مجله جامعهمجله کسب و کار

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری و کاربرد آن

انواع میلگرد و کاربردهای آن + قیمت میلگرد امروز

در دنیای امروزه، ساختمان سازی با پیشرفت قابل توجهی رو به رو بوده است. انسان ها با پیشرفت رو به جلو نیازهای جدید و متنوعی را کشف می‌کنند. در ساختمان سازی برای افزایش استحکام و مقاومت به ابزارهای متفاوتی نیاز پیدا می کنید، یکی از مهم‌ترین نقش ها مربوط به میلگرد است. برای اینکه سازه شما از استحکام بالایی برخوردار باشد، استفاده از میلگرد الزامی است. جالب است بدانید که بتن به تنهایی برای افزایش استحکام کاربردی ندارد و باید حتما به همراه میلگرد استفاده شود، در غیر اینصورت استفاده از بتن پیشنهاد نمی‌شود.

از میلگرد و دیگر مقاطع فولادی در بتن (با روش های متعدد) استفاده می‌شود تا مقاومت سازه بتنی افزایش پیدا کند. برای کسب اطلاعات جامع و کامل در خصوص میلگرد این مطلب توسط تیم آسرون برای شما تهیه شده است. در این مقاله همچنین سعی شده است تا انواع میلگرد آجدار، ساده، آلیاژی (مانند اپوکسی، میلگرد vcn، میلگرد mo40 و …) و کاربرد هر کدام معرفی و بررسی شود.

قیمت میلگرد | قیمت میلگرد ۱۴امروز

میلگرد چیست؟

همه ما نام میلگرد را شنیده­ ایم و کم و بیش اطلاعاتی نیز در مورد آن داریم، برای مثال می­ دانیم که یکی از مصالح به کار رفته در سازه ­ها است و با افزایش قیمت آن هزینه سخت و ساز نیز افزایش پیدا می­ کند. امروزه میلگرد ها از کف ساختمان گرفته تا ستون­ ها و… مورد استفاده قرار می­ گیرند. اما به راستی چرا میلگرد ها این همه اهمیت دارند و چگونه از ما محافظت می­ کنند؟

برای اینکه بدانیم نقش میلگرد در بتن چیست و قیمت میلگرد بناب به چه عواملی بستگی دارد، ابتدا باید میلگرد را بشناسیم. میلگرد نوعی میله فولادی است که در سایزهای متفاوتی ساخته می ‌شود و برای بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در اکثر سازه ­های دست بشر از بتن به منظور استحکام استفاده بنا می­ شود. تمام افراد بتن را به عنوان یکی از قوی ترین مصالح با مقاومتی بالا در برابر نیروهای فشاری می شناسند، این ماده به قدری قوی است که برای شکستن آن نیروی بسیار زیادی نیاز می‌شود. در کنار این قدرت باورنکردنی، بتن دارای یک نقطه ضعف بزرگ است. بتن در برابر نیروهای کششی و چرخشی، مقاومت آنچنانی ندارد. به دلیل این نقطه ضعف، پای میلگرد در ساختمان سازی به میان آمد.

استفاده از میلگرد در بتن باعث می‌شود سازه شما در برابر نیروی کششی مقاومت بالاتری پیدا کند. به طور کلی میلگرد وظیفه تقویت بتن را برعهده دارد. دلایل زیادی دارد که مهندسان عمران به دنبال افزایش مقاومت کششی سازه هستند. مهمترین دلیل افزایش مقاومت کششی، محافظت از سازه در برابر زلزله است. در زمان وقوع زلزله، استفاده از میلگرد در بتن جلوی ترک و شکستگی را خواهد گرفت. میلگرد همانند محافظ یک سازه عمل کرده و وظیفه مراقبت و ایجاد امینت برای ساکنین را بر عهده دارد.

تاریخچه استفاده از میلگرد در سازه ها

برای اینکه بیشتر با میلگرد آشنا بشوید ابتدا قصد داریم تاریخچه استفاده از این مقطع فولادی را بررسی کنیم. اولین بار در سال 1800 میلادی آقای جوزف لوئیس تصمیم گرفت در زمان ساخت سازه، میله فولادی استفاده کند. پس از این اقدام وی مشاهده کرد که استفادعه از این میله ها باعث بهبود مقاومت در سازه شده است. پس از این تغییر نیزوی کششی و مقاومت سازه تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. پس از این تست موفق، استفاده از میله فولادی در ساخت و ساز رونق پیدا کرد به گونه ای که شرکت های ساختمانی مختلف نیز این روش را پیاده سازی کردند. با این وجود هنوز استاندارد خاصی برای تولید میله های فولادی (که امروزه آن ها را با نام میلگرد میشناسیم) تعریف نشده بود.

تا سال 1878 میلگردها بدون هیچ گونه استانداردی تولید می‌شدند، در این سال آقای تادئوس هیات (Thaddeus Hyatt) اولین استاندارد تولید میلگرد فولادی را ارائه داد. محبوبیت این روش از سال 1900 میلادی شروع به افزایش کرد، به طوری که تا دهه 1950 بیشتر تولیدکننده‌ های مصالح ساختمانی به تولید میلگرد دست زدند. از طرف دیگر مهندسان عمران و شرکت های ساخت خانه برای تقویت بتن در سازه های خود از میلگردها استفاده کردند. در این میان روش تولید میلگرد نیز پیشرفت زیادی را حاصل شد به گونه ای که در نهایت بهترین میلگرد برای تقویت بتن ها مورد استفاده قرار بگیرد.

نقش میلگرد در بتن

هدف از استفاده میلگرد در بتن، افزایش قدرت تقویت مصالح است. میلگردها با ترکیب آلیاژهای مختلف برای کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. میلگردهای آجدار یکی از معمول ترین انواع میلگرد هستند. وجود آج روی میلگرد کمک می‌کند این مقطع با استحکام بیشتری درون بتن قرار بگیرد و در نتیجه آن احتمال آسیب و شکستگی در سازه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این تعاریف میبینیم که میلگرد نقشی بسیار مهم در بتن ایفا می‌کند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، بتن بسیار محکم است اما اگر بر مرکز بتن فشار بالایی وارد شود، این ماده به راحتی دچار ترک و شکستگی می‌شود.

برای اینکه بهتر این موضوع را متوجه بشوید، یک تیر بتنی را به عنوان اسکلت بتنی سازه تصور کنید. این تیر تنها در دو طرف توسط ستون پوشش داده شده است و قسمت وسط تیر توسط هیچ ستونی پشتیبانی نمی‌شود. حال تصور کنید که نیرویی خارجی به وسط این تیر فشار وارد می‌کند، فشار وارده به راحتی منجر به نصف شد تیر خواهد شد. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم، تیر بتنی خود را با میلگردهای آجدار مسلح می‌کنیم. زمانی که این تیر بتنی به خوبی محافظت شده باشد با اولین فشار وارده دچار آسیب و شکستگی نخواهد شد. این روش جلوی شکستگی بتن را می‌گیرد چراکه میلگرد فشار وارد شده بر سازه را دریافت و بدون آسیب رساندن به بتن آن را خنثی می‌کند.

از دیگر دلایل استفاده ار میلگرد در بتن می‌توان به کاهش ضخامت بتن اشاره کرد. زمانی که میلگرد در بتن ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد دیگر نیازی نیست شما از بتن با ضخامت بالا استفاده کنید. دلیل این موضوع را می‌توان به استحکام بالای بتن ریزی بدون نیاز به افزایش ضخامت ربط داد. بتنی که دارای خواص شکنندگی بود حال با استفاده از میلگرد نه تنها بسیار محکم شده است بلکه پیاده‌سازی آن نیز آسان تر شده است. علاوه بر تمام این موارد، استفاده از میلگرد باعث کاهش هزینه ساخت و ساز نیز می شود.

کاربرد انواع میلگرد

در ابتدای مقاله اشاره‌ای به انواع مختلف میلگرد داشتیم، نوع میلگردها یکی از عوامل اصلی تعیین نقش در زمان استفاده را برعهده دارد. در این قسمت سعی داریم انواع میلگرد و کاربرد آن‌ها را با هم بررسی کنیم. با توجه به شکل ظاهری میلگرد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: 1. میلگرد ساده، 2. میلگرد آجدار 3. میلگرد آجدار پیچیده یا کلاف. هر یک از انواع میلگرد دارای نقاط مثبت و منفی خاص خود هستند. میلگردهایی که برای بتن ریزی استفاده می‌شود بیشتر از نوع آجدار است چراکه این میلگردها خاصیت خمش و شکسته شدن بهتری نسبت به میلگردهای ساده دارند. از طرف دیگر بتن ریزی روی میلگردهای آجدار با استحکام بیشتری انجام می‌شود.

·         انواع میلگرد ساده

اولین نوع میلگردی که می خوایم به شما معرفی کنیم، میلگرد ساده نام دارد. این میلگردها از نظر ظاهری دارای سطحی صاف و یکنواخت هستند. این نوع میلگرد را در ابعاد مختلف بین 6 تا 50 میلی‌متر تولید می‌کنند که هر یک از این ابعاد برای محل خاصی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. از جمله کاربردهای میلگرد ساده می‌توان به ساخت درز انقباض در انواع اتوبان و فرودگاه اشاره کرد . وظیفه درز انقباض جلوگیری از جمع شدگی و ترک در بتن است. در زمان اجرا از درز انقباض بین فواصل مشخص بتن استفاده می‌شود تا امکان ترک خوردگی به حداقل برسد.

میلگردهای صاف به‌ راحتی خم و بدون صدمه زدن به ‌کل ساختار میلگرد برش داده می‌ شوند. برای ساختمان ‌های سنگین و سازه‌ هایی مثل پل، استفاده از میلگرد صاف به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌ شود. زیرا اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی‌ شود و احتمال جدا شدن میلگرد از بتن به دلیل فشار بالا وجود دارد.

·         انواع میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار یکی از پراستفاده ترین انواع میلگرد فولادی در صنعت هستند. ظاهر این میلگردها همانند اسمشان آجدار و زبر است به گونه ای که شما برای استفاده از این مقاطع در بتن‌ریزی به هیچ مشکلی برخورد نکنید. آجهای موجود روی این محصولات باعث شده در زمان بتن ریزی اتصال به خوبی بین میلگرد و بتن ایجاد بشود. اتصال محکم احتمال جدا شدن قطعات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

میلگردهای نوع آجدار در سایز 6 تا 50 میلی‌متری در کارخانه‌های مختلفی در سراسر ایران تولید می‌شوند. به طور کلی می‌توان این میلگردها را در نوع آجدار ترمومکانیکی (TMT) و با مقاومت بالا (HSD) در بازار مشاهده کرد. اطلاع دقیق از ویژگی میلگردهای مختلف به شناخت بهتر اسن مقاطع و استفاده درست از آن‌ها کمک می‌کند.

    میلگردهای آجدار ترمومکانیکی TMT

میلگردهای آجدار ترمومکانیکی (TMT) میلگردهایی هستند که در دمایی بالا تولید شده و دارای استحکام بالایی هستند. زمانی که در بتن ریزی از این نوع میلگرد استفاده شود، زیرساخت سازه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود. از ویژگی این نوع میلگرد می‌توان به استحکام بسیار بالا، انعطاف‌پذیری، جوش پذیری و خمش پذیری اشاره کرد. این میلگردها با استفاده از بهترین استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. خاضیت ضد زنگ، ضد زلزله و مقاومت در برابر دمای بالا از دیگر ویژگی‌های این میلگردها هستند.

    میلگردهای آجدار مقاومت بالا HSD

میلگردهای آجدار با مقاومت بالا با نام میلگرد HSD نیز شناخته می‌شوند. در سطح این نوع میلگرد آجهایی مارپیچ و پیچیده قابل مشاهده است. استفاده اصلی این میلگردها در انواع بتن است. میلگردهای HSD را می‌توان در سایز 4 تا 50 میلی‌متر تهیه کرد. از جمله مهم ترین ویژگی این میلگردها می‌توان به درصد کربن پایین، انعطاف پذیری و جوش پذیری بالا اشاره کرد. زمانی که میلگرد HSD را در بتن استفاده می‌کنید، شاهد خاصیت خمشی بالا خواهید بود. این خاصیت خمشی به استفاده آسان از میلگرد آجدار مقاومت بالا کمک می‌کند. خاصیت جوش پذیری صد درصدی از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر در میلگردهای مقاومت بالا است. بیشترین مکان استفاده میلگردهای HSD، پل‌ها، ساختمان‌های صنعتی، سازه‌های تجاری و به کل هر نوع سازه‌ای است.

دکمه بازگشت به بالا