مجله تندرستیمجله کسب و کار

زردی نوزاد باید چند باشد و تا چند روز ادامه دارد؟

زردی نوزاد یک از مشکلات شایع موجود در تعداد زیادی از نوزادان تازه متولد شده است. اگر کودک شما تازه به دنیا آمده و شما علائم و نشانه های زردی را در آن مشاهده می کنید، نگران نباشید. تشخیص به موقع زردی میتواند به پزشک و به شما کمک کند تا  بتوانید برای درمان هر چه سریعتر اقدام کنید. سوالات متعددی مانند زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد و یا زردی نوزاد باید چند باشد، می تواند ذهن مادر و پدری را درگیر نماید. در چنین حالتی می توانید با اطلاعات به دست آمده در این خصوص نگرانی خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید. در این متن همه آنچه که شما باید در خصوص یرقان نوزادان یا زردی در نوزادان بدانید را عنوان خواهیم کرد. در این حالت می توانید  به سرعت بیماری رخ داده را رفع کنید.

آمبولانس حمل نوزاد | آمبولانس نوزاد
زردی نوزاد چیست؟

زردی نوزاد چه نوع بیماری است؟

زردی نوزاد و یا بیماری یرقان نوزادان را میتوانیم یک بیماری شایع در بسیاری از کودکان که از شیر مادر تغذیه می کنند عنوان کنیم. در جریان خون همه ما ماده ای به نام بیلی روبین و بیلی وردین وجود دارد. این مواد از گلبول قرمز کارکرده ترشح می شوند. اگر کبد نوزاد تازه به دنیا آمده دارای نقص مادرزادی باشد و یا کودک زودتر از موعد به دنیا آمده باشد و هنوز کبد توانایی های خود را کشف نکرده باشد، در این  حالت بیلی روبین دفع نمی شود. به همین منظور وجود ماده بیلی روبین بیش از اندازه در درون خون سبب ایجاد عارضه ای به نام زردی نوزاد خواهد شد. این بیماری به سرعت قابل کنترل و پیشگیری است. همچنین بیماری شایعی می باشد و معمولا از میان چند نوزاد یک نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد.

علل اصلی و علل های فرعی ایجاد کننده زردی نوزاد چیست؟

بیلی روبین

علل اصلی وجود زردی نوزاد را میتوانیم حضور بیلی روبین در خون و تجمع آن در جریان خونی و گلبول های قرمز عنوان کنیم. این نمونه زردی معمولاً طبیعی میباشد و در روزهای دوم و سوم زندگی یک نوزاد رخ می دهد.

ژنتیک

گاهی نیز ممکن است علل فرعی دیگر مانند بیماری های زمینه ای و ژنتیکی مختلف سبب ایجاد زردی نوزاد گردد. از میان این علت می توانیم به نارسایی های کبدی، امکان ایجاد خونریزی های شدید داخلی، ایجاد یک نقص آنزیمی، ایجاد ناسازگاری میان گلبول های خونی مادر و گلبول های خونی فرزند و غیره اشاره کنیم. در چنین حالتی باید به سرعت به پزشک مراجعه نمایید و مشکلات ایجاد شده را رفع کنید. در این شرایط بهتر است به دلیل آسیب پذیری کودک از آمبولانس نوزاد جهت انتقال کمک بگیرید. دلیل اورژانسی بودن این مورد را می توانیم در خطرناک بودن یرقان های ایجاد شده در مدت زمان بیشتر از حالت عادی عنوان کنیم.

زردی نوزاد باید چند باشد و تا چند روز ادامه دارد؟

اگر زردی نوزاد اندازه گیری شده شما عدد ۸ را نشان میدهد بدین معنی است که نوزاد زردی را رد نموده است. این عدد از عدد ۸ بالاتر باشد و به عدد ۱۰ برسد باید برای درمان به سرعت اقدام کنید. عدد زردی اگر تا 12 باشد می توانیم عنوان کنیم که زردی خطرناک نیست و قابلیت درمان برای آن وجود دارد. نمونه زردی هایی که از عدد ۱۲ عدد بالاتری را نشان میدهند، نمونه زردی خطرناک هستند و باید برای درمان آنها اقدام کنید.

همچنین اگر عدد زردی از ۲۵ تا 30 را به نمایش گذاشت، باید برای بستری نمودن کودک خود در بیمارستان اقدام نمایید. روش های متنوع درمان سبب می‌شود نوزاد شما هرچه سریعتر درمان شود و شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن نوزادان را بعد از درمان به خانه ببرید. این بیماری بین ۲ تا ۳ روز ابتدایی تولد نوزاد ایجاد می‌شود و معمولاً تا یک هفته ممکن است ادامه پیدا کند.

پیشگیری از یرقان نوزاد امکان پذیر است؟

همانطور که عنوان کردیم زردی نوزاد در اثر مصرف شیر مادر به تعداد دفعات بالا در ابتدای تولد است. در چنین حالتی مادر میتواند با پیشگیری لازم از ایجاد این نمونه بیماری ها در کودک خود نیز جلوگیری نماید. بهتر است در روزهای ابتدایی تعداد دفعات استفاده از شیر مادر میان ۸ تا ۱۲ بار باشد. اگر نوزاد شما شیر خشک مصرف می کند نیز باید میزان شیر خشک تعیین شده باشد تا نوزاد هم سیر شود و هم به بیماری زردی دچار نشود. در چنین حالتی می‌توانید از امکان ایجاد یرقان نوزادی جلوگیری کنید و می توانید فرزند سالم و بدون زردی داشته باشید.

آمبولانس حمل نوزاد | آمبولانس نوزاد
زردی نوزاد باید چند باشد؟

درمان زردی نوزاد به روش های متنوع

درمان پزشکی رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته است و شما می‌توانید بدون نگرانی برای درمان زردی نوزاد خود اقدام کنید. در این شرایط باید ابتدا تغذیه نوزاد را مورد بررسی قرار دهید. درمان با فتوتراپی روش دیگر درمان زردی در نوزادان می باشد. ایمونوگلوبین درون وریدی نیز یکی از روش‌های درمان موجود می باشد. اگر بیماری در نوزاد بسیار افزایش یافته باشد و هیچ کدام از راه های عنوان شده اثری نداشته باشد از روش تعویض بانک خون استفاده می کنند. این دو روش انتهایی بسیار نادر هستند و در شرایط خاصی پزشک از آنها برای کودک استفاده خواهد کرد. شما با تشخیص به موقع زردی نوزاد می توانید برای جلوگیری و درمان به موقع اقدام کنید.

علائم شایع زردی نوزاد چیست؟

از مهمترین و شایع ترین علائم موجود برای تشخیص زردی نوزاد می توانیم به موارد مهم زیر اشاره کنیم:

  • نواحی مختلف از پوست نوزاد مانند صورت، شکم، کشاله ران و غیره زرد رنگ می شود.
  • سفیدی چشم کودک به زردی میگراید.
  • نوزاد خسته و بی حال به نظر می رسد.
  • نوزاد همواره گریه میکند و بی تاب است.
  • غذای خود را خوب نمی خورد.

در چنین حالتی و با توجه به علائم شایع زردی شما می‌توانید سریعاً به پزشک معالج خود مراجعه نمایید. در چنین حالتی با بررسی روشهای آزمایشگاهی مختلف پزشک در صورت نیاز به این که زردی نوزاد باید چند باشد و در صورت امکان برای درمان به روش های ساده تر اقدام خواهد کرد.

آمبولانس حمل نوزاد | آمبولانس نوزاد
زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد؟

میزان طول دوره درمان کودک در بیماری زردی

بدن هر نوزاد با توجه به شرایط خود مدت درمان مشخصی را برای بیماری بروز خواهد داد. به همین دلیل در جواب سوال که زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد، می توانیم عنوان کنیم که که بسته به نوع بدن نوزاد و میزان زردی آن مدت زمان طول درمان متفاوت خواهد بود. در بسیاری از نوزادان که بیماری آنها به سرعت تشخیص داده میشود، طول مدت زمان بیماری کوتاه تر خواهد بود و در صورت درمان سریع مدت زمان بین دو روز تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

پاسخ به سوالات متداول

چه زمانی زردی نوزاد خطرناک است و چه زمانی می توان آن را نادیده گرفت؟

میدانیم زردی نوزاد هیچ وقت نباید نادیده گرفته شود. شما باید همواره به علائمی که بدن نوزاد تان بروز می دهد توجه نمایید و سریعاً برای درمان اقدام کنید. در چنین حالتی باید به کوچکترین علائم واکنش نشان دهید و بعد از ۲ یا ۳ روز تولد در صورت ترخیص نوزاد به پزشک معالج برای تعیین میزان زردی مراجعه نمایید.

روش های تشخیص آزمایشگاهی زردی برای نوزادان چگونه است؟

روشهای ابتدایی بدون خونریزی است و پزشک با معاینه فیزیکی و مشاهده علائم بیماری زردی نوزاد به داشتن و یا نداشتن این بیماری در نوزاد بسنده خواهد کرد. در روش دوم پزشک با بررسی میزان بیلی روبین موجود در خون با توجه به آزمایش خون دریافت شده از نوزاد میزان زردی را تشخیص دهد داد و سریع برای درمان بیماری اعلام خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا