مجله کسب و کارمجله هنری و فرهنگ

یادگیری ویولن چقدر طول میکشد؟

چقدر زمان برای یادگیری ویولن نیاز است؟ و پاسخ به 4 سوال

آیا تاکنون با تبلیغات ای چنینی برخورد داشته اید: “ویولن را در یک هفته یاد بگیرید!” یا “5 قدم آسان برای یادگیری ویولن!”

وسوسه شدن با این دوره ها و فیلم های آموزشی به خصوص در روزگاری که معیار، رضایت فوری است و افراد تحمل انجام هر کاری که بیش از 30 ثانیه به طول انجامد را ندارند، بسیار آسان است. درحالیکه همه می دانند یادگیری ویولن زمان بر است این پرسش که: “یادگیری ویولن چه مدت طول می کشد؟” همچنان بی پاسخ مانده است.

آیا می توان ویولن را در عرض شش ماه یاد گرفت؟ برای پاسخ به این پرسش باید دو نکته را در نظر بگیریم:

1- منظور از “یادگیری ویولن” دقیقا چیست؟

2- یادگیری هرگز متوقف نمی شود.

جهت اطلاع از قیمت پیانو آکوستیک لطفا کلیک کنید.

انواع پیانو آکوستیک | پیانو آکوستیک چیست

منظور از “یادگیری ویولن” چیست؟

آیا “یادگیری ویولن” به معنای توانایی نواختن آهنگ “جان مریم” برای خانواده است؟ آیا به این معنی است که می خواهید در ارکستر محلی اجرا داشته باشید؟ یا به معنای توانایی اجرای انفرادی در یکی از معروف ترین سالن های شهر است؟

نکته اینجاست که در یادگیری هر چیز جدیدی، تنها از طریق تعیین اهداف واقع بینانه می توانید موفقیت خود را مورد سنجش قرار دهید. شاید به بهتر باشد به جای”آیا می توان ویولن را در عرض شش ماه یاد گرفت؟” بپرسید، “پس از شش ماه یادگیری ویولن چه کاری می توان انجام داد؟”

به عنوان مثال، یک ویولونیست مبتدی پس از خرید پیانو دست دوم یا ویولون دست دوم ممکن است بگوید، “می خواهم در عرض شش ماه یاد بگیرم یک آهنگ معروف را برای خانواده ام بنوازم.” یک نوازنده پیشرفته ممکن است بگوید، “در عرض شش ماه آینده، می خواهم برای عضویت در ارکستر محلی اقدام کنم.” و یک نوازنده حرفه ای ممکن است بگوید، “در عرض شش ماه، می خواهم در یک سالن تکنوازی اجرا کنم.”

یادگیری هرگز متوقف نمی شود

ثانیا، بهترین راه برای “یادگیری” این است که بپذیریم یادگیری هرگز متوقف نمی شود. در یادگیری هر چیزی، خصوصا چیزی مانند نواختن ویولن، خط پایانی وجود ندارد. بیشتر ویولونیست هایی که نواختن ویولن را “آموخته اند” و بیش از 20 سال اجرا داشته اند، ، با صداقت کامل می گویند: حتی بعد از این همه سال هنوز هم در حال یادگیری هستند”. شما باید بپذیرید که هر چقدر ویولن یاد بگیرید و هر چقدر که پیشرفت کنید، باز هم چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارند.

در طول روز چه مدت تمرین کنم؟

پاسخ این پرسش می تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد. یک نوازنده مبتدی از نظر روحی و جسمی قابل مقایسه با یک نوازنده پیشرفته نخواهد بود، بنابراین مبتدیان احتمالا نیاز به تمرین های کوتاه تر و با وقفه های بیشتر دارند. به طور کلی توصیه می شود که مبتدیان حداقل 30 دقیقه در روز تمرین کنند، اما اگر به هر دلیل نتوانند این کار را انجام دهند، بهتر است حتی فقط چند دقیقه در روز ویولن بنوازند!

هرچه در یادگیری ویولن پیشرفت بیشتری داشته باشید، به تمرین بیشتری نیز نیاز خواهید داشت. بیشتر مبتدیان در حال پیشرفت تا یک ساعت در روز و نوازندگان متوسط ​​تا پیشرفته بین 1-2 ساعت در روز تمرین می کنند. ویولونیست های سطح آکادمیک و حرفه ای غالبا هر روز بین 3-5 ساعت تمرین می کنند. مدت زمانی که باید روزانه تمرین کنید به اهداف تان نیز بستگی دارد، اگر این کار را به طور جدی دنبال می کنید تمرین بیشتری نیاز خواهید داشت و اگر برایتان صرفا جنبه سرگرمی دارد تمرین کمتر هم می تواند کافی باشد.

نحوه تمرین مهم تر است

یک نکته مهم دیگر که باید ذکر شود این است که نحوه تمرین شما بسیار مهم تر از مدت زمان تمرین تان است. اگر اهداف بلند پروازانه ای دارید و می خواهید به سرعت در ویولن پیشرفت کنید، یا برای یک اجرا آماده شوید، توصیه می شود که تمرین خود را ثابت نگه دارید و در هر جلسه تمرکز خود را روی یک هدف مشخص قرار دهید. توجه داشته باشید که یک ساعت تمرین متمرکز از سه ساعت “تمرین” بدون تمرکز موثرتر خواهد بود.

آیا می توان ویولن را بصورت خودآموز یاد گرفت؟

با وجود منابع چاپی و مجازی بسیار زیاد، ممکن است وسوسه شوید ویولن را بصورت خودآموز یاد بگیرید. اگرچه این کار تا حدودی امکان پذیر است، اما به دلایل مختلف توصیه نمی شود.

دوچرخه سواری را در نظر بگیرید. آیا می توانید آن را به تنهایی بیاموزید؟ مطمئنا مقالات آموزشی و کتابهای مختلفی در دسترس هستند- اما آیا اگر کسی به صورت عملی نحوه انجام این کار را به شما نشان دهد برایتان آسان تر نخواهد بود؟ این فرد می تواند نکات و راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی و موفقیت بیشتر به شما آموزش دهد. هر چند بسیاری از افراد خبره هستند که ویولن را به صورت خودآموز و بدون کلاس یاد گرفته اند. این بسته های آموزشی را ببینید

یادگیری ویولن نیز به همین صورت است. شما می توانید منابعی برای خودآموزی پیدا کنید، اما بهتر است از یک معلم واقعی کمک بگیرید. دیک معلم می تواند جنبه ها و تکنیک هایی را به شما بیاموزد که افراد مبتدی اغلب از آنها چشم پوشی می کنند. یک معلم می تواند برای شما پایه خوبی ایجاد کند و از ایجاد عادت های بد جلوگیری کند. از همه مهم تر، داشتن یک معلم در شرایطی که ممکن است احساس بی انگیزگی و دلسردی کنید، محرک خوبی خواهد بود.

چرا ویولن اینقدر سخت است؟

گرچه نظرات زیادی در این باره وجود دارد، اما گفته می شود ویولن یکی از سخت ترین سازها برای یادگیری است. دلایل زیادی وجود دارند، اما سه دلیل مهم آن عبارتند از:

یکی از دلایل این امر این است که در ویولن جای انگشت گذاری ها مشخص نیست، به این معنی که هیچ نشانه ای روی کیبورد (مانند گیتار) وجود ندارد. این یعنی انگشتان یک ویولونیست باید با تمرین زیاد در جای مناسب قرار بگیرند.

همچنین، نواختن ویولن نیاز به هماهنگی شدید دارد: دست چپ و راست شما باید کاملا مستقل از یکدیگر باشند در حالی که همزمان با هم و بطور هماهنگ کار می کنند. علاوه بر این، انتظار می رود نوت ها را بخوانید و آنچه می خوانید را به آنچه می نوازید تبدیل کنید.

یکی دیگر از دلایل دشواری نواختن ویولن این است که دستیابی به صدای دلنشین در آغاز کار چندان ساده نیست، به عنوان مثال برخلاف پیانو که حتی یک فرد مبتدی می تواند با فشار یک کلید صدای مطبوع و قابل پیش بینی را بشنود در نواختن ویولن – ممکن است در چند سال اول هر بار که تمرین می کنید شاهد این باشید که خانواده مودبانه در را می بندند و در گوششان هدفون می گذارند.

یادگیری ویولن چقدر طول می کشد؟

بطور خلاصه بین 6 ماه تا دو سال برای رسیدن به سطح متوسط نیاز است! اغلب اوقات، افرادی که در انجام این کار “بهترین” هستند تقریبا “ذهنیت مبتدی” را در خود حفظ می کنند. آنها علی رغم تخصص و تجربه گسترده، همچنان فروتن هستند و در قلب خود ایمان دارند که هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. این بهترین نگرش ممکن است. هرگز نباید دست از تلاش بردارید و متوقف شوید. به جای “یادگیری ویولن چه مدت طول می کشد؟” شاید بهتر باشد بپرسید، “با یادگیری ویولن چه چیزی می توانم یاد بگیرم؟”

منبع مقاله: راهنمای خرید پیانو آکوستیک و ویولون

دکمه بازگشت به بالا