهمترین بخش های خانه است. طبیعتاً طراحی هم از اهمیت خیلی زیادی برخورداره و اگر قرار باشد که طراحی برای کابینت آشپزخانه کوچک انجام شود، اهمیت طراحی مناسب و استفاده بهینه از فضا دوچندان میشود.

آشپزخانه های کوچک، با یک طراحی مناسب، میتونن کاملاً نیاز شما رو برطرف کنند. در این مطلب میخواهیم ابتدا چند نکته درباره خرید ریل کابینت بگوییم و سپس در مورد استفاده از فضا و بزرگتر کردن فضا صحبت کنیم. با افرنگ مگ همراه باشید.

چگونه از فضای کوچک آشپزخانه استفاده کنیم؟!

در پاسخ به این سوال باید بگیم وقتی آشپزخانه یا فضای شما کوچک است، دوتا کار اصلی باید انجام بشه:

  • باید به صورتی باشه که از حداقل فضا، بیشترین استفاده بشه. یعنی با کمک اکسسوری ها و یا طراحی های خاصی که در ادامه چند موردش رو میبینین، هیچ فضایی در آشپزخانه به فضای پرت (بدون کاربری) تبدیل نشه.

مثلاً طراحی کابینت های دیواری میتونه تا سقف باشه. یا اینکه کشو ها طراحی خاصی داشته باشه که در حالی که باریک هستن، اما دسترسی به تمام قسمت های اون ها امکان پذیره باشه. یا از اکسسوری های ریلی و یا تاشو استفاده بشه. مزیت این اکسسوری ها اینه که در مواقع لزوم باز شده و مورد استفاده قرار میگیرن.

همچنین برای استفاده از تمام فضا، گاهی از شیوه ای طراحی خاص در آشپزخانه انجام میشه که برای خانه های کوچک میتونه مناسب باشه. در این نوع طراحی، آشپزخانه بدون درب و اپن و جزیره در نظر گرفته میشه. یعنی کابینت ها در گوشه ای از سالن خانه قرار میگیره و چیزی برای جدا کردن آشپزخانه از سالن خانه وجود نداره.

  • فضا رو باید با نورپردازی و انتخاب رنگ مناسب، بزرگتر از اون چیزی که هست نشون داد. این مسأله خیلی روی حس ما بر فضا تأثیر میذاره. وقتی نورپردازی مناسب فضای کم جا باشه، به هیچ عنوان شما احساس نمیکنین که در فضایی کوچک قرار گرفتین. حس و درک ما از فضا بسیار برروی تفکر ما تأثیر میذاره.

چگونه نورپردازی متناسب با فضای کم جا داشته باشیم؟!

از جمله کارهایی که در این مورد میتونیم انجام بدیم، موارد زیر است:

– باید در فضاهای کم جا، نورپردازی قوی داشته باشین. استفاده از روشنایی و نور زیاد باعث میشه فضا بزرگتر از چیزی که هست، به نظر بیاد. استفاده از نورهای سفید و زرد برای آشپزخانه های کوچک مناسب است. حواستون باشه که نورپردازی ضعیف باعث میشه شما فضا رو از اون چیزی که هست، کوچکتر ببینین. حالا اگر آشپزخانه ی کوچک شما نورپردازی ضعیف داشته باشه، حتی از حالت عادی خودش هم کوچکتر به نظر میاد!!

– استفاده از آینه یا سطوح براق. سطوح براق و آینه به دلیل انعکاس نور، فضا رو از چیزی که هست، بزرگتر نشون میدن!

حالا میخواهیم با استفاده از این نکات یک نتیجه بگیریم. یادتونه کدوم کابینت براق بود؟! آفرین. ! پس نتیجه میگیریم برای آشپزخانه های کم جا، کابینت هایگلاس گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه است. اگر کابینت هایگلاس دارای رنگ روشن باشه، باعث میشه هردو عاملی که برای بزرگتر نشون دادن فضا بهتون گفتیم، رعایت شده و فضای شما دلباز تر و بزرگتر به نظر بیاد.

بعد از اینکه نکات لازم در مورد رو بهتون گفتیم، میخواهیم چند مدل مختلف از کابینت های آشپزخانه کوچک رو باهم ببینیم و این مدل ها رو بررسی کنیم.

8 نکته مهم درباره کابینت آشپزخانه کوچک که تا الان نمی‌دانستید

آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک جذابیت زیادی دارند، اما وقتی صحبت از فضای آشپزخانه به میان می‌آید، دیگر کوچک بودن فضا جذاب نیست. متراژ کم آشپزخانه هم برای طراح و سازنده کابینت دردسرهایی دارد و هم افراد خانه با فضای کم روبرو می‌شوند. اگر شما هم با این چالش‌ها روبرو هستید، در ادامه مطلب با گروه معماری و معماری داخلی افرنگ مگ همراه باشید تا نکات مهمی را درباره کابینت آشپزخانه کوچک بیان کنیم.

چالش واقعی برای طراحی کابینت آشپزخانه کوچک در نظر گرفتن فضا برای وسایلی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، گاز و سینک ظرفشویی است. در عین حال باید فضای کافی برای نگهداری ظروف و وسایل کوچک برقی نیز وجود داشته باشد. بنابراین نباید از هر سبک و مدلی برای ساخت کابینت استفاده کرد. خوشبختانه، هزاران ایده آشپزخانه کوچک وجود دارد که فضا و کارایی را به حداکثر می رساند.

با یک طراحی خلاقانه در مورد اینکه چگونه از پلان آشپزخانه کوچک خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید می‌توانید حتی کوچک‌ترین آشپزخانه‌ها را به فضایی تبدیل کنید که از پخت و پز و استراحت در آن لذت می‌برید. برای این کار بهتر است کمی وقت بگذارید و از خود بپرسید که افراد خانواده روزانه چطور از آشپزخانه استفاده می‌کنند تا راه‌هایی برای حداکثر کردن فضا را بیابید.

طراحی کابینت برای آشپزخانه کوچک

هنگامی که در حال طراحی یک آشپزخانه کوچک هستید، به تمام جنبه‌های مهم برای ایجاد فضای بزرگ و همچنین کاربردی توجه کنید. هنگام طراحی کابینت آشپزخانه کوچک ممکن است طیفی از سبک‌های مختلف انتخاب شود، اما به عنوان یک قاعده بهتر است از طرح های ساده‌تر استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از یک طراح و معمار داخلی برای طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه کمک بگیرید تا شما را در این مسیر راهنمایی کند.

شکل ایده‌آل کابینت آشپزخانه کوچک

چیدمان U و L شکل برای کابینت آشپزخانه‌های کوچک محبوب هستند. اما توجه داشته باشید که بر خلاف یک فضای بزرگ، ممکن است حق انتخابی وجود نداشته باشد. معمولاً فضا تعیین می‌کند که چیدمان چگونه باشد. اکثر فضاهای کوچک، آشپزخانه‌های U یا L شکل هستند تا کارایی و کاربری را به حداکثر برسانند. اما در برخی موقعیت‌ها آشپزخانه‌ها فقط شامل یک دیوار هستند و طراحی کابینت بصورت خطی صورت می‌گیرد.

بهترین سبک برای آشپزخانه کوچک

حالا که آشپزخانه کوچکی دارید لازم نیست از سبک دلخواهتان چشم پوشی کنید. می‌توانید از جدیدترین سبک دکوراسیون آشپزخانه بهره‌مند شوید. لازم است بدانید که برای آشپزخانه‌های کوچک بهتر است که کابینت‌ها تا حد امکان خلوت و ساده باشند. سبک مناسب و ایده آل برای کابینت آشپزخانه کوچک سبک مدرن است.

 با استفاده از این سبک در طراحی کابینت آشپزخانه و ایجاد حجم‌های مختلف، می‌توان به میزان قابل‌ توجهی حجم کابینت را افزایش داد. کابینت‌های مدرن معمولا ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی خاصی هستند. کابینت‌های براق و هایگلاس که در دسته و خانواده کابینت مدرن قرار می‌گیرند، معمولا مناسب‌ترین انتخاب برای اجرای یک کابینت مدرن در آشپزخانه‌های کوچک می‌باشند.

حتی در برخی موارد می‌توان با خلاقیت در طراحی کابینت آشپزخانه، قسمت‌هایی از فضای بیرونِ آشپزخانه را به کابینت متصل کرد؛ و به فضای مفید کابینت اضافه نمود. برای مثال می‌توان از اُپن یا جزیره آشپزخانه به‌عنوان میز استفاده کرد تا فضای کمتری را اشغال کرده باشیم.

سبک مینیمال یا کلاسیک ؟

در انتخاب سبک برای آشپزخانه‌های جمع و جور و متراژ پایین تعجب آور نیست که طرح‌های مینیمال بسیار مرسوم است. با شلوغی کمتر و حداکثر کارایی، هر دو سبک مینیمالیستی و اسکاندیناویایی تقاضای بالایی دارند. این سبک‌ها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند، با پالت‌های رنگی خنثی و طرح‌های ساده و در عین حال ظریف، عملکرد و کارایی بالا دارند.

جزئیات موجود در یک آشپزخانه با سبک سنتی و کلاسیک ممکن است برای یک فضای بزرگ مناسب‌تر باشد. سبک نئوکلاسیک که شامل برخی از عناصر سنتی می‌باشد اما دارای خطوط تمیزتر و جزییات خیلی کمتری است می تواند انتخاب بهتری در یک آشپزخانه کوچک باشد.

شاید تا به حال به نظر شما هم نرسیده باشد، اما دستگیره‌ها و بیرون زده‌گی‌های کابینت می‌تواند مقدار زیادی از فضای بصری و فیزیکی را اشغال کند. یک آشپزخانه “بدون دستگیره” دارای کابینت‌هایی با لبه یا قفل لمسی، یک ظاهر یکپارچه و مینیمال، بدون وقفه بصری ایجاد می کند و فضای آشپزخانه را بزرگتر نشان می‌دهد. زمانی که در آشپزخانه شما هر اینچ اهمیت دارد، کابینت بدون دستگیره یا نقش و جزییات نه تنها باعث می‌شود آشپزخانه تنگ شما جادارتر به نظر برسد، فضای فیزیکی بیشتری به شما می‌دهد. با این چیدمان، می‌توانید درآشپزخانه بدون گیر کردن لباس‌هایتان یا ضربه خوردن به بدن، در آشپزخانه تردد کنید.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید، پیشنهاد ما به شما خواندن مقاله Kitchen Cabinet Fittings می باشد.

انتخاب بهترین پالت رنگی برای کابینت آشپزخانه با متراژ کم

هرچه آشپزخانه فضای کمتری داشته باشد انتخاب پالت رنگی دشوارتر می‌شود. زیرا باید سعی شود پالت رنگی انتخابی با بقیه دکوراسیون خانه هماهنگ باشد، فضای شما را پر نورتر و دلباز نشان دهد، با سبک دکوراسیون شما نیز هماهنگ شود. مهم ترین اصل در بزرگ نشان دادن محیط آشپزخانه استفاده ازرنگ های روشن است .استفاده از رنگ های تیره هر فضایی را کوچک و اگر نور طبیعی کافی وجود نداشته باشد بسیار دلگیر می‌کند. چه برسد به آن که خود فضا به قدر کافی کوچک و کم نور هم باشد.

اگر می‌خواهید رنگی غیر از سفید و کرم را در آشپزخانه‌ای کوچک بگنجانید، به سراغ رنگ‌های خاکی یا پاستلی بروید. رنگ‌های پاستلی علاوه بر ایجاد تنوع و حس نشاط رنگهایی هستند که چشم را خسته نمی‌کنند و با طیف رنگی بیشتری هماهنگ می‌شوند.

آشپزخانه‌های کاملا سفید هرگز از مد نمی‌افتند و اولین رنگی است که برای کابینت آشپزخانه کوچک به ذهن می رسد. انتخاب رنگ سفید برای فضاهای کوچک و محدود انتخاب هوشمندانه ای است. پالتی از رنگ‌های روشن و خنثی مانند رنگ های کرم، توسی و چوبی یا تم خاکستری ملایم در ترکیب با سفید بسیار زیبا و چشم‌نواز می‌شود. اگر بافت دانه‌های چوب را دوست دارید، در طراحی کابینت آشپزخانه خود آشپزخانه‌ای سفید رنگ با چوب‌های روشن تا متوسط را در نظر بگیرید. استفاده از رنگ‌های روشن محیط را منظم و پاکیزه‌تر نشان می‌دهد و ظاهری آراسته به آشپزخانه شما می بخشد.

رنگ دیوارها نیز تاثیر زیادی در بزرگتر نشان دادن آشپزخانه منزل شما دارد. رنگهای تیره بین کابینت و دیوارهای کناری حس برجستگی کابینت‌ها را بیشتر منتقل می‌کنند و از لحاظ بصری آشپزخانه شما کوچکتر به نظر می‌آید. رنگ سفید و یا هماهنگ با رنگ کابینت‌ها برجستگی کابینت را پوشش می‌دهد و فضا را بزرگتر نشان می‌دهد.

بهترین متریال کابینت آشپزخانه کوچک

انتخاب متریال در دکوراسیون آشپزخانه کوچک و کابینت مورد نظر بسیار مهم است. وجود نور کافی در آشپزخانه‌های کوچک یکی از آیتم‌های حیاتی می باشد. وجود نور کافی باعث خواهد شد آشپزخانه کوچک شما دل بازتر و بزرگ تر از حد واقعی خودش نشان بدهد. در نتیجه در ساخت کابینت مناسب آشپزخانه کوچک می‌بایست از متریالی استفاده شود که بتواند به بازتاب نور در آشپزخانه کمک کند.

انتخاب نوع چوب و ام ‌دی اف

برای متریال کابینت آشپزخانه کوچک می‌توان ازکابینت‌های هایگلاس و یا کابینت پلی‌گلاس و پولیش استفاده کنید. کابینت‌های هایگلاس ظاهری براق و شفاف دارند و نور را بصورت کامل منعکس می‌کنند و برای همین بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های کوچک هستند. کابینت‌ برایق و هایگلاس سفید و کرم بخصوص برای آشپزخانه‌هایی که پنجره ندارند و نور طبیعی دریافت نمی‌کنند اهمیت زیادی دارد زیرا باید نور لامپ‌ها و نورهای سقف را بازتاب نمایند تا به حفظ روشنایی فضا کمک کند.

برای حفظ حس دلبازی فضا، رنگ‌های روشن و مواد بازتابنده مانند کوارتز روشن یا بک اسپلش‌ آینه‌ای را انتخاب کنید. استفاده از چوب بلوط دودی همراه با رنگ خاکستری مات زیبایی وصف ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

انتخاب کفپوش مناسب برای آشپزخانه کوچک

کفپوش آشپزخانه کوچک باید بخشی از پالت رنگی و متریال فضا باشد. انتخاب کفپوشی با رنگ روشن و روکشی که نور را منعکس می‌کند بسیار هوشمندانه است. انعکاس نور ترفند خوبی برای بزرگتر نشان دادن یک آشپزخانه کوچک است. انتخاب سرامیک رنگ روشن مانند سفید و کرم و تم خاکستری روشن براق کمک بسیار زیادی در بزرگتر نشان دادن فضا دارد.

از کاشی‌ها با ابعاد بزرگ استفاده کنید ابعاد کوچک کاشی و سرامیک، دوغاب زیادی لازم دارند و آشپزخانه را محدود و کوچکتر نشان می‌دهد. اگر برای کف از پارکت و یا چوب استفاده می‌کنید جهتی که آنها را نصب می‌کنید خیلی مهم است. مثلا در یک آشپزخانه باریک بهتر است تخته‌های چوب بصورت افقی قرار بگیرند تا عرض آشپزخانه را بیشتر نشان دهند.

نور پردازی در آشپزخانه کوچک

طراحی نور و نورپردازی محیط برای یک آشپزخانه کوچک به اندازه یک آشپزخانه بزرگ ضروری است. طیف کاملی از نورپردازی آشپزخانه از جمله آویزها و چراغ‌های دیواری تا نورپردازی توکار به شما این امکان را می‌دهد فضایی کاربردی ایجاد کنید. نورپردازی حرفه‌ای نه تنها پوشش کاملی از نور را در فضا فراهم می‌کند، بلکه به ایجاد یک فضای دلپذیر نیز کمک می‌کند و امکان سفارشی سازی سطح روشنایی در مناطق خاص را وجود دارد.

روشنایی زیر کابینت‌ها با استفاده از LED های جداگانه یا نوارهای خطی در هر آشپزخانه‌ای ضروری است. وجود نور کافی باعث می‌شود آشپزخانه‌ی کوچک شما را دلبازتر و بزرگتر از حد واقعی خودش نشان بدهد حتی اگر نورکافی طبیعی وارد آن نشود.

تاثیر لوازم خانگی و اپلاینس آشپزخانه در مدیریت فضا

کابینت آشپزخانه کوچک باید طوری باشد که فضای کافی برای جا دادن تمامی وسایل مورد نیاز آشپزخانه را داشته و با لوازم خانگی و اپلاینس‌های آشپزخانه هماهنگ باشد.

اگر آشپزخانه شما کوچک است، باید از هر نقطه، از جمله سطح پیشخوان خود نهایت استفاده را ببرید. این بدان معناست که برخی از وسایلی که بطور روزانه استفاده می‌کنید ممکن است در معرض دید قرار گیرند، به خصوص اگر کابینت شما فاقد جا برای وسایل کوچک مانند توستر، آبمیوه‌گیری و … باشد. بنابراین پیشنهاد ما این است که این اقلام را طوری خریداری کنید که ظاهری زیبا و متناسب با رنگ کابینت شما باشد. مثلا خرید توستر سفید برای آشپزخانه‌ای که کابینت آن به رنگ سفید و چوب است کار هوشمندانه‌ای است.

از خرید لوازم خانگی اضافی خودداری کنید و حتی الامکان لوازم خانگی ضروری را خریداری کنید. یک آشپزخانه با فضای کوچک ممکن است به شما اجازه ندهد که همه موارد موجود در لیست علاقه‌مندی‌های لوازم خانگی خود خریداری کنید. استفاده از وسایل چند منظوره مانند غذاساز بوش ، فر های ترکیبی یک انتخاب هوشمندانه برای صرفه جویی در فضا هستند.

دکمه بازگشت به بالا