اقتصادیمجله کسب و کار

اهمیت شناخت عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت تیرآهن کدامند؟

کسانی که درزمینه خرید و فروش آهن آلات یا ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، به تغییر مداوم قیمت اهن و تیرآهن عادت کرده‌اند. آنها می‌دانند که قیمت این محصول را پارامترهای متنوعی ازجمله شرایط داخلی و خارجی تعیین می‌کند؛ ابعاد، وزن، عرض، طول، ضخامت و ارتفاع محصول هم بر قیمت این مقطع فولادی موثر است. به اعتقاد تحلیلگران بازار آهن، عوامل داخلی و نوسانات بازارهای جهانی، بخش دیگری از  عوامل موثر بر قیمت تیرآهن هستند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، این محتوا را دنبال کنید.

قیمت آهن امروز | قیمت آهن کیلویی

اهمیت شناخت عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

پیش از این‌که سراغ بررسی پارامترهای یادشده برویم، بد نیست اهمیت شناخت عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن را روشن کنیم. یکی از واضح‌ترین دلایل برای اطلاع از این عوامل، نیاز فعالان عرصه فولاد و آهن به پیش‌بینی وضعیت کلی بازار است. زمانی که این افراد عوامل موثر بر قیمت آهن و تیرآهن را بشناسند می‌توانند برای خرید و فروش به موقع و درست، بهتر تصمیم‌گیری کنند.

علاوه بر فعالان حوزه آهن‌آلات افرادی که در کسب و کارهای مرتبط (مانند پیمانکاران، مشاورین املاک و …) فعالیت و کسب درآمد می‌کنند نیز باید فاکتورهای موثر روی تغییرات قیمت را بشناسند. دلیل اصلی این موضوع، تاثیرگذاری قیمت فولاد روی قیمت مسکن و در نتیجه اجاره‌ ملک است. در انتها می‌توان گفت شناخت این موارد برای تمام کسب و کارهای امروزی تا حدی دارای اهمیت است به همین دلیل تیم تهران آهن تصمیم به بررسی دقیق این فاکتورها و ارائه یک چک لیست کامل گرفت. در ادامه به بررسی دقیق هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

تاثیر عوامل غیراقتصادی بر قیمت تیرآهن

عوامل غیراقتصاری یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی قیمت آهن‌آلات هستند. در این بخش به بررسی این عوامل و تاثیر آن‌ها بر قیمت تیرآهن می‌پردازیم.

·         سیاست‌های داخلی و خارجی

اقتصاد همیشه تابعی از سیاست‌های داخلی و خارجی کشورها بوده ‌است. برای مثال اگر در نتیجه سیاست‌های اقتصادی کشور، ارزش پول ملی پایین بیاید، مشتریان باید برای خرید کالاهای موردنظرشان مبلغ بیشتری بپردازند. نکته دیگر این است که سیاست‌های کشورها ممکن است در عرضه محصولات فولادی محدودیت ایجاد کند.

تحولات سیاسی کشورها، میزان صادرات و واردات را هم تعیین می‌کند. درواقع ممکن است قوانینی وضع شود که بر روی صادرات یا واردات کالاهای فولادی اثر بگذارد. همچنین امکان دارد بر اثر این قوانین، تولید محصول، اقتصادی‌تر از واردات آن باشد. همه این عوامل بر قیمت کالای یادشده تاثیر می‌گذارند.

·         روش تولید

پارامتر دیگری که قیمت این کالا را تعیین می‌کند، فرآیند تولید محصول است. درواقع اگر طی این فرآیند از دستگاه‌های بیشتری استفاده شود، قیمت کالا افزایش خواهد یافت.

·         کیفیت محصول

کم یا زیاد بودن کیفیت تیرآهن بر قیمت آن تاثیرگذار است. این موضوع به این معنا است که اگر کیفیت محصول یک کارخانه پایین باشد، مشتریان کمتری آن را می‌خرند. درنتیجه تولیدکننده مجبور می‌شود قیمت کالای خود را کاهش دهد.

    فصل و آب و هوا

مسئله دیگری که قیمت محصول مورد بحث این مقاله را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تعطیلات و تغییرات آب و هوایی است. ابتدا باید دانست که با تغییر فصل، الگوهای حمل و نقل عوض می‌شود. این موضوع بر هزینه حمل و نقل موثر است و قیمت نهایی محصول را عوض می‌کند. نکته دیگر این است که 30 درصد مقاطع فولادی در چین تولید می‌شود. به همین دلیل با آغاز فصل زمستان در چین، نوساناتی در قیمت این محصولات رخ می‌دهد. درواقع تغییر فصل در این کشور، محدودیت‌هایی درزمینه تولید فولاد ایجاد می‌کند.

·         آب

پارامتر موثر بعدی بر قیمت این محصول، وضعیت آب است. در کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی، از آب برای خنک کردن فولاد استفاده می‌شود. به همین دلیل کمبود آب در سال‌های اخیر، بر روند تولید این محصولات تاثیر منفی گذاشته است.

پارامترهای اقتصادی تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

حال که به عوامل غیراقتصادی دخیل در قیمت این محصول فولادی پرداختیم، بد نیست به سراغ فاکتورهای اقتصادی تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن برویم.

·         تورم داخلی و خارجی

همه ما در سال‌های اخیر، تاثیر تورم داخلی را بر قیمت کالاهای مختلف ازجمله کالاهای فولادی تجربه کرده‌ایم. افزایش تورم داخلی، هزینه تولید را زیاد می‌کند و باعث بالا رفتن قیمت محصول می‌شود. مسئله دیگر این است که به دلیل انتقال کارخانه‌های فولاد از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه، تورم جهانی هم بر قیمت این کالا در بازارهای داخلی تاثیر می‌گذارد.

·         نرخ ارز و دلار

تغییرات مداوم نرخ ارز، باعث نوسان دائمی قیمت کالاهای فولادی می‌شود. برای مثال با کاهش ارزش پول کشور نسبت به ارزهای رایج مثل دلار و یورو، هزینه واردات مواد اولیه بالا می‌رود و درنتیجه قیمت آهن‌آلات افزایش می‌یابد. می‌دانیم که ارز کشورهای دیگر نسبت به پول ایران، ارزش بالاتری دارد. همین موضوع، تقاضای زیادی برای صادرات فرآورده‌های فولادی ایجاد می‌کند. درنهایت افزایش صادرات تیرآهن، بر قیمت این محصول در داخل کشور تاثیر می‌گذارد.

·         قیمت مواد اولیه

قیمت مواد اولیه،‌ عامل دیگری است که بر افزایش یا کاهش قیمت این محصول تاثیر می‌گذارد. مسئله دیگر این است که اگر کارخانه‌ها مواد اولیه متفاوتی به کار ببرند، قیمت محصول آنها باهم تفاوت خواهد داشت.

·         هزینه حمل و نقل

مواد اولیه موردنیاز برای تولید این محصول را با کشتی از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌کنند، در نتیجه هزینه حمل و نقل مواد اولیه به قیمت نفت، سوخت و انرژی وابسته است. هزینه حمل و نقل کالا هم به وسیله نقلیه حمل کالا و حجم سفارش محصول از سوی مشتری بستگی دارد.

·         میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضای محصول، عامل دیگری است که در تعیین قیمت نهایی آن تاثیرگذار است. اگر تقاضا پایین و عرضه‌ بالا باشد، قیمت کالا کاهش می‌یابد. با افزایش تقاضا و کاهش عرضه هم افزایش قیمت محصول رخ می‌دهد. میزان تقاضا را وضعیت اقتصادی تعیین می‌کند. برای مثال با حاکم شدن رکود اقتصادی در کشور، صنعت ساخت و ساز هم دچار رکود می‌شود. درنتیجه تولیدکنندگان محصولات فولادی ساختمانی، فعالیت‌های خود را محدود می‌کنند. آنها سنگ آهن کمتری می‌خرند و این موضوع باعث می‌شود قیمت مواد اولیه و بالطبع قیمت محصولات فولادی کاهش یابد.

·         بازار بورس

بازار بورس، دیگر پارامتر موثر بر قیمت کالاهای فولادی است. بسیاری از تولیدکنندگان محصولات فولادی در بازار بورس حضور دارند. به همین دلیل با تغییر ارزش سهام شرکت‌هایی که تامین‌کننده آهن‌آلات و محصولات فولادی هستند، قیمت محصولات این شرکت‌ها هم تغییر می‌کند.

·         قیمت نفت

نفت، منبع درآمد اصلی ایران است و اقتصاد کشور بر پایه نفت قرار گرفته است. درنتیجه قیمت نفت، نقش بسیار مهمی در بازار آهن‌آلات دارد. فروش نفت با قیمت خوب و تداوم صادرات آن، باعث بهبود شرایط اقتصادی و درآمد کشور می‌شود. مجموع این شرایط به کاهش تورم خواهد انجامید. با این حال تحریم‌ها و سیاست‌های خارجی، صادرات نفت را مختل کرده و گرانی و تورم را افزایش داده است.

·         وضعیت مسکن

با کساد شدن بازار مسکن کشور، خرید و فروش آن کمتر انجام می‌شود و درنتیجه میزان ساختمان‌سازی کاهش می‌یابد. این عوامل به کاسته شدن تقاضای بازار برای خرید محصولات فولادی منجر می‌شود، درنتیجه قیمت محصول کاهش می‌یابد.

بر اساس نظر کارشناسان تهران آهن:

“نمودار قیمت آهن آلات کمک می کند تا از نوسانات لحظه ای و روزانه قیمت محصولات فولادی بتوان آگاهی داشت. بررسی نمودار تغییرات قیمت آهن‌آلات به خریداران انواع مقاطع فولادی کمک می کند تا برآورد و تخمینی از وضعیت بازار داشته باشند و در زمان مورد نظر خود و بر اساس روند نمودار قیمت آهن، دست به خرید محصول فولادی مورد نظر خود بزنند.”

جمع‌بندی:

در این محتوا به کاربردی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن پرداختیم و به پارامترهای اقتصادی و غیراقتصادی موثر بر آن اشاره کردیم. اگر برای کسب آگاهی درباره سایر عواملی که قیمت این کالا را تعیین می‌کنند، به مشاوره نیاز دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همکاران ما در تهران آهن می‌توانند به شما برای انتخاب بهترین زمان خرید محصول با قیمت مناسب کمک کنند.

دکمه بازگشت به بالا