روش های استخراج منتول

کاربردهای خرید منتول در صنایع مختلف

منتول، جامد کریستالی بی رنگ است که یکی از پر مصرف ترین مواد در مصارف پزشکی به صورت قطره، بهداشتی و دیگر صنایع خوارکی و… می باشد.

خرید منتول | عوارض منتول

منتول چیست؟

(menthol) از نعنا و یا روغن نعنا استخراج می شود .منتول پرفروش ترین ماده طعم دهنده در جهان است و می توان آن را در محصولات روزمره بی شماری مانند خمیر دندان، آدامس و آب نبات ها یافت. علاوه بر طعم تازه، خاصیت خنک کنندگی روی پوست و غشاهای مخاطی نیز دارد، به همین دلیل اغلب برای مواد دارویی و آرایشی مانند پمادهای خنک کننده، استنشاق، دئودورانت ها و … استفاده می شود. تقاضای جهانی این ماده در حال رشد است و 25000 تا 30000 تن متریک در سال به بازار عرضه می شود

این ماده نزدیک به 2000 سال پیش در کشور ژاپن کشف شده است و به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و فوائد زیادی دارد. در سال 2007 تولید جهانی آن 19000 تن بود که از این مقدار 6300 تن به صورت مصنوعی تولید می شد. شرکت ژاپنی تاکاساگو، سالانه بیش از 2000 تن منتول مصنوعی تولید می کند. به طورکلی تقاضا برای آن زیاد است و در بازار تجاری از جایگاه خوبی برخوردار است. تخمین زده شده که میزان استفاده از آن در سراسر جهان ۳۰ تا ۳۲۰۰۰ تن در سال است.

ساختار منتول

یک الکل مونوترپن حلقوی است که به اندازه 0.2 درصد از جرم گیاه نعنا، جوهر نعنا استخراج می شود. یک ترکیب آلی 10 کربنه است که در اثر سنتز مصنوعی ایجاد می شود. این ترکیب طبیعی، ماده مومی با ساختار بلوری، دارای سه اتم کربن نامتقارن و بنابراین، دارای چهار جفت ایزومر نوری یعنی (+) و (-) ایزومنتول، (+)و (-) منتول، (+) و (-)نئومنتول، (+) و (-) نئوایزومنتول است.

منتول چه کاربردهایی دارد؟

موارد استفاده از این ماده شامل طعم دهنده غذاها، سیگار، لیکورها و لوازم آرایشی است. از کریستال های این ترکیب در قطره های سرفه، استنشاق بینی و پمادهای موضعی نیز استفاده می شود. مزایای احتمالی شامل تسکین درد موضعی برای شرایطی مانند آرتریت یا تسکین درد داخلی مانند گلودرد است. اگر به دنبال روغن طبیعی حاوی ترکیب فوق هستید، می‌توانید از اسانس نعناع فلفلی 100 درصد خالص استفاده کنید، زیرا این روغن فراوان‌ترین ترکیب موجود در نعناع است.

استشمام و بخور این ترکیب، برای جلوگیری از گرفتگی بینی در کودکان و بزرگسالان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر است. حتی برای نوزادان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در داروهای تسکین سرفه، شربت سینه، کاهش خارش در پوست استفاده می شود.

قطره منتول

جذب آن در ناحیه سر برای درمان سردرد مفید است. در پوست با ایجاد حس خنکی باعث منبسط شدن عروق و درمان آفتاب سوختگی می شود. در مصارف پزشکی برای درمان عفونت های ویروسی از منتول استفاده می شود. طبق تحقیقات انجام شده، خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی منتول تایید شده است.

دهان و دندان: طعم دهنده در تولید خمیر دندان ، آدامس، آب نبات، براق کننده لب و به طور کلی در محصولات مراقبت از دهان استفاده می شود.

صنایع آرایشی: در محصولات شامپو و صابون به عنوان یک ماده خنک کننده و معطر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای حالت دادن به مو از ترکیبات منتول استفاده می شود.

قطره منتول چیست؟

قطره های حاوی این ترکیب برای رفع گرفتگی بینی در زمان سرماخوردگی به وفور تجویز می شوند. با این حال حتما پیش از استفاده از این ترکیب از ایمن بودن آن اطمیننان خاطر حاصل نمایید. در دوزهای بالا، عوارض جانبی این ماده ممکن است شامل خواب آلودگی، درد شکم، تشنج، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، آتاکسی و کما باشد. برای برخی افراد، ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک و علائمی مانند سردرد، برافروختگی یا درماتیت پوستی شود.

در برخی از افراد نسبت به این ماده واکنش های آلرژی زا دیده شده است، بنابراین اگر علائم واکنش آلرژیک مانند مشکل در تنفس، کهیر و/یا تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو دارید، مصرف آن را قطع کنید و به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید. از قرار دادن محصولات موضعی در چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. همچنین نباید محصولات موضعی حاوی آن را روی پوست آسیب دیده یا زخم های باز استفاده کنید. قبل از استفاده از محصولات دارویی حاوی این ترکیب حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

روش تهیه منتول کریستال

BASF در تابستان 2012 ادعا کرد که بزرگترین کارخانه تولید منتول در لودویگشافن آلمان را راه اندازی نموده است. فرایند تولیدی این ماده بسیار با کیفیت و از درجه خلوص بالایی برخوردار بود.

در اصل، منتول خالص از نوعی نعناع  (Mentha arvensis) به دست می آمد. از آنجایی که بازده برداشت و کیفیت محصول آن بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت است، منجر به کمبود عرضه  آن گردید، در نتیجه این ماده از سال 1973 به صورت مصنوعی تولید شده است.. دی-منتول خاصیت خنک کنندگی کمتری دارد، بنابراین DL-منتول عمدتاً برای محصولاتی که در آنها اثر خنک کنندگی غالب نیست، به عنوان مثال در مواد طعم دهنده خاص، مورد نیاز است.

این ماده در انواع ال و دی انانتیومر تولید می شود.

یکی از مراحل کلیدی در فرآیند جدیدی که توسط BASF ارائه شد، هیدروژناسیون نامتقارن با یک سیستم کاتالیست ویژه و بسیار کارآمد است که تضمین می‌کند که عمدتاً یک انانتیومر از سیترال سنتز می‌شود. در دو مرحله دیگر سنتز، از این واسطه برای تولید ال-منتول استفاده می شود.

این فرآیند هیچ وقفه ای ندارد، زیرا یک فرآیند مداوم است که در آن مواد به طور مداوم اضافه و حذف می شوند. به گفته BASF، این نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می شود، بلکه از نظر منابع نیز کارآمدتر است زیرا ال-منتول بیشتری با خلوص حداقل 99.7 درصد می تواند با استفاده از همان مقدار مواد اولیه تولید شود.

شرایط نگهداری: منتول کمی در آب محلول است و بین 41 درجه سانتیگراد تا 43 درجه سانتیگراد ذوب می شود. از آنجایی که این کالا بسیار فرار است، بسته بندی باید وکیوم و پلمپ باشد. دمای نگهداری از آن نباید بالاتر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

خرید منتول

شرکت بازرگانی رامش نژاد یکی از تامین کننده های مواد شیمیایی است که پس از ثبت سفارش، مواد شیمیایی را در سریع ترین زمان به دست شما می رساند. جهت استعلام سریع قیمت مواد شیمیایی به صفحه اصلی سایت بازرگانی بازرگانی رامش نژاد وارد شوید و در قسمت استعلام قیمت ، درخواست خود را ارسال نمایید، کارشناسان فروش ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

نوسانات قیمت و بازار خرید و فروش منتول

تحقیقات بازار دیتا بریج تحلیل می‌کند که ارزش بازار نعناع و منتول در سال 2021 به 39.13 میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود که تا سال 2029 به ارزش 59.15 میلیارد دلار در طول دوره پیش‌بینی با CAGR 5.30 درصد برسد. عمده بازار مصرفی این ماده به صنایع دارویی و بهداشتی اختصاص دارد.

شرکت‌های تنباکو به طور فزاینده‌ای از ماده ی فوق استفاده می کنند، زیرا با کمک این ترکیب و استفاده از آن در فرمولاسیون ساخت سیگار تولیدکنندگان سیگار می توانند محصول خود را با نام یک محصول خنک و با طراوت به بازار بفروشند. علاوه بر این، شرکت‌های دخانیات سیگارهای منتول را برای جذب مشتریان جدید تولید می‌کنند، زیرا سیگارهای آن جذاب‌تر از سیگارهای سنتی بدون طعم هستند. علاوه بر این، با ادامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های دخانیات در تبلیغات و برندسازی این سیگار ها بازار فروش آن روز به روز در حال افزایش است.

در سال 2019 و در سال 2020، فروش سیگارهای با طعم menthol حدود 37٪ از کل فروش سیگار در ایالات متحده را تشکیل می داد که بالاترین نسبت از زمان تولید عمده سیگار است.

مشخصات ماده

فرم مولکولی: C10H20O

جرم مولی:  156.27 g/mol

چگالی: 0.89 g/cm3

حالت ماده: جامد کریستالی

رنگ: سفید یا بی رنگ

نقطه ذوب: 41-44 درجه سانتی گراد

انحلال پذیری: به صورت نامحلول در آب و به طور آزاد در الکل، دی اتیل اتر یا کلروفرم محلول است.

دکمه بازگشت به بالا