مجله جامعهمجله کسب و کار

مزایای دستگاه تزریق

دستگاه تزریق پلاستیک کوچک چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، در صنایع مختلف قطعات ریز و درشت بسیاری با پیچیدگی‌های مختلف به تولید می‌رسند. این قطعات در نهایت در ارتباط با یک دیگر عملکرد تجهیزات و صنایع دیگر را امکان‌پذیر می‌سازند‌. احتمالا در فرآیند تولید قطعات مختلف، نام دستگاه تزریق پلاستیک به گوشتان خورده‌است. این دستگاه در چرخه تولید قطعات مورد نیاز صنایع، نقش بسیار مهمی دارد و با کمک به تولید انبوه قطعات مختلف، به پیشرفت صنایع مختلف کمک می‌کند. علاوه بر آن، دستگاه تزریق پلاستیک خود یک راهکار بسیار عالی برای درآمدزایی و کارآفرینی است.

خرید دستگاه تزریق پلاستیک | درامد ماهیانه دستگاه تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک چیست؟

برای آشنایی با دستگاه تزریق پلاستیک کوچک و عوامل موتر در قیمت دستگاه تزریق پلاستیک، لازم است ابتدا با عملکرد آن و آشنا شوید. تزریق پلاستیک فرآیندی است که در آن تعداد زیادی قطعه با کیفیت و با دقت بسیار بالا به تولید می‌رسند. در این فرآیند مقدار مشخصی از مواد پلیمری تحت فشار بالا حرارت داده شده و ذوب می‌شوند و در نهایت به داخل قالب تزریق که به ابزارهای چند حفره‌ای مجهز است، تزریق می‌گردد. آنچه در این فرآیند مورد توجه قرار می‌گیرد، قابلیت تولید انبوه اشکال پیچیده و مختلف است.

در فرآیند تزریق پلاستیک از متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان در تولید هر محصول خواص فیزیکی مورد نیاز برای آن را تأمین کرده و سطح کارایی آن را افزایش داد.‌ علاوه بر آن، در این فرآیند تولید، توجه به جلوه‌های بصری نیز لحاظ می‌گردد. حال که به شناخت نسبی از فرآیند مهم تزریق پلاستیک رسیدید، می‌توانیم راجع به دستگاه بهینه‌سازی شده برای این فرآیند صحبت کنیم.

دستگاه تزریق پلاستیک خانگی

این دستگاه خانگی که به آن دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی هم می‌گویند، ابعاد کوچکی دارد و همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای کارآفرینی در منزل و مورد استفاده قرار گرفته و در این سطح عملکرد بهینه‌ای دارد. عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک کوچک نیز مانند سایر دستگاه‌های تزریق است. به این صورت که مواد اولیه پلاستیکی ذوب شده و پس از تزریق به قالب‌های مخصوص به قطعات پلاستیکی مختلف تبدیل می‌شود. این دستگاه. معمولا در دو مدل رومیزی و پایه دار به تولید می‌رسد.

علاوه بر ابعاد کوچک، وزن این دستگاه نیز بسیار کم است. دقت داشته‌باشید، کوچک بودن یا سبک بودن دستگاه تزریق، به هیچ وجه دلیل بر بی‌کیفیت‌بودن خروجی آن نیست. عملکرد این دستگاه به مقیاس آن بستگی ندارد. با توجه به این که قیمت این دستگاه نسبت به نمونه‌های بزرگ و صنعتی آن بسیار ارزان‌تر است، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای کسب درآمد در منزل به شمار می‌رود.

ویژگی و کاربردهای دستگاه تزریق پلاستیک کوچک

این دستگاه خانگی بر خلاف دستگاه‌های تزریق پلاستیک صنعتی، با برق تک فاز شهری کار می‌کند و توان مصرفی کمتری دارد. این دستگاه هیدرولیکی نبوده و عملکرد آن با موتور برق امکان‌پذیر می‌شود. هرچند این دستگاه با ابعاد کوچک و وزن سبک، برای استفاده در منزل بهینه شده‌است؛ اما امکان استفاده از آن در محیط کارگاهی نیز وجود دارد. هدف اصلی در استفاده از دستگاه تزریق، تولید انبوه‌ است که در دستگاه تزریق پلاستیک کوچک بهینه شده‌است. تنها تفاوت آن با دستگاه‌های تزریق بزرگ، در اندازه قطعات تولیدی است. این دستگاه برای تولید قطعاتی با حداکثر ۳۰ گرم وزن کارایی دارد. چه بسا می‌توان با استفاده از دستگاه تزریق خانگی، به تولید قطعات ریزی که دقت تولیدی بالایی می‌طلبند، رسید.

از کاربردهای دستگاه تزریق پلاستیک کوچک، می‌توان تولید قطعات پلاستیکی یدکی ریز لوازم خانگی، ظروف کوچک آرایشی بهداشتی، سوکت‌های برقی، ، لوازم خرازی مانند گیره و کلیپس، اتصالات پلاستیکی شلنگی، پیچ و مهره پلاستیکی، اسباب بازی‌های پلاستیکی سایز کوچک، لوازم تحریر پلاستیکی، یراق آلات پلاستیکی دستگیره، ؛ بست‌های پلاستیکی سیم و کابل و موارد بسیار دیگر را نام برد. این دستگاه مزایای بسیاری با خود به همراه دارد. در یک تعریف کلی، می‌توان گفت دستگاه تزریق پلاستیک خانگی، کاربری‌ای ساده و هزینه نگهداری پایینی دارد. قالب این دستگاه به تناسب ابعاد آن کوچک است، در نتیجه هزینه، انرژی و زمان آماده‌سازی آن، به خاطر ابعاد کوچکی که دارد، بسیار کمتر است.

دستگاه تزریق پلاستیک کوچک برای تولید قطعات با تیراژ پایین یک انتخاب ایده‌آل به شمار می‌رود. با توجه به این که این دستگاه برای کاربری‌های محدود طراحی شده، افراد آماتور به راحتی می‌توانند با کمک دفترچه راهنما، آن را راه اندازی کرده و استفاده کنند‌. در مورد قیمت این دستگاه، یک نکته مهم را در نظر داشته‌باشید؛ همان‌طور که گفتیم، دستگاه تزریق پلاستیک خانگی نسبت به دستگاه‌های پلاستیک صنعتی قیمت بسیار ارزان‌تری دارد‌ و برای افرادی که با سرمایه اندک به دنبال ایجاد یک شغل خانگی و کسب درآمد هستند، گزینه بسیار خوبی است؛ اما باید در نظر داشته‌باشید که قیمت این دستگاه در نوع خود با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. دستگاه تزریق پلاستیک خانگی انواع مختلفی دارد و قیمت آن با توجه به نوع دستگاه، کیفیت ساخت آن، راندمان و کارایی دستگاه، برند تولید کننده و مواردی از این دست مشخص می‌گردد.

محاسبه هزینه تزریق پلاستیک

فرمول محاسبه هزینه تزریق پلاستیک به صورت زیر می باشد:

هزینه تمام شده هر قطعه = هزینه مواد اولیه + هزینه ماشین کاری/ تعداد قطعات + هزینه های ساعتی/ زمان تولید

هزینه اصلی و مهم تزریق پلاستیک در واقع هزینه ساخت قالب می باشد. در صورتی که تیراژ بالا باشد هزینه ساخت قالب به ازای هر قطعه پایین می آید. هزینه مواد اولیه برای ساخت هر قطعه ثابت بوده و به نسبت هزینه پایینی است. هنگام اندازه گیری وزن مدل خود برای تخمین متریال مورد نیاز حتما سیستم تزریق را هم در نظر بگیرید. هزینه های ساعتی عبارت اند از هزینه های ماشین و نیروی انسانی. این هزینه ها مستقیما وابسته به موقعیت جغرافیایی کارگاه تولید و ابعاد قطعه تولیدی هستند.

مشکلات متداول در تولیدات تزریق پلاستیک

بروز نقص های کوچک در قطعات تزریق پلاستیک طبیعی می باشد. به عنوان مثال قطعاتی که برای محصولات خانگی تولید می گردد جای خط اتصال بین دو قسمت قالب مشاهده می شود. اگر شکل ظاهری قطعه از اهمیت زیادی برخوردار است بهتر است این نقص ها با پولیش و پرداخت رفع شود و یا در مرحله طراحی قالب درنظر گرفته شود. نقص های جدی تر در تزریق پلاستیک وابسته به طراحی قالب و خواص مواد اولیه است. از آنجایی که هزینه ساخت قالب بالاست، طراحی صحیح آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مشکلات متداول در تولیدات تزریق پلاستیک به صورت زیر می باشد:

    تاب برداشتن

پدیده تاب برداشتن قطعه در تزریق پلاستیک زمانی رخ می دهد که دمای پلاستیک به طور ناهمسان پایین آمده و قطعه منقبض می شود. این مسئله موجب خم شدن برخی جزئیات (یا کل قطعه) می شود. پدیده تاب برداشتن در تزریق پلاستیک در دیواره هایی با ضخامت های ناپیوسته، در گوشه های تیز و در مناطق بیش از حد ضخیم یا بیش از حد نازک بیشتر اتفاق می افتد. رعایت نکات بخش قبلی می تواند برای جلوگیری از تاب برداشتن قطعه به شما کمک کند.

    تو رفتگی

تورفتگی زمانی رخ می دهد که میانه صفحه قطعه هنگام پایین آمدن دما به سمت مرکز قطعه فرو می رود. این مشکل هم به دلیل تغییر دمای ناهمسان اتفاق می افتد. مقاطع ضخیم تا حد زیادی مستعد ایجاد تورفتگی هستند. استفاده از دیواره های نازک یا توخالی کردن مقاطع ضخیم تا حد زیادی ریسک پدیده تورفتگی در تزریق پلاستیک را کاهش می دهند.

    خطوط جوش

وقتی دو یا چند جریان تزریق پلاستیک با هم برخورد می کنند ممکن است به صورت ایده آل با هم ترکیب نشوند. در نقاط برخورد این جریان ها می تواند پدیده هایی مثل تغییر شکل مقطعی، دورنگ شدن قطعه ایجاد شود.

علت بوجود آمدن خطوط جوش در قطعات تزریق پلاستیک

  • قطعه تعداد زیادی حفره داشته باشد.
  • قطعه دارای جزئیات زیادی باشد که جریان تزریق پلاستیک را قطع می کنند.
  • پلاستیک ذوب شده از طریق چندین ورودی (Gate) به قالب تزریق می شود.

جهت پیشگیری از این مشکلات بهتر است تعداد حفره ها محدود شود و یا از ترکیبات پلاستیک چسبناک تر استفاده شود. هنگام تزریق پلاستیک ممکن است در بخش های بن بست قطعه (قسمت هایی که از یک طرف بسته هستند) هوا گیر کند و فشار هوا از جریان پلاستیک به داخل قطعه جلوگیری کند. این مسئله باعث می شود برخی مناطق قطعه به طور کامل از پلاستیک فشرده پر نشود. دمای این هوای محبوس در قطعه می تواند بالا رود و قسمت هایی از قطعه را بسوزاند. با افزودن حفره های هواکش در نقاط بحرانی می توان از ایجاد این مشکل پیشگیری کرد.

جمعبندی

تزریق پلاستیک یکی از مهم ترین فرآیندهای صنعتی است. بسیاری از قطعات و محصولات پلاستیکی که روزانه بارها از آن‌ها استفاده می‌کنید، به روش تزریق پلاستیک با دقت و کیفیت بالا و در تیراژهای مختلف به تولید می‌رسند. دستگاه تزریق پلاستیک در ابعاد و اندازه‌های مختلف جهت تولید محصولات پلاستیکی در سطح خانگی، کارگاهی و شرکتی وجود دارد. دستگاه تزریق پلاستیک کوچک، همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای تولید قطعات ریز و کوچک در سطح خانگی و کارگاهی بهینه‌سازی شده‌است. این دستگاه دقت و راندمان بسیار بالایی در تولید قطعات حساس دارد و کاربردهای بسیار زیادی برای آن تعریف شده‌است. برای این که به انتخاب درستی در  قیمت دستگاه تزریق پلاستیک خانگی برسید، بهتر است یک شرکت معتبر همانند رادان ماشین (ارائه دهنده خدمات و… ) را برای خرید انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید ضمن خرید مطمئن و کارشناسی شده، در هزینه های خرید نیز صرفه‌جویی کنید.

منبع : injection moulding machine

دکمه بازگشت به بالا