اقتصادی

بدترین کار در بهترین زمان برای زلزله

سالهاست که بحث در مورد زمین لرزه های ملی ، به ویژه زمین لرزه های بزرگی که می توانند در تهران رخ دهند گاهی اوقات خیلی بد نیست که در مورد زلزله صحبت کنیم و به کارشناسان یادآوری کنیم که براساس تحقیقات علمی در مورد شرایط پس از زلزله در شهرهایی مانند تهران ، واضح ببینند و بگویند! چنین مطالبی پایان بحث ذینفعان شهر است و به تعبیری برخی از آموزشهای لرزه نگاری عمومی را پوشش می دهد.

من می خواهم توجه خواننده را به برخی از سخنان معاون محترم دانشگاه تهران در مورد تعمیر و بازسازی خوابگاه های دانشگاه تهران جلب کنم تا هم ذینفعان و هم گروه های عمومی را یادآوری کنم. ..
معاون رئیس دانشگاه تهران درباره آخرین وضعیت بازسازی و تعمیرات خوابگاه اظهار داشت: سه خوابگاه در این شهر بازسازی می شود ، دو خوابگاه دیگر تعمیر می شوند و سیستم تهویه مطبوع نصب می شود. حداکثر پایان ماه جولای. دو خوابگاه جدید تا اوت در خوابگاه دانشگاه افتتاح می شود.لینک خبر اینجا؛

خبر خوب این است که “بهترین زمان” است و تعمیر و تعمیر بدون زلزله یادآور “بدترین کار” یعنی بدترین کار در بهترین زمان! بارها در یادداشت ها و مقالات خود ، زمان بسیار خوبی است. زمان بازسازی و تعمیرات اساسی ساختمانهای موجود در کشور ، که حدود 3٪ از ساختمانهای کشور را تشکیل می دهد ، و تقریباً 40 سال تجربه من در بازسازی ساختمانها به دلیل زلزله ، به غیر از ساختمانهای خاص نشان می دهد. (عمومی ، تاریخی ، تأسیسات ، شریانهای حیاتی) ، توجیه اقتصادی برای مقاومت در برابر زلزله بسیار ضعیف است ، مگر در مواردی که تعمیرات و بازسازی های اساسی انجام شود. تلفیق هزینه مقاوم سازی و هزینه های بازسازی هر ساختمانی را در هر شرایطی کاملاً توجیه می کند ، “بهترین زمان و بهترین کار” برای مقابله با زلزله در آن ساختمان خاص را محاسبه می کند.

البته مطمئن نیستم که مقاومت لرزه ای در این خوابگاه ها در نظر گرفته شده است یا خیر. متأسفانه ، من تجربه کرده ام که این امر معمولاً در بازسازی ها دیده نمی شود. به هر حال من از این فرصت و دستورات همکار محترم دانشگاهی خود استفاده کردم تا بهترین زمان برای بازسازی و نکات مهم و اقتصادی در بازسازی ساختمان را برای مقابله با زلزله به من یادآوری کنم.

البته بارها در دفاتر فنی دولت ، دانشگاه ها ، پتروشیمی ها ، نیروگاه ها و غیره بارها دیده ایم که تمرکز فقط روی ساختن نمای خارجی و میلیاردها هزینه تعمیر و بازسازی است. عنوان مرمت البته در اصل است و شکی نیست که در زلزله بعدی مانند پودر در هوا رها خواهد شد.

غربی ها جمله ای دارند به نام “پوشش دادن تمام زمینه ها” که در برخی از جملات خود به کار می برند. بله ، همه اهداف و حتی نیازهای خاص کارفرما! تحت پوشش ، با همان مقدار بودجه ، حداکثر ایمنی و پس انداز. بسیاری از مردم این نوع تفکر را دوست ندارند! اما خدا خوشبخت است و دنیا سه سال این راه را دنبال کرده است ، بنابراین من بعداً این مسیر را دنبال خواهم کرد. صرف میلیاردها دلار برای یک ساختمان غیرممکن است و هر بار حداقل دور از انصاف است!

* استاد نمونه ملی مهندسی سازه ، مدیریت لرزه نگاری و مدیریت بحران ، و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا