تاثیر عطر و بوی ادکلن بر حالت‌های روانی

تاثیر بوی عطر بر روی مغز

به نقل از رها پرفیوم قشر بویایی در مغز انسان دارای سه قسمت مجزا amygdala و hippocampus و hypothalamus است که تمام حس‌های ورودی را پردازش می‌کند. Amygdala بخشی است که به هنگام رسیدن رایحه ای خاص به مشاممان، یاد و خاطره‌ای را در ذهنمان زنده می‌کند و می‌تواند نوعی محرک تلقی شود. راه تاثیرگذاری عطرها از طریق بینی و پوست و دستگاه گوارش است که می‌تواند اثرات مثبت و منفی خاصی بر روی مغز انسان ایجاد کند.

 روانشناسی و تاثیر عطرها بر روحیات افراد در دراز مدت

قیمت ورساچه پور هوم: با تکیه بر تحقیقات انجام شده توسط پروفسور کیث وسنس، استاد علوم شناختی اعصاب در دانشکده پزشکی اکستر، عطرها اثرات کوتاه و بلند شگفت‌انگیزی بر خلق و خوی انسان‌ها دارد. در قدیم نیز از عطرهای عصاره‌ی گیاهان معطری مانند روغن زیتون، گیاهانی مانند رزماری و… برای درمان عضلانی و استخوانی استفاده می‌شد. با تحقیق درباره روانشناسی عطرها می‌توان به طور صحیح از عطرها و رایحه‌هایی کمک گرفت تا بهترین تاثیرات را بر روحیاتو خلقیات افراد ایجاد کرد.

بسیاری از عطرها می‌توانند ویژگی‌ها و خصوصیات مثبت را در انسان نهادینه کنند. خصوصیاتی همچون افزایش هشیاری، افزایش حس سرزندگی، رفع افسردگی، ایجاد آرامش و ایجاد انگیزه، با استفاده طولانی‌ مدت از برخی رایحه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. دستگاه لیمبیک نام قسمتی از مغز است که مسئول پردازش احساسات، عواطف، خلقیات افراد است که با دریافت ملکول‌ها خاص هر عطر، جهت می‌گیرد. گفته شده یکی از دلایل کم حافظگی به خاطر تأثیر بوی بد بر روی حافظه است. سایتی معتبر برای فروش و ارائه‌ی انواع رایحه‌ها و اسانس‌های خوشبوکننده مناسب انواع روحیات و سلایق افراد است که می‌توانید اسانس مورد علاقه‌تان را در آن پیدا کنید.

تاثیر عطر و بوی ادکلن بر حالتهای روانی

عطر گوچی: از آن‌جایی که عطرها یادآور خاطرات تلخ و شیرین و همچنین موجب برانگیختن احساسات افراد می‌شوند، می‌توانند بطور مستقیم بر حالات روانی انسان بصورت مقطعی و یا حتی مدتی طولانی‌تر تاثیرگذار باشند. از خصوصیات شگفت‌انگیز بدن ما این است که می‌تواند به کمک سیستم بویایی اقدام به ارزیابی دیگر افراد کند و اطلاعات مفیدی و قابل اتکایی درمورد خصوصیات اخلاقی و شخصیت آنان در اختیار ما قرار دهد. مثلا بوی بد، ایجاد تنش و اضطراب کرده و این امر بهره‌وری فرد را کاهش می‌دهد. از طرفی بوی خوب بهترین و مثبت‌ترین ویژگی‌ها را در افراد بیدار می‌کند.

تاثیر عطر بر نگاه افراد

انواع عطرها و رایحه‌هایی که از هر فرد به مشام طرف مقابل می رسد می‌تواند پیام‌آور یکی از بارزترین ویژگی‌های آن فرد باشد. برخی از رایحه‌ها نشان‌دهنده‌ی صلابت و شخصیتی محکم است و برخی دیگر نشان‌دهنده‌ی روحیات شاد و سرزندگی افراد می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که در برخی مواقع استفاده از عطر بر چهره و زیبایی آن شخص تاثیرگذار است. از مهم‌ترین تاثیر عطرها بر روحیات افراد برانگیختن حس اعتماد بوده و حتی گاهی می‌توانند احساس ناامنی در طرف مقابل ایجاد کنند.

آروماتراپی و رایحه درمانی

به درمان برخی امراض و بیماری‌های روحی و روانی با استفاده از انواع عطرها و رایحه‌ها آروماتراپی یا رایحه‌درمانی می گویند. عطرها بصورت مستقیم بر اعصاب اثر می‌گذارند همان‌طور که استشمام بوی بد تنش و اضطرابتان را شدت داده و بو و رایحه‌ی خوش به شما آرامش می‌بخشد. به همین ترتیب می توان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی را نیز به کمک عطر و رایحه‌ها درمان کرد.

برخی از خواص استفاده از عطرها عبارت است از:

ویژگیهای تاثیرگذار برخی عطرها بر انسان

گیاهان معطر ترکیبات منحصر به فردی در ساختار خود برخوردار هستند که می‌توانند تاثیرات مثبت و منفی بر روی روحیات و خلق وخوی افراد به جای بگذارند. بنابراین می‌توان با استفاده از هر نوع گیاه معطر، عطر یا روغن حاصل از آن بسیاری از تاثیرات را سبب شد. در ادامه به تاثیر عطرها بر روحیات افراد در درازمدت اشاره خواهیم کرد.

همین‌طور برای درمان و تسکین برخی امراض از رایحه‌های زیر استفاده کنید

تاثیر عطر بر مغز | عطر گرم کننده مغز

عطر و بوی ادکلن بر روان افرد دارای تاثیر مثبتی است و می‌تواند بخشی از نمود شخصیتی وی در برابر دیگران باشد. با توجه به تاثیرهای بسیار مواد معطر، گروه تولید محتوای فروشگاه اینترنتی نیازکو به بررسی عملکرد بوی مطبوع بر روان فرد و اطرافیان وی، پرداخته است.

حس بویایی همواره به قدر دیگر احساس‌های جسمی، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در زندگی ما، معنادهی به چیزها و اتفاق‌ها بیشتر از سوی سیستم بینایی و شنیداری پردازش می‌شود در حالی که تاثیر بو بر جسم و روان فرد و اطرافیان وی، نادیده گرفته می‌شود.

تلاش ما در بهبود جسم و روان خود بیشتر از طریق بهبود خروجی دیداری و شنیداری است اما گزینه سومی وجود دارد که از نظر علمی بر رفتار جسم و روان فرد تاثیر می‌گذارد. بو، نقش بسزایی در تشکیل مولفه‌های شخصیتی یک فرد از دید دیگران دارد و از این منظر، باید علاوه بر پرداختن به ظاهر زیبا و صدای متین به خوشبو بودن خود نیز توجه کرد. با توجه به این توضیح، مثبت بودن تاثیر عطر و ادکلن چندان دور از انتظار نیست.

بنا به نظر یک دکتر روانشناس فعال در حوزه تاثیرهای بویایی، تاثیر عطر و ادکلن در انتقال نمود شخصیتی یک فرد واضح است. بو می‌تواند مشخصه‌هایی مانند زنانگی، مردانگی، حساس بودن، فعال بودن، اعتماد به نفس داشتن و دیگر موارد را تشدید کند. تاثیر عطر در ایجاد یک جو شخصیتی منحصر به فرد است که در خاطره می‌ماند. شنیدن بوی خوب برای خود و دیگران لذت بخش است پس چه بهتر که با روش‌های افزایش ماندگاری عطر، آشنا شویم تا برای مدت بیشتری از آن بهره ببریم.

تاثیر عطر و بوی ادکلن بر حالتهای روانی

بو  و رایحه می‌تواند موجب برانگیختن احساسات ما شود. خاطرات در ذهن ما می‌توانند با مشخصه بو نیز به خاطر سپرده شوند از این رو استنشاق مجدد یک بوی خاص می‌تواند موجب مرور مجدد برخی خاطره‌ها شود. بنا به تحقیق‌های انجام شده در این زمینه، بدن ما از طریق بو، تلاش به ارزیابی دیگر افراد می‌کند که به این شکل ممکن است به یک شخص بر اساس بوی وی، نزدیک شده یا از او دوری بجوییم.

تاثیر عطر و بوی ادکلن یا هر ماده بو دهنده طبیعی یا مصنوعی تنها به ایجاد حالت مثبت و منفی نیست و هر بویی می‌تواند تاثیر متفاوتی را وارد کرده و نمونه خلق منحصر به فردی را برانگیزد. برخی بوها، انرژی‌ بخش هستند، وانیل دارای حس آرامش بخش است، عطر اسطوخودوس به افزایش اعتماد به نفس تیم‌های ورزشی کمک می‌کند.

به عقیده برخی کارشناسان، تاثیر عطر و بوی ادکلن، چیزی بیش از ایجاد تغییر در خلق و خو است. عطر می‌تواند بر رفتار نیز تاثیر بگذارد چرا که بوی بد می‌تواند اضطراب مداوم را ایجاد کرده و این تنش طولانی مدت، موجب کاهش بهره‌وری فرد خواهد شد. بوی خوب و آرامش‌دهنده نیز در نهایت بر رفتار فرد تاثیر گذاشته و صفت‌های شخصیتی متفاوتی را از وی نشان خواهد داد.

تاثیر عطر بر نگاه دیگران به شخص

تاثیر عطر و بوی ادکلن علاوه ایجاد تغییر در احساس و رفتار شخصی، بر دید دیگران به ما نیز وارد است. مطالعاتی نشان داده است که بوی خوب یک فرد، می‌تواند بر حرفه‌ای بودن و علاقه‌‍مند نشان دادن وی تاثیر بگذارد. بوی خوب حتی بر دیگر ابعاد جلوه فیزیکی شخصیتی مانند چهره و زیبایی دیداری نیز تاثیر می‌گذارد. در یک بررسی، افراد با بوی خوب، از نظر زیبایی ظاهری، رتبه بهتری گرفته‌اند در حالی که بو بر ظاهر تاثیر نمی‌گذارد اما این پنداشت مثبت را در فرد ایجاد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا