مجله جامعهمجله کسب و کار

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

ویزای تحصیلی کانادا

بر کسی پوشیده نیست که کانادا کشوری مهاجر پذیر است و برخلاف دیگر کشورهای انگلیسی زبان دنیا، آغوشش برای مهاجران خارجی باز است. به همین منظور برنامه‌های مهاجرتی بسیاری برای جذب مهاجران طراحی کرده که یکی از این برنامه‌ها، اخذ ویزای تحصیلی کانادا است. هر ساله هزاران دانشجو از سراسر دنیا به امید بهره‌مندی از امکانات آموزشی پیشرفته کشور کانادا و ساختن آینده‌ای روشن برای خود، راهی این کشور می‌شوند و آن را مقصد امنی برای مهاجرت خود می‌دانند چرا که از سخاوتمندی کانادا در ارائه اقامت دائم به دانشجویان هم اطلاع دارند.

در سال‌های اخیر مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از روش‌های اصلی و پرطرفدار مهاجرت به این کشور بوده است و قرار است در سال ۲۰۲۳ برای بیش از نیم میلیون دانشجوی جدید ویزای تحصیلی صادر شود. خبر جذاب و خوشحال کننده‌ای که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.  در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز شما در مورد ویزای دانشجویی کانادا را گردآوری کرده‌ایم تا به درستی بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور داشته باشید.

آخرین اخبار ویزای تحصیلی کانادا | شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

انواع ویزای تحصیلی کانادا کدام است؟

ویزای تحصیلی کانادا در دو دسته ویزای دانشجویی و ویزای دانش آموزی قرار می‌گیرد:

  • ویزای دانشجویی: این نوع ویزا برای متقاضیان بالای ۱۸ سال که قصد تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا را دارند، صادر می‌شود.
  • ویزای دانش آموزی: این نوع ویزا برای متقاضیان زیر ۱۸ سال که قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند، صادر می‌شود.

نحوه اقدام برای هر دوی این ویزاها یکسان است ولی شرایط و مدارک لازم برای آنها تا حدودی متفاوت است که در ادامه مقاله آنها را توضیح می‌دهیم.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

برای اقدام جهت ویزا تحصیلی کانادا باید شرایط مورد نیاز آن را داشته باشد. چه بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و متقاضی ویزای دانشجویی باشید و چه فرزند زیر ۱۸ سال داشته باشید که هدف او تحصیل در مدارس کانادا باشد، لازم است شرایط زیر را داشته باشید تا اداره مهاجرت کانادا برایتان ویزا صادر کند:

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

  • از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا دارای شماره DLI پذیرش داشته باشید؛
  • از لحاظ مالی در شرایط خوبی باشید و بتوانید شهریه تحصیلی و هزینه زندگی حداقل یک سال را پرداخت کنید و به صورت تمکن مالی آن را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید؛
  • در کشور مبدأ تای⬇️ کافی داشته باشید؛
  • آفیسر⬇️ اداره مهاجرت را قانع کنید که تحصیل در مقطع و رشته مورد نظر در کانادا مزایا و تاثیرات مثبت بسیاری در آینده شما دارد به طوری که در کشور خود نمی‌توانید به آن اهداف برسید؛
  • آفیسر اداره مهاجرت کانادا را قانع کنید که ماندن شما در کانادا موقت خواهد بود و پس از پایان تحصیل این کشور را ترک خواهید کرد.
  • از لحاظ جسمی سالم باشید؛
  • سوء پیشینه نداشته باشید.

شرایط اخذ ویزای دانش آموزی کانادا

برای اینکه فرزندتان ویزا دانش آموزی کانادا را دریافت کند، علاوه بر موارد بالا باید شرایط دیگری هم داشته باشد:

  • از یکی از مدارس معتبر کانادا در مقطع دبستان یا دبیرستان پذیرش داشته باشد؛
  • اگر فرزند شما ۱۰ سال و کمتر دارد، باید یکی از والدین یا قیم قانونی‌اش او را برای دوران تحصیل در کانادا همراهی کند.
  • اگر فرزند شما بالای ۱۰ سال دارد، در صورتی همراهی نکردن والدین، باید فردی را به عنوان کاستودین فرزندتان در کانادا معرفی کنید.

در بخش‌های بعدی مقاله راجع به ویزای دانش آموزی کانادا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟

سن یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در اخذ ویزا تحصیلی کانادا است. بین سن و مقطع تحصیلی پذیرش شده باید رابطه منطقی وجود داشته باشد. هر چقدر تناسب بین سن و مقطع تحصیلی پذیرش شده بیشتر باشد، شانس اخذ ویزا هم افزایش می‌یابد اما هر چقدر سن به نسبت مقطع تحصیلی بالاتر باشد، شانس اخذ ویزا کاهش می‌یابد. برای مثال، فردی ۲۵ ساله که برای مقطع کارشناسی ارشد پذیرش گرفته و برای ویزا اقدام می‌کند نسبت به فردی ۴۵ ساله که او هم برای مقطع فوق لیسانس پذیرفته شده، شانس ویزایش بیشتر است.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

در پاسخ به این سوال توضیح دهیم که طبق قانون اداره مهاجرت کانادا شما باید حداقل توانایی ساپورت یک سال هزینه تحصیل و یک سال هزینه زندگی در کانادا را داشته باشید که به طور میانگین بین ۲۵ تا ۴۵ هزار دلار است. طبیعتا اگر متاهل هستید باید هزینه‌های همراهان را نیز برای یک سال محاسبه کنید.

اما این تمکن مالی کانادا چطور محاسبه می‌شود؟

پاسخ خیلی ساده است. مبلغ شهریه یک سالتان را از نامه پذیرش تحصیلی کانادا یا از وب سایت مرکز آموزشی خارج کنید، سپس آن عدد را با هزینه یک سال زندگی در کانادا که در جدول پایین آمده، جمع بزنید. مثلا اگر شهریه شما سالیانه شانزده هزار دلار است و مجرد هستید و به استان بریتیش کلمبیا می روید، باید به این شکل محاسبه را انجام دهید:

۲۶,۰۰۰ = ۱۰,۰۰۰ + ۱۶,۰۰۰

بله بیست و شش هزار دلار حداقل پولی است که باید نشان دهید در حساب بانکی شما موجود است. طبیعتا این مبلغ هر چه بالاتر باشد اطمینان خاطر بیشتری به آفیسر میدهد که شما توانایی ساپورت خودتان را خواهید داشت. البته دقت کنید که مشخص باشد این پول از چه منبعی تامین شده است. پول شما نباید قرض یا بدهی یا وام باشد که در این موارد ایجاد حساسیت خواهند کرد.

حداقل تمکن مالی برای یک سال زندگی دانشجویی در کانادا

    خارج از استان کبک

افرادی که به کانادا سفر می‌کنند هزینه زندگی سالانه
(بدون شهریه)
هزینه زندگی ماهانه
(بدون شهریه)
دانشجو ۱۰,۰۰۰ ۸۳۳
اولین عضو خانواده ۴,۰۰۰ ۳۳۳
هر عضو دیگری از خانواده ۳,۰۰۰ ۲۵۵

مبالغ به دلار کانادا می‌باشند.

برای نمونه:

اگر شما و دو عضو خانواده‌تان می خواهید برای مدت یک سال در خارج از استان کبک کانادا زندگی کنید به مبالغ زیر نیاز خواهید داشت:

  • هزینه های زندگی (برای دانشجو): ۱۰,۰۰۰ دلار
  • هزینه های زندگی (برای عضو اول خانواده): ۴,۰۰۰ دلار
  • هزینه های زندگی (برای عضو دوم خانواده): ۳,۰۰۰ دلار
  • جمع: ۱۷,۰۰۰ دلار

·         در استان کبک

افرادی که به کانادا سفر می‌کنند هزینه زندگی سالانه
(بدون شهریه)
هزینه زندگی ماهانه
(بدون شهریه)
۱ نفر زیر ۱۸ سال ۶,۵۶۹ ۵۴۷
۱ نفر با ۱۸ سال سن یا بیشتر ۱۳,۱۳۴ ۱,۰۹۵
۲ نفر با ۱۸ سال سن یا بیشتر ۱۹,۲۶۴ ۱,۶۰۵
۲ نفر با ۱۸ سال سن یا بیشتر و ۱ نفر زیر ۱۸ سال ۲۱,۵۷۹ ۱,۷۹۸
۲ نفر با ۱۸ سال سن یا بیشتر و ۲ نفر زیر ۱۸ سال ۲۳,۲۹۰ ۱,۹۴۱

چک لیست مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی کانادا

·         نامه پذیرش تحصیلی کانادا

برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا باید نامه پذیرش نهایی که Letter of Acceptance – LOA نامیده می‌شود را در جای مربوط به آن در اپلیکیشن آنلاین آپلود کنید.

 دانشگاه‌هایی که ودیعه (deposit) دریافت می‌کنند، در ابتدا نامه Offer Letter را ارسال می‌کنند که برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا قابل استفاده نیست. برای اینکه نامه پذیرش نهایی یا همان ال او ای (LOA) را دریافت کنید، لازم است مبلغ دپوزیت دانشگاه را پرداخت کنید. رسید مربوط به پرداخت دپازیت را هم در فایل Proof of Means of Financial Support قرار دهید.

چند نکته در مورد پذیرش مشروط و ویزای دانشجویی کانادا

  • نامه های پذیرش مشروط نامه‌هایی هستند که در آنها دانشگاه یا کالج، شرط و شروطی را برای ورود به دوره لحاظ کرده است. در صورتی که بتوانید به آفیسر اداره مهاجرت اثبات کنید که قادر به رعایت آن شروط هستید در صدور ویزا مشکلی نخواهد بود.
  • پذیرش مشروط یا کاندیشنال شامل: مشروط به گذراندن دوره زبان، مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز و مشروط به ارسال کاغذی مدارک تحصیلی است.
  • اگر پذیرش مشروط به دوره زبان یا مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز داشته باشید، اداره مهاجرت کانادا معمولا ویزای تحصیلی را متناسب با طول دوره پیش نیاز به علاوه یک سال دیگر صادر می‌کند. پس از گذراندن دوره پیش نیاز و شروع دوره درسی اصلی، در صورتی که به مدت بیشتری برای تحصیل و اقامت در کانادا نیاز داشته باشید، باید استادی پرمیت و ویزای تحصیلی خود را تمدید کنید.

·         پاسپورت معتبر

اسکن صفحه اول پاسپورت و دیگر صفحات مهردار را در جای مربوط به خود در اپلیکیشن آنلاین ویزا آپلود کنید. در صورت تایید ویزا، تاریخ اعتبار آن به اندازه تاریخ انقضای پاسپورتتان خواهد بود. بنابراین از همان ابتدا مطمئن شوید که پاسپورتتان به اندازه طول دوره تحصیل و یا بیشتر از آن اعتبار دارد تا بعدا مجبور به تعویض پاسپورت و تمدید ویزا نشوید.

·         عکس پرسنلی/پاسپورتی جدید

عکس خود را با فرمت jpg در جای مربوط مربوط به آن در اپلیکیشن آنلاین آپلود کنید. عکس مناسب ویزای تحصیلی کانادا باید مشخصاتی داشته باشد:

  • عکس به هیچ وجه دستکاری نشود. ادیت های غیر معمول روی عکس انجام ندهید و باور کنید خوشگل بودن شما در این عکس هیچ تاثیری روی نتیجه ویزا نخواهد گذاشت.
  • چهره شما در عکس کاملا باید خنثی باشد. نه لبخند، نه اخم، هیچ.
  • اگر آرایش می‌کنید زیاده روی نکنید. چهره طبیعی شما نباید تغییر کند.
  • داشتن عینک طبی در عکس مشکلی نیست ولی از لنز های غیر طبی یا عینک های زیبایی استفاده نکنید.
  • داشتن حجاب برای عکس ویزای کانادا در راستای پوشاندن مو مشکلی ندارد ولی استفاده از پوشش هایی که اجزای صورت را می‌پوشانند مورد قبول نخواهد بود.
  • سایز عکس مورد قبول کانادا سه و نیم در چهار و نیم سانتیمتر است که از چانه تا بالای پیشانی بین ۳۱ تا ۳۶ میلیمتر باشد.

·         نامه اشتغال به کار

در نامه اشتغال به کار خود برای ارائه به سفارت کانادا باید سمت شغلی، مدت زمان اشتغال به کار در آن شرکت، مبلغ حقوق دریافتی و شرح وظایف شغلی‌تان نوشته شود. نامه باید بر روی سربرگ شرکت باشد و توسط مدیر شرکت مهر و امضا شده و تاریخ داشته باشد. همچنین در این نامه مدیر شرکت می‌تواند به موافقت با مرخصی شما برای تحصیل در کانادا اشاره کند.

نکته: اگر نامه شغلی به انگلیسی باشد، نیاز به ترجمه ندارد حتی اگر سربرگ آن فارسی باشد.

·         نامه پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از کشور مبدا

نامه جاب آفر یکی دیگر از مدارک شغلی است که برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا الزامی نیست اما ارائه آن می‌تواند آفیسر اداره مهاجرت را قانع کند که پس از فارغ‌التحصیلی و برگشت به کشور خود، فرصت‌های شغلی در انتظار شما است و مسیر آینده شغلی‌تان را مشخص می‌کند.

در نامه جاب آفر که از سوی مدیر شرکت/سازمان یا عضو ارشد شرکت/سازمان محل کارتان نوشته می‌شود، به شما شغل جدیدی در رده بالاتر پیشنهاد می‌شود که مزایا و حقوق بالاتر را هم به دنبال دارد. همچنین در آن اشاره می‌شود که پس از بازگشت از کانادا و تحصیل در رشته و تخصص مورد نیاز آنها، مجاز به کار کردن در شغل پیشنهادی هستید.

نکته: نامه جاب آفر باید بر روی سربرگ شرکت باشد و مهر و امضا و تاریخ داشته باشد.

·         استادی پلن

نامه توضیحات شما برای آفیسر اداره مهاجرت استادی پلن شماست. Study Plan به مامور ویزا کمک می‌کند تا درک بهتری از شما و اهدافتان داشته باشد. در استادی پلن باید مشخص شود که:

  • چرا می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید؛
  • چرا این رشته خاص را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد‌ه‌اید:
  • مسیر پیشرفت شغلی و تحصیلی شما چه خواهد بود
  • پس از اتمام تحصیل و ترک کانادا چه برنامه ای دارید
  • چرا این رشته را در کشور خود نمی‌خوانید؛
  • چه عواملی باعث برگشت شما به کشورتان می‌شود؟ وابستگی‌های شما به کشورتان چیست؟
  • منابع مالی شما برای تامین شهریه و هزینه زندگی چیست؟
دکمه بازگشت به بالا