جلوگیری از ترک پوست برای بدن سازان

ترک های پوستی با نام استرچ مارک یا استریا نیز شناخته می شوند. این ترک ها معمولا خطوط صورتی یا سفید هستند که بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می‌شوند. در این شرایط لایه سطح پوست تغییرناپذیر مانده و لایه های عمیق تر، که در آن کلاژن و الاستین باعث سفت تر شدن و کشسانی پوست می‌شوند ترک می خورند. این اتفاق نتیجه کشش بیش از حد پوست است. نواحی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند شکم، سینه ها، لگن، پهلو، باسن و ران است.

این ترک ها خطر و یا بیماری جسمانی نیستند، اما میتوانند مشکلاتی در تصور ذهنی خود فرد ایجاد کرده و باعث اضطراب شوند. برای بعضی افراد، ترک ها یک نگرانی زیبایی به شمار می روند که میتوانند روی زندگی روزمره تاثیر بگذارد. از این رو با توجه به قیمت کرم استرچ مارک گاتیو و آموزش نحوه استفاده از آن می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

علائم و نشانه های ترک های پوستی، استریا

قبل از پدیدارشدن ترک های پوستی، روی پوست ردهای باریک و صورتی دیده می شود. همچنین امکان دارد احساس خارش یا حساسیت کنید. ترک ها درابتدا به صورت چروک ایجاد میشوند، پیشرفت رگه ها میتواند قرمز، بنفش، قهوه ای قرمز یا قهوه ای تیره باشد که بستگی به رنگ پوست دارد این زمان بهترین زمان استفاده از محصولات گاتیو فرانسه است. رگه ها درنهایت محو و صاف میشوند و رنگشان به نقره ای در طول زمان تغییر میکند؛ اما همچنان دیده می شوند. ترک ها ممکن است به تدریج کم رنگ تر شوند، اما این موضوع اغلب میتواند چند سال زمان ببرد.

ترک های پوستی چطور ایجاد می‌شوند؟

در مطالعات مختلف عوامل بسیاری در ارتباط با ایجاد ترک های پوستی مشخص شده اند، اما شواهد و مدارک نتایج دقیقی و یکسانی ندارد. اغلب آن‌ها طی دوران بارداری بر روی سینه و شکم شکل می‌گیرند. دلیل آن در اکثر موارد هورمونی است. چرا که طی دوران بارداری نقش هورمونها نرم‌تر کردن کلاژن است. این اتفاق به این دلیل می افتد که بافت‌ها بتوانند برای نگهداری و زایمان نوزاد، حالت کشسانی خوبی داشته باشند.

همچنین کسانی که به واسطه بدنسازی نیز دچار تغییر وزن ناگهانی می شوند بسیار مستعد هستند که ترک ها در بدن آنها ایجاد شود. مصرف استروئیدها نیز احتمال آن را بیشتر خواهد کرد. این ترک ها عمدتا در محدوده سرشانه و زیر بغل یا ران ها شکل می گیرند. برخی از دیگر عوامل ایجاد ترک های پوستی عبارتند از پیشینه خانوادگی و برخی بیماری های مزمن.

بدن | پوست

تشخیص استریا

ترک های پوستی به سادگی براساس معاینه پوست و مرور پیشینه پزشکی فرد تشخیص داده می شوند. پزشک معمولا پرسش هایی درمورد علائم و نشانه های شما می پرسد، همچنین هرگونه دارویی که مصرف میکنید یا هرگونه مشکل سلامتی که دارید. ترک پوستی خطرناک نیست و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. در موارد نادر، آن ها ممکن است یک مشکل ابتدایی در سلامتی شخص را نشان دهند که نیازمند درمان یا پایش هستند.

درمان قطعی ترک ها

تاکنون در دنیا درمان قطعی و صد در صد در این خصوص مطرح نشده، اما با ترکیب روش های مختلف مانند کربوکسی تراپی، لیزر co2 فرکشنال، میکرونیدلینگ ، کرم گاتیو و … می توان بین ۱۰ تا ۶۰ درصد برخی از آنها را درمان کرد. جهت تشخیص اینکه ترک های ایجاد شده بر روی پوست شما قابل درمان هست یا خیر باید توسط پزشک معاینه شوید. توجه داشته باشید که ترک های پوستی که هنوز قرمز هستند و سفید نشده اند، شانس بیشتری برای درمان دارند.

هزینه درمان

استرچ مارک ها انواع بسیاری دارند، به همین دلیل تعداد جلسات و حتی روش هایی که برای درمان استفاده می شود در تمامی افراد یکسان نیست. پیش از شروع درمان، از تعداد جلسات، هزینه درمان و میزان بهبودی سوال کنید و مطلع شوید؛ سپس در صورت تمایل پروسه درمان را آغاز کنید.

از مصرف هر گونه داروهای دست ساز غیرمجاز و داروهای ماهواره ای که مجوز وزارت بهداشت را ندارند به شدت پرهیز نمایید. به خاطر داشته باشید، هر پروسه درمان طبیعی، نیاز به زمان دارد و هر ادعایی مبنی بر معجزه در زمان درمان و یا معجزه بهبودی، کاملا دروغ است.

پیشگیری از ترک های پوستی

ترک های پوستی همیشه قابل پیشگیری نیستند. به همین دلیل بسیاری از محصولات ترمیم کننده پوست ساخته شده تا به درمان این موضوع کمک کند. با این حال موارد زیر به پیشگیری کمک خواهد کرد:

  • حفظ تعادل وزن
  • پرهیز از تغییرات شدید رژیم غذایی

مصرف رژیم غذایی سالم که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی رفع ترک پوستی واقعا امکانپذیر است؟! اگر دارای ترک پوستی‌ هستید و خواهان رهایی از شر آنها هستید، برایتان هم خبر خوب دارم و هم خبر بد.

خبر خوب این است که ترک‌های پوستی‌ در گذر زمان کم رنگ تر شده و کمتر به چشم می آیند و احتمالا شما در جهت جلوگیری از پدیدار شدن آنها کاری نمیتوانسته اید انجام دهید. در واقع، اگر ترک‌های پوستی‌ شما حاصل تمرین کردن باشد، احتمالا این امر نشان دهنده این است که مقدار قابل توجهی‌ عضله سازی کرده‌اید، که بسیار عالی‌ است!

اما خبر بد این است که ترک‌های پوستی‌ حالتی‌ نیمه دائمی دارند. شما کاملا نمیتوانید از شر آنها خلاص شوید و مهم نیست که چقدر کرم، لیزر درمانی یا روش‌های دیگر را امتحان کنید. با این بیان، اما یک سری کارها هست که با انجام آنها میتوانید اطمینان حاصل کنید که وضعیت این ترک‌ها بدتر نشود، و همچنین برخی‌ درمان‌ها نیز وجود دارد که احتمالا میتوانند کمی‌ این ترک‌های پوستی‌ موجود را کم رنگ تر کنند.

رفع ترک پوستی : اصولا ترک‌های پوستی‌ چه هستند؟

ترک‌های پوستی‌ زخم هایی خطی‌ و صاف هستند که به وسیله آسیب یا تخریب درم ایجاد میشوند. بسته به رنگ پوست، این ترک‌ها میتوانند قرمز یا بنفش باشند و در گذر زمان کم رنگ تر شده و به حالتی نقره ای رنگ در می آیند.

ترک‌های پوستی‌ به وسیله افزایش سایز ماهیچه‌های زیر بافت پوست ایجاد میشوند و معمولا در نواحی جلو بازو، سرشانه و باسن ایجاد میشوند. آنها معمولا به شکل یک سری خط برجسته، کم رنگ و موازی هم درست در ناحیه بالای زیربغل پدیدار میشوند. ترک‌های پوستی‌ همچنین در ناحیه پشت، شکم، سینه و ران نیز ایجاد میشود و معمولا زنان بیشتر از مردان با این پدیده مواجه میشوند.

چه عواملی باعث ایجاد ترک‌های پوستی‌ روی جلو بازو و سرشانه میشوند؟

هر چیزی که بتواند به سرعت باعث بسط پیدا کردن پوست شود میتواند ترک پوستی‌ ایجاد کند، و برخی‌ از رایج‌ ترین این عوامل عبارت است از …

۱ . افزایش یا کاهش وزن قابل توجه

۲ . بلوغ

۳ . بارداری

با اختلاف زیاد، رایج‌ ترین دلیل ایجاد ترک‌های پوستی‌ افزایش بیش از حد چربی‌ بدن است، که باعث کشیدگی بیش از حد پوست فراتر از توانایی طبیعی اش میشود. همچنان که پوست کشیده میشود، این امر باعث ایجاد زخم‌های میکروسکوپی روی آن شده تا بدن بتواند این افزایش ذخایر چربی‌ را مدیریت کند.

شما میتوانید پوست را همانند یک پوشش پلاستیکی فرض کنید که روی عضلات را پوشانده است. اگرچه میتوانید این پوشش را کمی‌ بسط دهید و دوباره آن را به حالت اولیه بازگردانید، اما اگر این کشیدگی بیش از حد باشد، باعث ایجاد نقاط ضعف دائمی روی آن میشود.

همین امر زمانی‌ که عضله سازی زیادی انجام میدهید صدق می‌کند. همچنان که در حال عضله سازی هستید، آنها به پوستی که روی آنها را پوشانده فشار وارد میکنند و گاهی‌ اوقات این فشار آن قدری است که میتواند باعث ایجاد ترک‌های پوستی‌ شود.

ترک‌های پوستی‌ همچنین میتوانند در نتیجه بلوغ به شکل طبیعی پدیدار شوند. همچنان که استخوان ها، عضلات و ارگان‌های بدن شما بزرگ تر میشوند، پوست شما ممکن است با آن سرعت رشد نکند تا بتواند این حجم افزایش یافته را کنترل کند، که این امر نیز میتواند باعث ایجاد ترک‌های پوستی‌ شود.

رفع ترک پوستی و جلوگیری از آن

بنابراین، چه کاری می‌توان در جهت اجتناب از بروز این ترک‌ها انجام داد؟ در اینجا ۳ مورد ذکر میشود که ممکن است به شما کمک کنند.

۱ . حفظ وزن بدن در محدوده سلامت

بهترین راه برای اجتناب از بروز ترک‌های پوستی‌ این است که درصد چربی‌ بدن خود را در محدوده سالم حفظ کنید. برای مردان، درصد چربی‌ سالم میتواند چیزی بین ۸% تا ۱۷% و برای زنان چیزی بین ۱۵% تا ۲۵% باشد. اگر این کار را انجام دهید احتمال بروز ترک‌های پوستی‌ در شما به شکل قابل توجهی‌ کاهش میابد.

۲ . اجتناب از افزایش یا کاهش وزن سریع

عضله سازی سریع احتمالا ریسک بروز ترک‌های پوستی‌ را افزایش نمیدهد، اما عضله سازی به همراه اضافه کردن مقدار زیادی چربی‌ به بدن احتمالا این ریسک را افزایش میدهد.

اگر به مدت یک سال یا کمتر در حال تمرین هستید و در هر ماه بیش از ۱.۵% وزن بدن خود افزایش وزن دارید، پس احتمالا بیش از حد چربی‌ بدن شما در حال افزایش است، که این امر به شکل قابل توجهی‌ احتمال بروز ترک‌های پوستی‌ را افزایش میدهد. اگر بیش از یک سال سابقه تمرین دارید، پس در هر ماه نباید بیشتر از ۰.۵ تا ۱% وزن بدن خود افزایش وزن پیدا کنید.

۳ . استفاده از یک رژیم غذایی غنی

دریافت مقادیر کافی‌ ویتامین آ و ویتامین ث، روی و سیلیکون به طور مخصوصی برای پوست مهم هستند.

کرم‌های مخصوص ترک‌های پوستی‌

کرم‌ها میتواند در زمینه خشکی پوست و کاهش خارش کمک کننده باشند، اما تحقیقات نشان میدهند که آنها عموما در زمینه کاهش یا جلوگیری از ترک‌های پوستی و رفع ترک پوستی ‌ ناکارامد هستند. شواهد بسیار ضعیفی وجود دارند که نشان دهند هیالورونیک اسید، که در برخی‌ کرم‌های ترک پوست یافت میشود، بتواند از بروز ترک‌های پوستی‌ جلوگیری کند، بنابراین روی آن حساب نکنید.

کره کاکائو

کره کاکائو یک ماده چرب بوده که از دانه کاکائو حاصل میشود، که خود مدت زمان زیادی است که در زمینه جلوگیری از بروز ترک‌های پوستی‌ استفاده میشود. اما متاسفانه این روش هم جواب نمیدهد. تحقیقات نشان میدهند که این ماده هم باعث کاهش احتمال گسترش ترک‌های پوستی‌ نمی‌شود.

روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ روغنی بوده که از بادام تلخ تهیه میشود. در یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه اینونو ترکیه اینطور یافت شد زنان بارداری که با روغن بادام تلخ ماساژ دریافت کرده بودند شاهد گسترش کمتری از ترک‌های پوستی‌ نسبت به زنانی بودند که از ماساژ معمولی‌ استفاده کرده بودند یا زنانی که این روغن تنها به آنها مالیده شده بود اما ماساژی دریافت نکردند.

گیاه آب قاشقی

آب قاشقی یک گیاه درمانی بوده که صد‌ها سال است که از آن برای  رفع ترک پوستی استفاده میشود. تحقیقات نشان میدهند که مصرف موضعی منظم گیاه آب قاشقی ممکن است باعث بهبود بسیاری از شرایط پوستی‌، از جمله ترک ها، سلولیت و در مجموع زخم‌ها شود.

رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید ترکیبی‌ مشتق شده از ویتامین آ می‌باشد و در کرم هایی نظیر ترتینوین برای بازسازی کلاژن پوست استفاده میشود و بنابراین میتواند باعث بهود ظاهر ترک‌های پوستی‌ تازه (خط‌های صورتی‌ رنگ در مراحل اولیه تشکیل) و آکنه شود. تحقیقات نشان میدهند که این ماده ممکن است به کاهش شدت ترک‌های پوستی‌ کمک کند، اما زنان باردار یا شیرده نباید از این ماده استفاده کنند زیرا میتواند به جنین صدمه بزند.

میکرودرم ابرژن

در فرایند میکرودرم ابرژن کریستال هایی به سطح پوست اسپری شده و سپس مکیده میشوند و به این شکل سطح پوست به اصطلاح پولیش میشود. در این روش برای رفع ترک پوستی سطح بالایی  از پوست به آرامی حذف میشود، که این امر باعث تحریک رشد پوستی‌ جدید و صاف میشود. تحقیقات نشان میدهند که این روش ممکن است قادر باشد باعث بهبود ظاهر ترک‌های پوستی‌ تازه شود.

(IPL)

(IPL) یک روش درمانی پوست بوده که شامل تاباندن نور پر قدرت به پوست برای رفع ترک پوستی میشود. مشابه لیزر درمانی، در این روش نیز از نور و گرما برای نابودی ساختار خاصی‌ در پوست استفاده میشود تا دوباره آنها بتوانند بازسازی شوند. در لیزر درمانی تنها از یک طول موج نور استفاده میشود، اما در (IPL) از فیلتر‌ها برای تغییر بین طیف وسیعی از طول موج‌ها استفاده میشود. چندین تحقیق نشان میدهند که (IPL) درمانی ایمن و کارامد برای کاهش اثر ترک‌های پوستی‌ می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا