اقتصادیمجله کسب و کار

هر آن چیزی که باید قبل از خرید دیگ بخار بدانیم!

دیگ بخار یکی از ماشین آلات صنعتی است که در زندگی روزمره ما نقش زیادی دارد، اگر با طرز کار این دستگاه آشنایی ندارید و یا قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا نکات مهمی از هر آن چیزی که باید قبل از خرید دیگ بخار بدانیم را به شما توضیح دهیم.

انواع دیگ بخار | بهترین مارک دیگ بخار

دیگ بخار یا بویلر چیست؟

محفظه بسته ای که داخل آن آب یا سیال مورد نظر با افزایش دما توسط آتش، به بخار تبدیل می شود. این بخار که با فشار زیاد از این سیستم خارج می شود می تواند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد، صنعت پتروشیمی، صنعت چرم سازی، صنعت تولیدات پوشاک و البسه و بسیاری موارد دیگر.

اجزای سازنده دیگ بخار

دیگ بخار دارای اجزا و بخش های مختلفی است، بدنه، شیرآلاتی که در آن استفاده شده، مشعل، سوپاپ های اطمینان و تخلیه و سایر بخش ها که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

سیستم تغذیه آب دیگ بخار

دیگ بخار همانطور که از نامش پیداست با آب کار می کند یعنی داخل این دستگاه آب وارد می کنید و بخار با فشار بالا دریافت می کنید، حال بسته به نوع ساخت و متریال استفاده شده در این دستگاه میزان بازدهی متفاوت است. اگر داخل آب سختی وجود داشته باشد، این دستگاه رسوب گرفته و دچار کاهش راندمان کاری می شود، برای جلوگیری از این مورد باید درون این دستگاه از آب بدون ناخالصی و سیستم رسوب زدا استفاده شود.

سیستم سوخت دیگ بخار

سیستم سوخت شامل تمامی تجهیزات و سیستمی است که برای ایجاد حرارت و گرمای لازم و ایجاد بخار آب مورد نظر استفاده می شود. از مهم ترین سوخت های مصرفی دیگ بخار می توان به گاز، گازوئیل و یا مازوت اشاره کرد.

سیستم بدنه و بخار دیگ بخار

این بخش که از اصلی ترین بخش های دیگ بخار محسوب می شود که باید با دقت بالایی انجام شود و تحت نظارت و استاندارد های خاصی دیگ بخار ساخته شود تا دچار اختلالی در کار نشود.

استفاده از عایق های حرارتی، لوله ها و شیرآلات استاندارد دیگ بخار از مهم ترین نکاتی است که در ساخت این وسیله باید به آنها توجه شود.

تفاوت دیگ بخار استاندارد و غیر استاندارد

دیگ بخار یکی از ماشین آلاتی است که اگر در خرید آن و استاندارد بودن آن دقت نکنید دچار ضررهای مالی و جانی خواهید شد؛ این دستگاه مانند یک بمب هر لحظه امکان انفجار و آسیب زدن دارد. اگر هنگام خرید به استاندارد های دیگ بخار توجه کنید دیگر نگران انفجار و یا اختلال دستگاه نخواهید بود.

دیگ بخار استاندارد دارای پلاک استاندارد می باشد و می توانید از مطمئن و بی خطر بودن این دستگاه هنگام استفاده، اطمینان حاصل کنید.

انواع دیگ بخار | بهترین مارک دیگ بخار

چه نکاتی باید در خرید دیگ بخار رعایت شود؟

  • قبل از خرید باید توجه داشته باشید برای چه کار و چه محیطی این دستگاه را لازم دارید؟ چون بنا به نیازتان باید دستگاه را تهیه کنید، دیگ بخار در ابعاد و اشکال مختلف بنا به نیاز کاربران طراحی و تولید می شود.
  • نکته بعدی باید در نظر داشته باشید، استاندارد بودن دیگ بخار است. همه ی کارخانجات سازنده دیگ بخار دارای پلاک استاندارد نیستند و تنها چند کارخانه معدود مانند مجموعه آراد بویلر در ایران دارای پلاک استاندارد برای تمامی دستگاه های دیگ بخار می باشد.
  • دیگ بخار مورد نظرتان درای بک (dry back boiler) است یا وت بک (wet back boiler) ؟ دیگ‌های بخار وت بک دارای بازدهی بالاتری هستند و می توانید در ازای انرژی ورودی میزان بازدهی بهتری نسبت به دیگ بخار عقب خشک یا درای بک داشته باشید.

انواع دیگ بخار | بهترین مارک دیگ بخار

نتیجه گیری

دیگ بخار یا بویلر از زمان های گذشته تاکنون مورد استفاده قرار دارد، با این تفاوت که برای طول عمر بالاتر و بازدهی بیشتر از این دستگاه روش های به روزتر در طراحی این سیستم روی کار آمده است.

در این مقاله با توضیحاتی درباره اینکه دیگ بخار چیست و چه وظیفه ای دارد و اینکه چه نکاتی را باید هنگام خرید این دستگاه مد نظر داشته باشیم اشاره کردیم؛ شما همچنین می توانید با تماس گرفتن به مشاورین و پشتیبانان اطلاعات لازم از این دستگاه را کسب کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا