مجله جامعهمجله کسب و کار

 6+1 مورد از بهترین نژاد نهال گردو که نمی شناسید!

یکی از دغدغه‌های کشاورزان خرید بهترین نژاد نهال گردو و کاشت آن در باغ است، هرچه آگاهی کشاورز از بهترین نژاد گردو بیشتر باشد به همان اندازه می‌توانند با قاطعیت بیشتری تصمیم گرفته و نهال سازگار با منطقه خود را خریداری کنند، در ادامه مطلب می‌خواهیم چند نژاد برتر و ژنوتیپ را برای شما معرفی کنیم تا با آگاهی بیشتر انتخاب کنید.

انواع درخت گردو اسراییلی | بهترین گردوی جهان

خصوصیات بهترین نهال گردو چیست؟

از نظر کشاورزان خرید نهال گردو و کاشت آن در مزرعه برایشان سودآور بوده و نگهداری از باغ گردو نیز راحت و بدون دردسر است، امروز با راه‌اندازی باغ تجاری و حرفه‌ای نگهداری و مراقبت از درختان گردو بسیار راحت‌تر از گذشته شده به شرطی که کشاورزان در خرید نهال گردو دقت بیشتر داشته و بهترین نژاد گردو را خریداری کنند، از بارزترین خصوصیات نهال گردو با کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری نهال با اکوسیستم منطقه

شما نمی‌توانید بهترین نهال گردو را خریداری کنید که با منطقه شما سازگار نباشد حتی اگر قیمت نهال گردو بسیار گران باشد، بهتر است ابتدا اطلاعات کاملی از جمله ارتفاع زمین از سطح دریا، میزان بارندگی و ذخایر آبی و دمای هوا را بدست آورده و نوع اقلیم را مشخص کنید، مهندسین نهالستان توصیه کرده است برای مناطق سردسیری از نهال گردو دیرگل و برای مناطق گرمسیری از نهال گردو زود گل استفاده کنند.

  • بافت خاک باغ

تغذیه درختان گردو از طریق ریشه انجام می‌شود، حتی اگر بهترین نژاد نهال گردو را خریداری کنید ولی خاک فرضی و بسترسازی مناسب نداشته باشید ممکن است در همان سال اول تلف شده یا در صورت رشد نیز عملکرد چندان جالبی نخواهد داشت، برای کاشت درخت گردو بهتر است خاک نیمه سنگین را انتخاب کنید، قبل از خرید نهال گردو حتماً به زهکشی خاک توجه داشته باشید که به صورت عمیق انجام شده باشد همچنین خاک لم شنی گزینه مناسبی برای کاشت درخت گردو است.

  1.  خاک‌های سبک نفوذ پذیری بالا داشته باعث می‌شود تا آب به لایه‌های زیرین زمین هدایت شده و ریشه درختان نتوانند آب را به خوبی جذب کنند.
  2.  خاک سنگین و رسی آب را در خود نگه می‌دارد و  ماندابی  باعث بیماری‌هایی مانند پوسیدگی ریشه و کپک زدگی می‌شود، همچنین خاک رسی به عنوان یک خاک محدود کننده شناخته شده است که مانع از پراکندگی ریشه در سطح زیر زمین می‌شود.
  • ارتفاع زمین از سطح دریا

تعداد معدودی از نهالستان‌های کشور مانند نهالستان پالیز گردو اقدام به تکثیر و فروش نهال گردو ژنوتیپ کرده‌اند، نسل جدید نهال گردو هیچگونه محدودیت ارتفاعی نداشته و می‌توان از ارتفاع ۱۰۰ تا ۲۸۰۰ متر از سطح دریا این درختان را کاشت کرد ولی برخی از نژاد نه حال گردو مانند نهال گردوی چندلر محدودیت ارتفاعی داشته و در ارتفاع خاصی کاشته می‌شود.

  • میزان رطوبت و خشکی هوا

کشاورزان به هنگام خرید نهال گردو باید به میزان رطوبت و خشکی منطقه را مورد بررسی قرار دهند درخت گردو می‌تواند ۳۰ تا ۸۰ درصد از رطوبت هوا را تحمل کند خشکی کمتر از ۳۰ درصد و رطوبت بالای ۸۰ درصد باعث صدمه به درختان گردو می‌شود و توصیه می‌شود کشاورزان در این مناطق حتماً ارقام مقاوم نهال گردو ژنوتیپ را خریداری کرده و اقدامات لازم را برای نگهداری و مراقبت از درختان گردو انجام دهند مانند

  1. آبیاری استاندارد
  2. هرس کردن درختان
  3. استفاده از کودهای مغذی

انواع درخت گردو اسراییلی | بهترین گردوی جهان

  • میزان آبیاری درخت گردو

یکی دیگر از شرایط نگهداری از بهترین نهال گردو نوع آبیاری و میزان ذخایر آبی منطقه است درخت گردو مخصوصاً در فصل تابستان به صورت استاندارد در ماه سه بار آبیاری عمیق می‌شود تا ریشه‌های عمقی آن بتوانند به خوبی سیراب شوند، اگر کشاورز استانداردهای لازم را برای آبیاری باغ گردو رعایت نکنند باعث آسیب به درختان گردو خواهد شد.

بهترین نهال گردو را بشناسید

ما در ادامه سعی می‌کنیم شش نهال گردوی برتر را برای سرمایه‌گذارانی معرفی کنیم که به فکر سرمایه‌گذاری در زمین کشاورزی و احداث باغ گردو هستند:

  1. نهال گردو ژنوتیپ پالیز بیشتر از ۱۰۰ سال عمر داشته و ۸ الی ۱۲ تن باردهی مفید دارد و هیچگونه محدودیت دفاع ارتفاعی برای کاشت ندارد.
  2. نهال گردو فرنور بومی کشور فرانسه بوده بر پایه گردو سوزنی تکثیر می‌شود این درخت در ماه دو بار آبیاری عمیق احتیاج دارد، باردهی این رقم بین ۶ الی ۷ تن در هکتار بوده و در مناطق با ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ قابل کاشت است.
  3. نهال گردو چندلر بومی کشور آمریکا است نزدیک به ۱۰۰ سال عمر داشته و در اولین سال کاشت باروری خود را آغاز می‌کند، باردهی بالای ۶ تن در هکتار بوده و در ارتفاع بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ قابلیت کاشت دارد.
  4. نهاد گردو اسرائیلی جزو درختان پربار و دیر بازده محسوب می‌شود، بومی کشور اسرائیل بوده و در سومین سال کاشت باروری خود را آغاز می‌کند.
  5. نهاد گردو تو سرخ جزو درختان تزیینی شناخته شده و میوه آن نیز به خاطر رنگ منحصر به فردش لوکس بوده منشأ این درخت کشور آمریکا است.
  6. نهاد گردو تویسرکان بومی کشور ایران بوده و با مناطق مختلف کشور سازگاری بالایی دارد.

کلام آخر

باغدار به هنگام خرید نهال گردو چند فاکتور مهم را باید در نظر بگیرد که عبارتند از: قیمت نهال گردو، شناسه‌دار بودن نهال، مجوز داشتن نهالستان عرضه کننده، میزان باردهی و طول عمر نهال گردو؛ اگر کشاورز به هنگام خرید نهال گردو به موارد بالا توجه کند مطمئناً بهترین نهال گردو را خریداری کرده و از محصول خریداری شده رضایت کامل را خواهد داشت.

 

انواع درخت گردو اسراییلی | بهترین گردوی جهان

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت تخصصی پاییز گردو مراجعه کرده و از کارشناسان مربوطه کمک بخواهید، این نهالستان دارای مجوز از جهاد کشاورزی بوده و تمام‌ نهال‌ها ارائه شده خود را به صورت ضمانت‌نامه ارائه می‌دهد

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا