مجله جامعهمجله کسب و کار

چگونه رستوران دار موفقی باشیم؟

چگونه یک رستوران موفق داشته باشیم؟

اگر قصد راه اندازی یک رستوران موفق را دارید، شاید اکنون وقت آن رسیده که بنشینید و برای رستوران خود برنامه ریزی دقیق انجام دهید. مهم ترین دلیل شکست رستوران ها در سال های اولیه ی افتتاح، عدم برنامه ریزی درست است. امروزه رقابت در حوزه رستوران های همدان خیلی زیاد است. اما با این وجود، هنوز هم جزو کسب و کارهای پرسود می باشد که رونق بیشتری نسبت به بقیه مشاغل دارد. طبق آماری که گرفته شده، 60درصد از رستورانها به دلیل برنامه ریزی نادرست، در سال اول تاسیسشان بسته شده اند. دلایل زیادی در ورشکسته شدن و عدم موفقیت رستوران ها نقش دارد که به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نداشتن دید درست درباره هزینه های راه اندازی رستوران و بک آپ مالی پایین
  • برسی نکردن رقبا قبل از شروع کار و نداشتن اطلاعات درباره آنها
  • تبلیغات و بازاریابی ضعیف و نداشتن برند و ایده های نو
  • نداشتن درک درست از درخواست مشتریان و عدم توانایی در تبدیل مشتری گذری به مشتری ثابت

پس قبل از راه اندازی یک رستوران موفق حتما باید مطالعه دقیق انجام دهید و بازار را به طور کامل برسی کنید تا بتوانید  از اشتباهات دیگران درس بگیرید و به نتیجه و سود دلخواهتان برسید.

باغ رستوران های همدان | بهترین رستوران در همدان

مطالب مرتبط:  

قالیشویی در همدان

باربری در همدان

 نکات مهم راه اندازی یک رستوران موفق

برای راه اندازی یک رستوران موفق، نکات مهمی را باید رعایت کنید که در زیر به برخی از آنها اشاره ای خواهیم کرد:

 عاشق کارتان باشید:

اولین گام موفقیت برای انجام هر کاری این است که کاری که می کنید را دوست داشته باشید و فقط به خاطر کسب درآمد ، رستوران خود را راه اندازی نکنید . باید ابتدا مطمئن باشید که اشتیاق کافی برای راه اندازی رستوران را دارید. اگر اشتیاق کافی را داشته باشید، می توانید سختی های کارتان بهتر کنار بیایید. و مطمئن باشید که اولین فاکتور برای راه اندازی یک رستوران موفق را دارید.

یک نقشه ی راه مشخص داشته باشید:

برای موفقیت در کارتان، قبل از راه اندازی رستوران، باید در زمینه های مختلف برنامه ریزی داشته باشید. رقبای خود راکامل برسی کنید. به این فکر کنید که می خواهید چه مخاطبانی داشته باشید و بعد از مشخص کردن مخاطبان، سلیقه و درخواست های آنها را برسی کنید.

نحوه ی تبلیغات و بازاریابی خود را مشخص کنید و یک طرح کامل بودجه بندی و برنامه ریزی مالی داشته باشید. برای بازاریابی می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید در گرده هم آیی های اجتماعی شرکت کنید و نمونه غذاهای خود را ارائه دهید. به مشتریان جدید تخفیف دهید. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید و ….

برند خود را داشته باشید:

قبل از راه اندازی رستوران، به خود کاملا فکر کنید و مشخص کنید که می خواهید چه حسی را به مشتریانتان منتقل کنید. لازم نیست غذاها و خدماتی که شما ارائه میدهید، مورد پسند همه ی افراد جامعه باشد. سعی کنید خلاقیت داشته باشید و چیزهای منحثر به فردی برای ارائه داشته باشید. اگر چندین مورد مشابه شما از قبل وجود داشته باشد، مردم تمایلی ندارند شما را امتحان کنند. مشتری بعد از یک بار حضور در رستوران شما، باید وجه تمایز و کیفیت شما را درک کند تا در ذهنش ماندگار شوید و دوباره به شما مراجعه کند. یکی از بهترین روش ها برای معرفی برند شما، است. امروزه بر کسی پوشیده نیست برندسازی باعث شهرت و موفقیت رستوران شما می شود و به شما کمک می کند از رقبایتان پیشی بگیرید.

آموزش کارکنان:

برای داشتن یک رستوران موفق، برای آموزش کارکنان خود سرمایه گذاری کنید. مطمئن باشید که این سرمایه به شما باز خواهد گشت. داشتن گروهی که به شما وفادار است، قوانین و استانداردها را رعایت می کند و می خواهد با شما بماند، بسیار مهم است. اگر می خواهید کارکنانتان برای مهمانها ارزش قائل شوند و سخت کار کنند، باید شما همین کار را برای آنها انجام دهید و به آنها نشان دهید که ارزشمند هستند. غذاهای شما باید طعمی ثابت داشته باشد. بنابراین بهتر است دستورالعمل های آشپزی را ثبت کنید تا هر وعده ی غذایی به طور دقیق و بر اساس استاندارهای از پیش تعیین شده درست شود.

تامین مالی :

رستوران ها از همان شروع کار، سود آور نخواهند بود. زمان زیادی طول می کشد تا رستوران جدید خود را به بازار عرضه کنید و مشتریان را ترغیب کنید که از شما غذاهای خود را سفارش دهند. درواقع شما باید خود را برای از دست دادن پول در شش ماهه ی ابتدای کارتان آماده کنید. شما باید برای ادامه ی کار و موفق شدن رستورانتان باید شش ماهه اول یک بک آپ مالی برای تامین هزینه های خود داشته باشید تا بتوانید رستوران خود را در بلندمدت به موفقیت برسانید.

داشتن یک نرم افزار سفارشگیری مناسب:

دیر یا زود برای مدیریت بهتر و داشتن یک رستوران موفق، به یک نرم افزار داخلی احتیاج پیدا می کنید. شما از دو طریق ممکن است سفارش غذا داشته باشید. یک روش ثبت سفارش مشتریان حضوری است و روش دوم، سفارشات آنلاینی است که از طریق نرم افزار های واسط و یا وبسایت شما به سمتتان ارسال می شود. پس به نرم افزاری احتیاج دارید که صندوقدار شما به کمک آن بتواند سفارشات حضوری و آنلاین را همزمان باهم مدیریت کند. اگر عضو اسنپ فود هستید، نرم افزار باید امکان مدیریت کردن سفارشات اسنپ فود را هم برای شما فراهم کند.

کار با نرم افزار نباید پیچیده باشد باید به حدی ساده باشد که یک نیروی صندوقدار با کمترین دانش کامپیوتری بتواند به راحتی از آن استفاده کند. یک نرم افزار رستورانی خوب باید در عین سادگی، تمام نیاز های یک صندوقدار را برطرف کند. در انتخاب نرم افزار بسیار دقت کنید چون هرچه نرم افزار شما قوی تر باشد، هزینه ی شما برای استخدام پرسنل، کاهش میابد.  یک نرم افزار خوب می تواند کار چند نیروی انسانی را برای شما انجام دهدو  به شما در مدیریت بهتر رستورانتان کمک زیادی کند. شرکت های مختلفی هستند که نرم افزار رستورانی ارائه می دهند. قبل از تصمیمگیری نهایی، امکانات آنها را کامل برسی کنید.

باشگاه مشتریان تشکیل دهید:

مشتری های وفادار، شما را به صورت رایگان تبلیغ می کنند. پس سعی کنید مشتری های معمولی خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. تبلیغات دهان به دهان تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات پولی خواهد داشت و به شما کمک می کنند که بر سر زبانها بیافتید. بارها ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که به برای خرید یک کالا به تبلیغات توجهی نشان نداده اید ولی به توصیه ی دوستتان کالایی را خریداری کرده باشید.

برای مشتریانی که به صورت ثابت از شما خرید می کنند، می توانید امتیازات ویژه ای در نظر بگیرید و خدمات ویژه تری به آنها ارائه دهید تا تشویق شوند که همیشه از شما خرید کنند و به شما وفادار باشند. داشتن یک حرفه ای در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد و می تواند باعث افزایش فروش شما شود. بعد از استفاده ی مشتریان از خدمات شما، می توانید برای آنها یک فرم نظرسنجی ارسال کنید و نظرشان را درباره ی موارد مختلف جویا شوید. نظرات مشتریان کمک زیادی برای مدیریت بهتر رستوران به شما  خواهد کرد.

داشتن یک وبسایت رستورانی خوب :

 مروزه خیلی رواج پیدا کرده. بیشتر مردم ترجیح می دهند تمامی خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. با روی کار آمدن نرم افزار های فروش غذا، مردم به سفارش آنلاین غذا عادت کرده اند. یک رستوران زمانی موفق می شود که فروش بیشتری داشته باشد. برای داشتن فروش بیشتر، باید خودتان را با تغییرات شیوه ی خرید مشتریانتان هماهنگ کنید.  پس اگر شما بستری برای فروش آنلاین غذا نداشته باشید، قطعا بسیاری از مشتریانتان را از دست خواهید داد.

امروزه اکثر رستوران ها می دانند که بسیار ضروری است. خوب به شما کمک می کند که بتوانید رستوران موفقی داشته باشید و برند خود را به خوبی برای همه معرفی کنید و فروش آنلاین خود را افزایش دهید. در گذشته طراحی سایت کاری بسیار زمانبر و پرهزینه بود و هر کسی را نداشت. اما امروزه اینگونه نیست. شما می توانید با استفاده از هفت ستاره، همین امروز با هزینه ای مقرون به صرفه، سایت رستورانی خود را بسازید. بهتر است وبسایت شما با نرم افزار داخلی سفارشگیری و نرم افزار  باشگاه مشتریانتان متصل باشد. در اینصورت  می توانید هر سه آنها را به راحتی مدیریت کنید.

برای اجرای موارد 6 و 7و 8، شما بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که هر سه این امکانات را به صورت پکیج در اختیارتان قرار دهد. در غیر اینصورت برای اتصال آنها به یکدیگر به مشکل بر می خورید. در انتخاب شرکتی که می خواهید این سرویس ها را از آنها دریافت کنید، دقت بالایی داشته باشید. سعی کنید شرکتی را انتخاب کنید که نمونه کارهای رستورانی متعددی داشته باشد و با برند های مطرح رستورانی کار کرده باشد.

دکمه بازگشت به بالا