مجله تندرستیمجله کسب و کار

آیا دکل‌های مهاری تهدیدی برای سلامت دارد؟

دکل مخابراتی چیست؟

BTS یا همان دکل مخابراتی، که به فراوانی در شهرها دیده می شود و برای نصب و نگهداری انواع آنتن ها کاربرد دارد که آنتن های تلوزیونی، رادیو و مخابرات شامل این موارد می باشند. از آنجایی که استفاده از تلفن همراه رو به رشد است، دکل‌های مخابراتی در این زمینه خدمات ارزشمندی را به جامعه بشری عرضه داشته است. نحوه ارتباط در این نوع دکل های مخابراتی از طریق امواج رادیویی می باشد.

بنابراین سرعت پوشش دهی شبکه در منطقه بستگی به تعداد دکل مهاری g35 دارد. هرچه تعداد دکل مخابراتی بیشتر باشد پوشش دهی شبکه نیز به مراتب افزایش می یابد. محل نصب دکل ها بستگی به ساختارشان دارد که جایگاه آن ها را وابسته به این که روی زمین، پشت بام یا برج باشد مشخص می کند. نحوه برقراری ارتباط در دکل مهاری g45 مخابراتی به این شکل است که وقتی ما با فردی تماس می‌گیریم، دکل مخابراتی نزدیک ترین سیگنال موبایل را شناسایی و تعدادی پیام ارسال می‌کند بعد از آنکه پیام های سیگنالی از فیبر نوری دریافت شد ارتباط برقرار می شود.

اجرت نصب دکل مهاری | استاندارد نصب دکل مهاری

نصب دکل مخابراتی

نصب دکل از مراحل مهم پس از ساخت است که اگر به درستی صورت نگیرد، بهره برداری آن نیز دچار مشکل می شود. در نصب دکل باید به نوع دکل نیز توجه داشت زیرا تجهیزات نصب با توجه به نوع دکل های مخابراتی متفاوت است. میزان ظرفیت آنتن های دکل، کاهش تشعشعات و تعداد مشترکین از جمله مواردی است که در نصب دکل باید در نظر گرفت. اگر در یک مسیر، چند آنتن مخابراتی نصب شود میزان تشعشعات آن کاهش می یابد. یکی از انواع دکل های مخابراتی، دکل مهاری می باشد که میتوانید در سایر مقالات موجود در سایت همه چیز را درباره ی آن مطالعه کنید.

انواع دکل مخابراتی BTS

دکل های خود ایستا

دکل های خود ایستا از سه یا چهار پایه تشکیل شده اند که پایه ها به کمک اعضایی به نام خرپایی به هم متصل می شوند. قطعات این مدل از دکل مخابراتی از هم جدا بوده و برای جلوگیری از زنگ زدن پایه دکل ها را با استفاده از گالوانیزه گرم پوشش می دهند.

دکل های خود ایستای چهار پایه

همان گونه که از اسمش پیداست این دکل ها از چهار پایه تشکیل شده اند که تمام قطعات آن از نبشی است که با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل می شود.  این مدل از دکل ها برای ارتفاعات بیشتر از 24 متر استفاده می شود.

دکل های خود ایستای سه پایه

این نوع از دکل مخابراتی از سه پایه تشکیل شده است و ساختار شبکه ای دارند. جنس پایه ها و اعضای داخلی آن خرپائی و نبشی ساخته شده است. در ساخت پایه ها علاوه بر نبشی از میله گرد توپور و پروفبل های خمکاری شده نیز استفاده می شود که برای نصب آنتن های ماکروویو، آنتن موبایل و بی سیم قابل استفاده می باشند.

دکل های مهاری

نحوه اتصال دکل های مهاری به زمین یا تکیه گاه های دیگر با استفاده از سیم های مهاری است از مزایای این دکل ها می توان به وزن پاببن و سبکی اشاره کرد که در شبکه تلفن همراه، رادیو و بی سیم استفاده می شود. علاوه بر آن می توان در پشت بام منازل و ادارات نیز نصب کرد. هزینه این دکل ها به دلیل سبکی و وزن کم، ارزان تر از انواع دیگر دکل های مخابراتی می باشد. این دکل ها با توجه به ابعاد و نوع ساخت، به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند که می توان به ی سری G اشاره کرد (G25-G35-G45) . این نوع دکل به شکل سه ضلعی است و عدد مقابل G نشان دهنده عرض قاعده بر حسب سانتی متر می باشد.این دکل ها بیشتر برای نصب در پشت بام ها استفاده می شود و در هر 9 متر با کمک سیم مهار از 3 یا 4 طرف مهار می شود.

دکل های بازتابی

پسیورفلکتور ها که با نام دیگر دکل های بازتابی می شناسند، امواج رادیویی را مانند آینه منعکس می کنند. در مناطق کوهستانی که برای انتقال امواج به مشکل ایجاد می شود می توان از این نوع دکل ها استفاده کرد. همچنین به دلیل دارا بودن پنل های بزرگ می توان زاویه آن را تنظیم کرد.

ساخت و طراحی دکل مخابراتی

برای ساخت این دکل ها از قطعات پیش ساخته که قابل مونتاژ است استفاده می شود. متریال استفاده شده در ساخت این دکل ها از نوع ST37 است که برخی قطعات مقاومتش از نوع ST44 تا ST52 است. همچنین شرکت آرین برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدی دکل مخابراتی، قطعات آن را گالوانیزه گرم می کنند. مهم ترین نکته در طراحی دکل ها در نظر گرفتن بار ناشی از باد و زلزله است.

برای طراحی دکل مخابراتی، استانداردهای مختلفی تعیین شده است. آئین‌نامه ۲۸۰۰ ایران و آئین‌نامه فولاد AISC و استاندارد طراحی دکل‌های مخابراتی EIA-RS-222-F از جمله این استانداردها هستند. برای ساخت دکل از قطعات از پیش ساخته قابل مونتاژ استفاده می‌کنند. از آهن نوع ST و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوع ST۴۴ یا ST۵۲ در آن‌ها استفاده شده است. ساختار دکل نیز، در هنگام طراحی دکل مخابراتی بسیار مهم است.

 از نظر ساختاری دکل‌ها را می‌توان به دکل خود ایستا سه‌پایه لوله‌ای، دکل خود ایستا سه‌پایه نبشی، دکل خود ایستا چهارپایه نبشی، دکل مهاری سه‌پایه لوله‌ای، دکل مهاری سه‌پایه نبشی و دکل مهاری چهارپایه نبشی تقسیم‌بندی کرد. از نظر ارتفاع هم دکل‌هایی از 6 متر تا 320 متری هم وجود دارد که متناسب با کارکردی که برای آن تعریف شده است و محیطی که قرار است در آن نصب شود، می‌تواند متغیر باشد. بدنه آنها معمولا از جنس آهن است و با روکش گالوانیزه است. در واقع کفی دکل مخابراتی به اولین سکشن دکل پیچ شده و بروی فنداسیون فلزی یا بتونی، فیکس و تراز می‌شود.

اصول ایمنی در نصب BTS

با توجه به اینکه هنگام نصب از خود سازه به عنوان نردبان استفاده می کنند بنابراین هنگام استقرار آن نیازمند یک نیرو پشتیبانی می باشند، در نتیجه افراد باید تخصص و مهارت لازم را برای انجام کار در ارتفاعات داشته باشند.

آشنایی با چند ابزار مهم جهت ایمنی نصب دکل مخابراتی

  • هارنس: وسیله ای که هنگام کار در ارتفاعات یا ورزش از آن استفاده می کنند.
  • کلاه ایمنی: یک کلاه دارای استانداردهای ایمنی است که از کاربر در برابر ضربه و سقوط اجسام محافظت می کند.
  • : این وسیله امکان استقرار روی سازه را به صورت یک طرفه یا دو طرفه می دهد.
  • آساپ: آساپ در دو نوع مجزا و ترکیبی قابل استفاده است اما برای ایمنی بیشتر در کار از نوع ترکیبی آن استفاده می شود.
  • ام جی او: در هنگام استفاده از این ابزار نیاز به طناب نیست.

آیا دکل های مخابراتی تهدیدی برای سلامت انسان بشمار می رود؟

آنچه که در این دکل ها اهمیت دارد میزان تشعشعات آن ها در ارتفاع است. اما این ارتعاشات برای سلامت انسان مضر است؟ چقدر در ایجاد سلول های سرطانی نقش دارد؟ لازم به ذکر است که هرچه تعداد دکل های مخابراتی بیشتر باشد خطر تشعشعات کاهش می یابد. میزان طیف تشعشعات رادیویی RF نام دارد و امواج های منتشر شده از دکل های مخابراتی ایرانسل، همراه اول و رایتل از نوع RF هستند. در نتیجه مقدار آن بسیار کم است. مخصوصا هنگامی که امواج RF را با اموج ایکس، گاما و.. مقایسه می کنیم.  انرژی RF که از دکل های  BTS ساطع می شود به دلیل ضعیف بودن، قدرت کافی را برای شکستن پیوند های بین ملکول DNA را ندارد بنابراین نمی تواند در ایجاد سلول های سرطانی نقشی به سزایی داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا