مجله جامعهمجله کسب و کار

زمان دقیق آبیاری درخت گردو در بهار

اختلاف نظرهای بسیاری در رابطه با زمان دقیق آبیاری درختان گردو در فصل بهار وجود دارد و عده‌ای بر این باورند که نباید برای رفع نیاز آبی این نهال در فصل بهار آبیاری گسترده‌ای کرد و همان آبیاری سطحی برای رفع نیاز آبی درختان گردو در فصل گلدهی کافی است؛ این در حالی است که مهم‌ترین دوره حیات نهال گردو فصل بهار است که گونه شروع به گلدهی خواهد کرد و همین گل‌ها هستند که باردهی کل سال را تصمین خواهند نمود، پس کیفیت گل‌ها لز اهمیت بالایی برخوردار است که با انتخاب زمانی صحیح برای این عملیات می‌توان به این هدف رسید.

آبیاری درخت گردو در تابستان | آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

اگر تصمیم به احداث باغ گردو گرفته‌اید و قبل از خرید نهال گردو به دنبال دستور العملی جامع برای آبیاری واریته‌های مختلف نهال گردو در فصل بهار هستید، انتظار می‌رود تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

زمان بندی صحیح برای آبیاری درخت گردو در فصل بهار

از آن جایی که واریته‌های نهال گردو بسیار متنوع هستند و هر یک برای رشد و پرورش و حتی رفع نیاز آبی، دارای سبک و خصوصیات مختص به خود هستند، بهتر است در این زمینه آموزش کافی داشته باشیم تا عملکرد مطلوب‌تری در حیطه آبیاری نهال گردو در فصل بهار داشته باشیم.

آبیاری درخت گردو در تابستان | آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

فصل بهار برای درختان تنومند و بلند قامت گردو، فصل بسیار حساس و مهمی است که علاوه بر آغاز فرآیند گلدهی، می‌بایست شاهد ریزش گلبرگ‌های گل‌های شکوفا شده، شاهد تبدیل آنها به میوه گردو نیز باشیم، پس این دوره از حیات درخت گردو نوعی مرحله‌ی اساسی و پایه‌ای است که برای داشتن میوه‌هایی درشت و پر مغز با مغزهایی به رنگ روشن باید با صحیح‌ترین شیوه ‌ها اعم از شیوه‌ی:

  • آبیاری به روش کرت بندی یا شیاری که یکی از قدیمی‌ترین روش‌های آبیاری درخت گردو است اما متاسفانه میزان هدر رفت آب بالایی در این روش وجود دارد.
  • آبیاری به روش سیلابی که روشی موثری است که به صورت عمقی درختان گردو را آبیاری خواهد نمود اما استفاده از این روش در فصل بهار سبب افزایش رشد علف‌های هرز خواهد شد.
  • آبیاری قطره‌ای نیز یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌های آبیاری دقیق درخت گردو است که سیستمی اختصاصی و اندکی پرهزینه دارد اما میزان آب ذخیره شده و به هدر نرفته در این روش به حدی است که به هیچ وجه در شمار روش‌های آبیاری پرهزینه قرار نخواهد گرفت و به کارگرفتن این شیوه علاوه بر این که آب را به صورت مستمر و آهسته به پای درختان می‌فرستند، سبب افزایش راندمان برداشت محصول و افزایش سطح کیفی محصولات خواهد شد.

آبیاری درخت گردو در مناطق گرمسیری در فصل بهار

همانگونه که می‌دانید امروزه خرید و فروش نهال گردو در مناطق گرمسیری نیز بسیار رایج شده است و برای آبیاری این نوع درختان در نواحی گرمسیری و خشک نیز باید چاره‌ای اندیشید تا درختان دچار خشکی و درگیری با تنش‌های آبی نشوند. با توجه به زودگل بودن درختان گردو در مناطق گرمسیری می‌توان آبیاری را از همان اوایل فروردین ماه در راستای افزایش گلدهی درختان آغاز کرد.

از آن جایی که در نواحی گرمسیری در اثر گرمای هوا میزان تبخیر سطحی از سطح خاک افزایش می‌یابد، مطلوب است تا زمانبندی‌های مشخصی برای آبیاری درختان در فصل بهار تعیین کنید و از آبیاری در زمان تابش مستقیم خورشید خودداری نمایید و حتی الامکان ساعات اولیه صبح و عصر را برای آبیاری انتخاب کنید، فواصل میان هر دوره آبیاری در این مناطی را نیز هر ۷ الی ۱۰ روز می‌توانید مشخص کنید.

آبیاری درخت گردو در تابستان | آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

آبیاری درخت گردو در مناطق معتدله در فصل بهار

در مناطق معتدله، مناطقی که ارتفاع آنها از از سطح دریا در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است و تابستان‌های خنکی دارد، میزان بارندگی در حد متعادلی است و توصیه می‌شود که زمان و نحوه آبیاری را بر اساس میزان بارندگی سالانه و درجه حرارت هوا در فصل بهار مشخص کنید.

آبیاری درخت گردو در مناطق سردسیری در فصل بهار

از آن جایی که اکثر درختان گردو سازگار در نواحی سردسیری گونه‌هایی دیرگل هستند و میزان بارش‌ها و نزولات جوی در این مناطق بیشتر از سایر نواحی است، علاوه بر این که زمان آبیاری در فصل بهار را می‌توان دیرتر آغاز کرد، میزان آبیاری را نیز با توجه به میانگین بارش سالیانه در فصل بهار می‌توان کاهش داد و در فواصل ۱۰ الی ۱۵ روزه تنظیم کرد.

نتیجه گیری

در میان تمامی چالش‌های آبیاری درختان گردو، زمانبندی صحیح برای آبیاری این ارقام در فصول مختلف، یکی از مهم‌ترین موارد پیش روی باغداران خواهد بود؛ چرا که اگر نیاز آبی درختان حساس گردو در زمان مناسبی رفع شود، میزان باردهی و کیفیت محصولات تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و همانگونه که آموختید این زمانبندی در فصول مختلف با توجه به گرمسیری یا سردسیری بودن ارقام متفاوت خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت نهال گردو می توانید به شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان نهالستان برتر نهال ارتباط بگیرید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا