اقتصادیمجله کسب و کار

راهنمای خرید قهوه: چه قهوه ای بخریم؟

راهنمای خواص قهوه عربیکا

این مطلب آشنایی شما با قهوه و نوشیدنی‌های آن و نحوه خرید قهوه تازه در سایت هرمان کافی و هر قهوه فروشی دیگری را آموزش می‌دهد( کاربرانی که با قهوه و ابزار آلات و … آشنایی کاملی دارند می‌توانند با نحوه خرید قهوه عربیکا اصل در سایت، در پایان این مطلب آشنا شوند)

بهترین قهوه عربیکا | پودر قهوه عربیکا

ابتدا باید بدانید چند نوع قهوه وجود دارد!

  • قهوه‌های فوری و نسکافه‌ها
  • کپسول قهوه
  • قهوه‌های بسته بندی شده که به صورت دان یا آسیاب شده‌اند
  • قهوه‌های تازه یا فله

قهوه های فوری:

قهوه های فوری و نسکافه ها که با ریختن آنها در آب داغ سریع تهیه می‌شوند! مانند نسکافه گلد و نسکافه های سه در یک و ….

کپسول قهوه:

کپسول قهوه، قهوه آسیاب شده آماده برای دستگاه است که داخل بسته بندی کپسول مانندی است که با جایگذاری در دستگاه درب آن توسط دستگاه باز شده و تهیه می شود. البته فراموش نکنید که برای خرید این کپسول باید ابزار تهیه شما از کپسول قهوه پشتیبانی کند.

قهوه های بسته بندی شده:

قهوه های بسته بندی شده که خود در دو نوع دان قهوه و آسیاب شده هستند! دان قهوه بسته بندی شده را بعد از خرید، برای تهیه باید آسیاب کنید البته اگر خودتان دستگاه آسیاب مناسب داشته باشید! و آنهایی هم که آسیاب شده بخرید باید حتما حدالمکان با ابزاری که روی آن پیشنهاد شده تهیه کنید. مثل بسته بندی قهوه لاواتزا یا ایلی که آسیاب شده و روی آن علامت فرنچ پرس یا موکاپات کشیده شده

قهوه تازه یا فله:

قهوه تازه هم همان قهوه ای است که برای خریداری آن به قهوه فروشی می‌روید و می‌گویید ۲۵۰ گرم قهوه کلمبیا برای فرنچ پرس به شما بدهند! مغازه دار هم قهوه تازه برشته شده را همانجا برای شما آسیاب می‌کند، برای فرنچ پرس! قهوه تازه یا فله چیست و تفاوت آن با قهوه بسته بندی را بخوانید.

اما وقتی می‌گوییم قهوه ترک، فرانسه یا اسپرسو کجای این جریان جای می گیرد؟ بدانید که همه قهوه ها( قهوه ترک، قهوه فرانسه و …) و نوشیدنی های بر پایه قهوه (لاته، کاپوچینو و …) همگی از دانه قهوه تهیه می شوند به این معنی که میوه قهوه ای که در مزرعه کشت می شود یکسان است اما مراحل بعدی مانند برشته کردن قهوه، آسیاب، ابزار و طرز تهیه آن، تفاوت در نوشیدنی‌ها ایجاد می‌کند. این یعنی قهوه ترک از همان دانه ای تهیه می شود که قهوه اسپرسو تهیه شده است اما با رعایت فیلترها و تفاوت هایی در تهیه آن!

واضح تر بگوییم:

اگر شما به مزرعه قهوه بروید نمی توانید بگویید قهوه ترک یا فرانسه به شما بدهند بلکه می توانید نوع دانه خام را تعیین کنید یعنی دانه تان از کشور برزیل، ویتنام یا … و نوع عربیکا یا روبوستا باشد. پس از دریافت دانه خام یا دانه سبز، برای تهیه نوشیدنی مورد نظر، دانه باید برشته و سپس آسیاب شود.

اگر کمی کلی به قضیه نگاه کنیم شما سه نوع قهوه می‌توانید درست کنید! (ترک-فرانسه-اسپرسو)

حتما سوالاتی در ذهنتان است! بگذارید این سه نوع قهوه را به شما بگوییم، حتما جواب سوالاتتان را دریافت خواهید کرد.

قهوه ترک

شما باید قهوه ای خریداری کنید که:

  • درجه رست (برشتگی) آن روشن باشد.
  • درجه آسیاب آن ریزترین حالت باشد.
  • این قهوه را باید به وسیله ابزار مخصوص آن که قهوه جوش یا جذوه هست تهیه کنید. حالا با رعایت این شرایط، نوشیدنی شما قهوه ترک می‌شود.

قهوه فرانسه

حالا شما می خواهید قهوه فرانسه نوش جان کنید. برای تهیه این قهوه باید:

  • درجه رست قهوه ملایم باشد
  • از درجه آسیاب درشت استفاده شود
  • هم چنین باید از ابزار مخصوص تهیه آن که فرنچ پرس یا قهوه ساز است استفاده کنید که در این شرایط قهوه تان فرانسه نام می گیرد.

اسپرسو:

اما اسپرسو چیست؟ به اسم عجیب آن کاری نداشته باشید این قهوه هم مانند ترک و فرانسه با رعایت کردن فیلترهای مختص خود درست می شود:

  • میزان برشت تیره یا متوسط
  • درجه آسیاب نسبتا ریز
  • استفاده از دستگاه اسپرسو ساز یا موکوپاتو در نهایت با رعایت این شرایط، قهوه تان اسپرسو نام می‌گیرد.

حال فکر کنید می خواهید قهوه اسپرسو نوش جان کنید، در هنگام خرید نوع قهوه تان را اینگونه معرفی می کنید “قهوه اسپرسو” پس قهوه ای با درجه آسیاب متوسط و درجه برشتگی ملایم یا تیره برای تان ارسال می شود حالا این شما هستید و قهوه اسپرسو، قهوه تان را با ابزارهایی که گفته شد تهیه کنید تا نوشیدنی تان اسپرسو شود. البته نا گفته نماند که میزان درجه آسیاب برای موکاپات با دستگاه اسپرسوساز تفاوت دارد.

سوال؟

قهوه لاته پس چی هست؟ تو منوی کافی شاپ ها، نوشته مثلا کن پانا یا کاپوچینو و خیلی اسم های عجیب دیگه؟ یعنی چی؟

پاسخ: این نوشیدنی ها معمولا از ترکیب اسپرسو با شیر، خامه، شکلات یا … درست می شوند. این گونه که پایه اصلی، اسپرسو است و ترکیباتی به آن اضافه می شود که انواع نوشیدنی ها بر پایه اسپرسو را ایجاد می کند.

تبریک! خب کار تمام است.

نمی دانید چه نوع قهوه ای نیاز دارید؟

آیا نمی دانید چه نوع قهوه ای نیاز دارید؟ در این متن سعی براین داشته ایم تا اطلاعات مورد نیاز در زمینه خرید قهوه را برای شما فراهم آوریم، تا بتوانید به راحتی برای خرید قهوه خود تصمیم بگیرید. البته تا فراموش نکردم این نکته را یاد آوری کنم که احتمالا یکی از ابزار های تهیه قهوه در خانه شما وجود دارد، که باید بر حسب آن ابزار قهوه خود را خریداری کنید! در بخش زیر توضیحاتی مختصر پیرامون قهوه را آورده ایم! که اصلا قهوه چیست؟!

قهوه نیز مانند چای و نوشیدنی های دیگر باید مراحل مختلفی را برای قابل خوردن شدن طی کند تا در نهایت به فنجان برسد. یکی از مراحلی که دانه قهوه بعد از خشک شدن می گذراند رست کردن است.

رست(Roast) چیست؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دانه قهوه سبز بعد از خشک شدن در دستگاهای مخصوصی تفت یا بو داده می شود. که این عمل، رست کردن خوانده می شود. رست کردن درجات مختلفی دارد، دانه قهوه هرچه بیشتر تفت داده شود یا به اصطلاح بیشتر رست داده شود منجر به کاهش کافئین قهوه و تیره ترشدن قهوه و تلخ ترشدن آن می شود.

آسیاب کردن قهوه چیست؟

قهوه بعد از گذراندن مرحله رست، باید آسیاب شود تا برای دم کردن آماده شود. آسیاب کردن نیز دارای درجات مختلفی است که میزان آسیاب شدن، بستگی به دستگاهی دارد که بعد از آسیاب، شما با آن قهوه خود را تهیه و دم می کنید. همچنین درجه رست کردن نیز به دستگاه مورد استفاده شما برای دم کردن وابسته است. در تصویر زیر میزان آسیاب شدن دانه های قهوه را نیز مشاهده می کنید. می توانید با درجات مختلف آسیاب کردن قهوه به طور مفصل آشنا شوید.

قهوه عربیکا بهتر است یا روبوستا؟

بذارین همین اول بگم که اگر مجبورید بین دانه عربیکا و روبوستا انتخاب کنید، همیشه خرید قهوه عربیکا توصیه می شود.

9 تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا:

هر دوی این قهوه ها در فرآیند برداشت، رست و دم آوری برای درست شدن قهوه جادویی ما کاملا یکسان هستند، ولی این شباهت ها همین جا تمام میشوند!

  • روبوستا طعم خشن تر و تلخ تری داره و برخی معتقدن عطری مانند لاستیک داره.
  • عربیکا بسته به نوع آن طیف گسترده ای از طعم ها را داره. این طیف از شیرینی ملایم تا ترش و تیز بودن متغیره. عطر دانه های رست شده عربیکا رایحه ای میوه ای و شیرین دارند.
  • گیاه عربیکا در مناطق با ارتفاع بالاتر رشد میکنه و نسبت به آفات و بیماری ها حساسه و بازده محصول کمتری داره، اما گیاه روبوستا مقاوم تره و در ارتفاعات پایین و مناطق مرطوب رشد خوبی داره.
  • روبوستا نسبت به عربیکا خیلی ارزان تره.
  • روبوستا کافئین بیشتری داره.
  • عربیکا تقریباً دو برابر روبوستا قند داره.
  • روبوستا اسیدیته کمتری داره.
  • عربیکا چربی بیشتری داره.
  • روبوستا کرما یا خامه بهتری برای اسپرسوی شما درست میکنه.

تفاوت دانه عربیکا و روبوستا:

قهوه عربیکا دو نوع اصلی دارد: تایپیکا (Typica) و بربون (Bourbon). روبوستا هم نوعی از گونه کنفورا است که ما آن را مینوشیم. به همین دلیله که برای این نوع قهوه از اسم روبوستا استفاده میشه. در اصل دانه های قهوه به دو گروه اصلی عربیکا و روبوستا تقسیم شدن. تفاوت اصلی آن ها به جز اینکه از دو گونه مختلف هستن، به عطر و طعم و خصوصیات دانه آنها برمیگرده.

دو دانه از یک خانواده، ولی با ویژگی های متفاوت

به یاد داشته باشید که حتی یک مدل دانه قهوه هم میتونه کیفیت و عطر و طعم متفاوتی داشته باشه. معمولا شرایط رشد غیرقابل پیشبینی و فرآیندهایی که روی دانه قهوه انجام میشه منجر به ایجاد مشخصات عطر و طعم متفاوتی در قهوه میشه. وقتی یک نوع دانه قهوه در دو مکان متفاوت رشد کنه، یک سری ویژگی های کاملا متمایز از خودش نشان میده.

یک نمونه بارز از این امر قهوه ای به نام کُنا است. با اینکه دانه این قهوه از نوع عربیکاست، دانه های آن فقط در منطقه ای از جزیره بزرگ هاوایی به نام کنا کشت میشه. شرایط خاص محیطی این منطقه باعث میشه که دانه های قهوه ویژگی های منحصر بفردی داشته باشن که هیچ کجای دیگه پیدا نمیشه. همین موضوع برای دانه های عربیکا و روبوستا هم صدق میکنه. شرایط رشد و منطقه میتونه تغییر زیادی در طعم و کیفیت این دانه های قهوه بوجود بیاره.

خرید قهوه عربیکا

دانه عربیکا با وجود داشتن کافئین کمتر نسبت به روبوستا، اغلب طعم بهتری داره. دانه عربیکا عطر و طعم ملایم تر و شرین تری داره و رایحه هایی از شکلات و شکر حس میشه. همچنین دانه های عربیکا اغلب نشانه هایی از میوه ها یا توت ها دارند. از طرف دیگر روبوستا طعم قوی تر، خشن تر و تلخ تری داره و رایحه فرعی ناملایم و کائوچویی حس میشه.

بر اساس سازمان بین المللی قهوه، بیش از 60 درصد تولید قهوه جهان از مزارع عربیکا میاد. کل داستان قهوه با دانه عربیکا در اتیوپی آغاز شد و هنوز هم در ارتفاعات بالاتر بهترین رشد را داره. عربیکا تنها پس از چندسال گل میده که بوی دلپذیری داره و میوه های بیضی شکلی میده که داخل آنها دوتا دانه لپه مانند وجود داره که همون دانه های قهوه هستند. یک درختچه عربیکا تا 5 متر رشد میکنه اما معمولا تا 2 متر هرس میشه تا از نظر تجاری مناسب تر باشه. عربیکا دو مجموعه کروموزم داره به همین دلیل میتونه خود گرده افشانی کنه.  این به این معنیه که گونه عربیکا به طور کلی پایدار میمونه چون احتمال گرده افشانی متقاطع خیلی کمتر میشه.

منبع: هرمان کافی

دکمه بازگشت به بالا