اقتصادیمجله کسب و کار

میلگرد کدام کارخانه سبکتر است؟

سبکترین میلگرد در بازار آهن آلات

وزن، طول و قطر میلگرد براساس اعداد معین استاندارد تولید می‌شود. برخی از تولیدکنندگان ، وزن میلگرد تولیدی خود را از حد استاندارد تعریف شده سبک‌تر می‌سازند. در این دانشنامه بررسی خواهیم کرد که میلگرد سبک چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا میلگرد سبک وزن موجب می‌شود که سازه ساخته شده از کیفیت مورد نظر برخوردار نباشد؟ علت بالا بودن قیمت روز میلگرد اصفهان سبک چیست؟

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کرد که سبک وزن بودن میلگرد و نیز تمامی پروفیل‌ها و مصالح آهنی بایستی براساس بازه استاندارد باشد. در غیر این صورت کم بودن وزن مصالح مصرفی خارج از حد استاندارد، پاسخ گوی بارگذاری سازه نخواهد بود و منجر به ایجاد مشکلات سازه‌ای خواهد شد. سایز میلگرد، طول و قطر آن وابسته به است زیرا کم بودن بیش از استاندارد تعیین شده موجب کاهش قطر و طول و یا حتی تغییر در نوع آج‌های میلگرد خواهد بود. استفاده از میلگرد غیر استاندارد ممکن است عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

دو کارخانه فولاد راد همدان و فولاد ظفر بناب سبک‌ترین میلگرد (استاندارد) بازار را تولید و عرضه می‌کنند. در ادامه با بررسی هر دو تولیدکننده و جداول وزنی مربوط، میلگرد سبک را با تولیدات دیگر کارخانجات و نیز با استاندارد میلگرد و قیمت آهن آلات اصفهان مقایسه خواهیم کرد.

قیمت تیرآهن | قیمت روز میلگرد بناب

میلگرد فولاد ظفر بناب

فولاد ظفر بناب تولیدکننده میلگرد سبک وزن در شمال غرب کشور می‌باشد که گواهینامه‌های ISO 14001، ISO 18001 و ISO 90001 برای کیفیت محصولات خود دریافت کرده است. نام تجاری حک شده بر روی میلگرد فولاد ظفر، ZN می‌باشد.

مقایسه وزن میلگرد راد همدان و فولاد ظفر بناب با حداقل وزن استاندارد:

توجه: تمامی وزنها از دادههای آماری واحد فروش جمع آوری شده و تقریبی میباشند.

جالب است بدانید که :

وزن میلگرد هرچقدر سبکتر باشد تعداد شاخهها در هر بندیل بیشتر میشود. بنابراین میتوان گفت این موضوع هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع فروشنده است. چرا که آهن فروشان به صورت کیلویی خرید کرده ولی شاخهای میفروشند.

علاوه بر فولاد راد همدان و فولاد ظفر بناب، کارخانجات حدید سیرجان جنوب، فولاد آناهیتا گیلان و فولاد گیلان حسن رود نیز میلگرد سبک وزن عرضه می‌کنند.

تاثیر وزن بر قیمت میلگرد

علاوه بر نوسانات بازار ارز و میزان عرضه و تقاضا، وزن و طول میلگرد، بسته بندی آن و کارخانه تولیدکننده نیز بر قیمت تیرآهن اصفهان و میلگرد تاثیر گذار است. میلگرد راد همدان نسبت به تولیدکنندگان هم‌تراز خود قیمت بیشتری ارائه می‌کند و علت آن را تولید میلگرد سبک با کیفیت بالا طبق استانداردهای غربی بیان کرده است که با به کار گرفتن امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته ممکن شده است. همچنین آجدار کردن میلگرد سبک براساس استاندارد قطعا بر قیمت میلگرد تاثیرگذار خواهد بود.

با اینکه قیمت نرخ تولیدکنندگان میلگرد سبک در بازار آهن آلات زیاد است اما با توجه به وزن محصول، خرید این نوع میلگرد مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

لازم به ذکر است :

سبک وزن بودن میلگرد فولاد ظفر بناب و فولاد راد همدان استاندارد میباشد.

با بررسی قیمت نهایی به دست آمده با توجه به اینکه قیمت هر شاخه میلگرد سبک بیشتر از دیگر نمونه میلگردهای بازار است، اما مبلغ نهایی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و این موضوع به نفع مصرف کننده می‌باشد.

قبل از خرید میلگرد پیشنهاد می‌شود مقاله زیر را برای داشتن خریدی باکیفیت و مطمئن مطالعه کنید. تمامی نکاتی که باید در زمان خرید میلگرد و بعد از تحویل آن بدانید به طور جامع بیان شده است.

وزن میلگرد استاندارد

خصوصیات مکانیکی، شیمیایی، ویژگی هندسی میلگرد و آهن آلات که شامل وزن، مقامت کششی و تسلیم و… می‌باشد باید براساس استاندارد تعیین و تولید شود. استانداردهای مورد استفاده در ایران سه نوع است؛ استاندارد میلگرد روسی، استاندارد ISIRI 3132 (استاندارد ملی میلگرد ایران) و آیین نامه آبا. به غیر از استانداردهای داخلی از استاندارهای غربی نیز استفاده می‌شود.

طول میلگرد استاندارد، 12 متر است البته سایزهای کمتر از 10 میلی‌متر به صورت کلاف نیز تولید می‌شوند. در جدول زیر اندازه قطر، وزن طولی و سطح مقطع مربوط به هر کدام از سایزهای میلگرد را می‌توانید بررسی کنید.

لازم به ذکر است آهن کیتا وزن محصول خریداری شده را در فاکتور لحاظ می‌کند و شما بعد از تحویل بار می‌توانید وزن محصول را با وزن نوشته شده در فاکتور کنترل کنید. برای بررسی بر روی لینک کلیک کنید.

محاسبه وزن میلگرد

فرمول زیر ساده ترین روش برای محاسبه وزن میلگرد می‌باشد. البته با استفاده از جدول اشتال نیز می‌توان وزن محصول را به دست آورد.

نکته مهم: برخی کارخانجات برای سبک‌تر شدن میلگرد تولیدی، وزن میلگرد را کمتر از تلرانس استاندارد می‌سازند. در این صورت هر چند وزن میلگرد کم است ولی مقطع غیراستانداردی است و خرید آن به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

تفاوت این میلگرد با میلگرد سبک در این است که میلگرد سبک دارای وزن استاندارد بوده ولی میلگرد نوع اول غیراستاندارد است و کیفیت لازم را ندارد.

توصیه ما این است، هنگام تحویل کالا به‌صورت رندوم چند شاخه میلگرد را وزن کنید و با وزن استاندارد مقایسه کنید، در صورت مغایرت بیش از حد حتما به فروشنده یا کارخانه اطلاع دهید.

به‌عنوان مثال در برخی خریدها گزارش شده است که مصرف‌کننده، میلگرد 16 خریداری کرده ولی وزن آن برابر میلگرد 14 است. مصرف این نوع میلگرد در سازه مشکلات و خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

وزن میلگرد سبک نسبت به دیگر میلگردهای موجود در بازار کمتر می‌باشد اما این کم بودن وزن دلیل بر استاندارد نبودن یا بی‌کیفیتی محصول نیست. در حال حاضر دو کارخانه فولاد ظفر بناب و فولاد راد همدان سبک‌ترین میلگرد موجود در بازار ایران را تولید می‌کنند. برای اطلاع از این دو کارخانه و تمامی تولیدکنندگان آهن ایران و نیز بررسی وزن محصولات، می‌توانید به وبسایت آهن کیتا مراجعه کنید.

بررسی‌های لازم در خصوص میلگرد سبک وزن در دانشنامه فوق انجام شد شما می‌توانید با آنالیز دقیق آن نسبت به خرید میلگرد اقدام کنید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان در خصوص خرید میلگرد و آهن آلات می‌توانید با شماره های درج شده در سایت با ما در تماس باشید، تیم پشتیبانی آهن کیتا پاسخ گوی سوالات شما می‌باشد.

وزن میلگرد کارخانه های مختلف و سایزهای مختلف میلگرد

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران با استفاده از استانداردهای مختلف محصولات خود را تولید می‌کنند. به همین دلیل وزن میلگرد این کارخانه‌ها به استاندارد مورد استفاده توسط آن‌ها بستگی دارد. پرکاربردترین استانداردهای مورد استفاده در ایران، استاندارد ملی ISIRI 3132 و استاندارد روسی GOST 5781 هستند. میزان مرغوبیت و سنگین یا سبک بودن میلگرد یک کارخانه، در مقایسه با جدول وزنی استاندارد ISIRI 3132 تعیین می‌شود و اکثر تولیدکنندگان سعی می‌کنند تا محصولاتشان وزنی نزدیک به وزن‌های درج شده در جدول وزنی میلگرد داشته باشد. وزن میلگرد در کنار ، از عواملی هستند که تأثیر زیادی روی دارند.

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف

علاوه بر گرید و استاندارد، سایز میلگرد نیز بر وزن آن تأثیرگذار است. در میان تولیدکنندگان مختلف، میلگرد اصفهان، کویر کاشان و راد همدان سنگین‌ترین نوع میلگرد هستند و وزن میلگردهای تولیدشده توسط آن‌ها، به جدول وزنی استاندارد و اشتال، نزدیک‌تر است. همچنین کارخانه‌ای مانند ظفر بناب، تولیدکننده سبک‌ترین میلگردها با کیفیت قابل‌قبول است که خرید آن را قابل توجیه می‌کند.

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف، به نوع فولاد مورد استفاده و استانداردی که در تولید به کار می برند، بستگی دارد. در ادامه، مشخصات وزنی میلگرد 10 کارخانه برتر را می‌بینید:

وزن میلگرد ظفر بناب

میلگرد ظفربناب سبک و باکیفیت است. وزن میلگرد ظفر بناب را می‌توانید در جدول زیر ببینید. با توجه به وزن پایین آن، بسیار مقرون به‌صرفه است.

وزن میلگرد ذوب‌آهن اصفهان

این کارخانه نخستین تولیدکننده فولاد ساختمانی در ایران بوده و از سال 46 مشغول به فعالیت است. قیمت این میلگرد با توجه به کیفیت آن، مناسب است. را می‌توانید در جدول بالا ببینید.

وزن میلگرد زاگرس

این کارخانه در سال 1393 شروع به کار کرده و در همین مدت کم میلگرد زاگرس توانسته به یکی از برترین میلگردهای تولیدی در کشور شود. وزن میلگرد زاگرس در مقایسه با جداول وزنی استاندارد بیشتر بوده و همین موضوع باعث شده تا میزان فروش آن بالا باشد. وزن میلگردهای تولیدی این کارخانه، در جدول بالا آمده است.

وزن میلگرد میانه

این کارخانه در شهر میانه قرار دارد و به همین دلیل، میلگردهای تولید شده در آن با نام «میلگرد میانه» شناخته می‌شوند. قیمت میلگرد میانه با توجه به کیفیتش، بالا نیست و همین موضوع خرید آن را قابل توجیه می‌کند.

وزن میلگرد نیشابور

مجتمع فولاد خراسان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد ایران است. به علت واقع‌شدن این کارخانه تولید میلگرد در نزدیکی شهر نیشابور، میلگردهای تولیدی آن با نام میلگرد نیشابور در بازار شناخته می‌شوند.

وزن میلگرد راد همدان

این مجتمع یکی دیگر از تولیدکنندگان تازه تأسیس است که به تولید میلگردهای باکیفیت مشهور است. وزن انواع میلگرد همدان در جدول بالا آمده است.

وزن میلگرد ابرکوه

وزن میلگرد ابرکوه یزد آن به وزن استاندارد بسیار نزدیک است. نیز با توجه به وزن آن، مقرون به‌صرفه است.

وزن میلگرد آناهیتا گیلان

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد سبک و باکیفیت است. همین موضوع باعث شده با سابقه‌ای کمتر از یک دهه، میلگرد آناهیتا فروش خوبی داشته باشد. وزن این میلگرد در جدول بالا شرح داده شده است.

وزن میلگرد شاهین بناب

این کارخانه با نام شاهین بناب نیز شناخته می‌شود و میلگردهای آن در بازار با نام میلگرد شاهین به فروش می‌رسند. وزن انواع میلگرد شاهین در جدول بالا آمده است.

وزن میلگرد ابهر سیادن

این کارخانه توسط کارخانه عتیق آذر سهند اجاره شده و محصولات آن توسط این کارخانه به فروش می‌رسند. جدول را می‌توانید در بالا مشاهده کنید.

وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف چگونه محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف به استانداردی که در ساخت محصولاتشان به کار می‌برند بستگی دارد؛ بنابراین یکی از راه‌های این است که از جدول وزنی استاندارد استفاده کنید. همچنین برخی از کارخانه‌ها جدول وزنی میلگردهای خود را منتشر کرده‌اند که وزن‌های این جدول‌ها به وزن‌های استاندارد و جدول اشتال، نزدیک است.

از آنجایی که قیمت میلگرد به صورت کیلویی اعلام می‌شود، در صورت عدم دسترسی به جداول وزنی یا جدول اشتال، یا به منظور بررسی صحت ادعای تولیدکننده و فروشنده، می‌توانید از چند فرمول برای استفاده کنید. پرکاربردترین فرمول، توسط استاندارد آلمانی DIN توصیه شده است:

دقت داشته باشید که پیش از خرید میلگرد، بایستی با مشاور و مهندس طراح سازه مشورت کنید تا بتوانید میلگرد موردنیاز خود را در تعداد، سایز و وزن مناسب خریداری کنید. چراکه با مطالعه مطالب بالا دریافتیم که وزن میلگرد کارخانه های مختلف در ایران باعث می‌شود تا قیمت آن متغیر باشد.

دکمه بازگشت به بالا